Expendables 2 [8O %] Tlačiť E-mail
03.07.2013 04:00

Recenzia akčnej tímovky. Stallone. Statham. Lundgren. Willis. Chuck Norris. Schwarzenegger. Van Damme.

Spisovať sem smutné ódy na to, ako sa akčným borcom (ale aj komediálnym, no to je iný príbeh) darilo v osemdesiatych rokoch 20. storočia a ako sa im nedarilo v deväťdesiatych, by zabralo veľa miesta a zrejme by to pre každého, kto číta recenziu s názvom EXPENDABLES 2, bola strata času (lebo to už dávno vie). Takže k veci.

Keď Stallone vďaka šiestemu ROCKYMU a štvrtému RAMBOVI zažil comeback, dostal nápad využiť ho a pomôcť ním sebe a svojim žánrovým súkmeňovcom (kedysi konkurentom, dnes priateľom). Z tejto iniciatívy v roku 2010 vzniklo EXPENDABLES, kde sa stretol so svojimi dávnymi sokmi (Willis, Schwarzenegger, Lundgren), strednou generáciou (Li, Statham) alebo novou (Randy Couture, Steve Austin). Plus do partie pribral zaujímavé neakčné tváre (Mickey Rourke, Eric Roberts).

Bol to úspech. Určite to mohlo byť lepšie, ale ja osobne som bol (ako človek, ktorý z veľkej miery vyrastal práve na akčných filmoch 80. rokov) nadšený už z toho, že sú v jednej scéne Stallone, Willis a Schwarzenegger. Bolo z toho z mojej strany 80%, ale bolo to skôr hodnotenie fanúšika. Netrúfam si povedať, nakoľko sa film mohol (ne)páčiť niekomu, kto pokladá slovné spojenie „akčné americké filmy 80. rokov“ za nadávku alebo v lepšom prípade za niečo, čo ho vôbec nezaujíma.

V roku 2012 prišla dvojka a je to v podstate úplne rovnakých 80%. Má to rovnaké mínusy (priemerný scenár, ťažkopádne hlášky, až prílišná zahľadenosť do vlastných kultových hereckých osobností, prekvapivo nie úplne špičkové akčné scény), ale opäť platí to, čo u „jednotky“: ak sú v jednej scéne toľkí borci, je to proste pre určité typy divákov neuveriteľné.

A vlastne je dvojka svojím spôsobom lepšia, pretože Schwarzenegger a Willis v nej majú oveľa väčší priestor a dokonca sa objavia vo veľkej akčnej scéne, v ktorej rozhodne len tak znudene nepostávajú!

Réžie dvojky sa chopil Simon West. Našťastie má teraz jeho práca bližšie skôr ku CON AIRU, než k LARE CROFT - TOMB RAIDEROVI. I vďaka hudbe (aj keď hlavný motív mohol byť ešte údernejší a dunivejší) je snímka miestami akčnejšia, než by sa zdalo inak z nie úplne špičkovo zvládnutých akčných pasáží (kde-tu poničených okrem slabšej choreografie aj neprehľadnejším strihom - na prvý raz som si napr. nevšimol, kedy z úvodnej scény zmizol Arnold a kedy do lietadla nastúpil snajper).

Tak tak. Film síce stál cca 90 miliónov dolárov, ale ak necháme bokom výbušný úvod (ktorý miestami až skĺzava k paródii) a plus mínus nadpriemerný záver na letisku, akčné sekvencie „medzi tým“ nedosahujú takú vysokú úroveň, ako by fanúšik od všetkých tých frajerov naokolo logicky čakal. Prepad „ženskej dediny“ alebo „záchrana v doloch“ majú svoje okamihy (Stathamova kňazská akcia, Lundgrenova „bomba“), ale vzhľadom na všetky tie hviezdy, rozpočet, ambície, skúsenosti a úvod s motorkou a helikoptérou... som čakal viac.

Podobne, ako na „jednotke“, aj na dvojke sa do značnej miery negatívne podpísal uponáhľaný vznik. Určite si fanúšikovia dobre pamätajú, že keď padla prvá klapka prvej časti, ani sám Stallone na 100% nevedel, či to bude odľahčený akčný film alebo drsňárňa. Dávno po prvej klapke sa viedli diskusie o tom, koho v akej úlohe uvidíme (a nakoniec sme ho neuvideli - Forest Whitaker, Sandra Bullocková atď.). Dvojka bola šitá podobne horúcou ihlou. Mám pocit, že mnohé odpovede na tieto otázky v čase nakrúcania nepoznali ani samotní tvorcovia, čo je alarmujúce a nezdravé. Nová postava zomiera, stará sa objavuje len v úvode, Mickey Rourke pre zmenu vôbec. Steve Austin z „jednotky“ mal byť (ako zlé dvojča), ale nakoniec nie je. Pravidlá hry sa menia ako sa komu práve hodí (takže hoci sa z Willisa na konci jednotky stal teoreticky hajzel, v dvojke je to klaďas).

