Pád Bieleho domu [4O %] Tlačiť E-mail
21.01.2014 03:00

Recenzia akčného filmu o teroristickom útoku na Biely dom s Gerardom Butlerom, Aaronom Eckhartom a Morganom Freemanom.

Pred viac ako rokom zahynula manželka (Ashley Juddová – SIMON BIRCH, ANIMÁLNA PRÍŤAŽLIVOSŤ, MÔJ PRIATEĽ DELFÍN) amerického prezidenta (Aaron Eckhart – ERIN BROCKOVICH, PRÍSAHA, JADRO, NEZVESTNÉ, TEMNÝ RYTIER, ĎAKUJEME, ŽE FAJČÍTE, SVETOVÁ INVÁZIA, KRÁLIČIA NORA). Šéf jeho ochranky (Butler – DRACULA 2000, VLÁDA OHŇA, LARA CROFT TOMB RAIDER: KOLÍSKA ŽIVOTA, CTIHODNÝ OBČAN, 300) tomu nemal šancu zabrániť. Prezident ho následne diplomaticky preradil na úplne inú funkciu, mimo Bieleho domu - aby sa nemusel každý deň pozerať na tvár pripomínajúcu mu, že je vdovcom a že sa musí sám starať o otravného syna. Našťastie všetko dobre dopadne, lebo na Biely dom zaútočí niekoľko desiatok kórejských zabijakov (v čele s Rickom Yuneom z bondovky DNES NEUMIERAJ)...

Niekedy sa stane, že v jednom roku vzniknú v dvoch konkurenčných hollywoodskych štúdiách dva podobné filmy. Napísal som o tom tento článok. Stalo sa to aj v roku 2013, keď mal najskôr premiéru dnešný film a o niekoľko mesiacov neskôr drahší projekt Rolanda Emmericha, v ktorom si prezidenta zahral Jamie Foxx (DIVOKÝ DJANGO) a jeho ochrancu Channing Tatum. Ten film som zatiaľ nevidel, ale niečo mi hovorí, že sa pri ňom budem baviť viac, ako pri ďalšom nudnom filme stále voľajako čudne nezaujímavého režiséra Antoinea Fuqua (alebo ako sa to skloňuje). Muža, ktorý doteraz nakrúcal rutinné záležitosti TRAINING DAY, SLZY SLNKA, OSTREĽOVAČ a NAJLEPŠÍ Z BROOKLYNU a od ktorého ma doteraz najviac bavil KRÁĽ ARTUŠ.

V roku 2013 dostal netalentovaný smoliar Antoine k dispozícii nielen šialený námet o prepade Bieleho domu, ale i sľubný rozpočet 70 miliónov a svojrázny kasting.

Okrem ťažkopádneho