Ak necháme ale bokom tieto zákulisné veci a predvídateľný scenár, je výsledkom robustný, urastený a ťažkotonážny film... ktorý ale naozaj naplno nadchne predovšetkým „iba“ fanúšikov akčných snímok. Predsa len, vidieť v jednom filme všetkých týchto pánov, to je niečo. A pozor! To sa k nim v dvojke pridali ešte Van Dammea v hlavnej zápornej úlohe (!), Scott Adkins ako jeho pravá ruka (Adkins a Lundgren mimochodom v rovnakom roku proti sebe stáli v štvrtom UNIVERZÁLNOM VOJAKOVI) a výrazné cameo (hraničiace s podpornou rolou) získal nezabudnuteľný Chuck Norris.

Niektoré dialógy fajn („Čo to robí Gunnar?“ – „Bombu.“ – „Blbosť.“ – „Tak sa ho spýtaj sám.“ – „Hej Gunnar, čo to robíš?“ – „Bombu“). Stathamove nože a Jetove panvice super, páčila sa mi tiež ošarpaná lacná európska výprava a nováčik v tíme Liam Hemsworth (Chrisov mladší brat, jeho rola snajpera je mimochodom prevzatá zo štvrtého RAMBA) bol tiež v pohode. Iné veci sa mi ale nepáčili. Napríklad to, že väčšina členov Expendables mala málo akcie (ostatne aj preto sa zrejme Li ucukol a okrem úvodu sa odmietol „naplno“ vrátiť, lebo vedel, že by aj tak nedostal poriadny priestor). To je u korieb ako Lundgren skutočná škoda (ale aspoň už je za sympaťáka). A Van Damme získal predsa len troška nedôstojnú rolu (čítate dobre, Van Damme získal troška nedôstojnú rolu).

Kým minule dostali Willis s Arnoldom cameo, tentokrát je to väčší priestor. Ich postavy sú bohužiaľ do príbehu zakomponované neveľmi inteligentne, čisto na efekt. Arnold funguje ako absurdná Deus ex machina a keď cituje Johna McClanea a sarkasticky sa pýta, kedy príde Rambo (a Chuck Norris začne rozprávať vtipy o samom sebe a kosiť hajzlov po dvadsiatkach), je to obávam sa oveľa menšia sranda, než pôvodne mala byť. Možno je to dokonca až troška trápne. Najhoršie je, že scény s Arnoldom a Chuckom Norrisom (naopak, cynický Willis to zvládol asi najlepšie, pretože nehrá paródiu na Brucea Willisa, ale byrokrata zo CIA) narúšajú celistvú atmosféru filmu, ktorý je v zásade vážny (Slyov gandalfovský monológ nad hrobom o smrti dobrých a prežití zlých, motív pomsty za smrť parťáka, utláčaná dedinka na pozadí zlej sociálnej situácii).

Musím sa ale priznať, že v zásade mi to bolo fuk a veľmi ma potešilo, že som všetky tie tváre videl pokope v jednom filme. Ja som ale človek, ktorý vie, že West a Statham sa už v minulosti stretli (v MECHANIKOVI ZABIJAKOVI/2011), že Van Damme a Lundgren proti sebe stáli už v prvom a treťom a UNIVERZÁLNOM VOJAKOVI (v štvrtom hrali relatívnych parťákov), prečo Schwarzenegger fajčí cigaru, že Van Damme a Adkins sa už stretli (a v čom) alebo prečo neustále všetci o postave Chucka Norrisa hovoria v súvislosti s vlkom. Ak si EXPENDABLES 2 pozrie divák, ktorý to nevie, netuším, aký bude jeho pocit z filmu...

„Patrí do starého železa.“ – „To my všetci.“

The Expendables 2, USA 2012, cca 103 minút

Réžia: Simon West. Scenár: Richard Wenk, Sylvester Stallone. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Shelly Johnson. Hrajú: Sylvester Stallone, Jason Statham, Liam Hemsworth, Dolph Lundgren, Jean-Claude Van Damme, Jet Li, Terry Crews, Randy Couture, Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis, Chuck Norris, Scott Adkins, Nan Yu, Charisma Carpenterová a ďalší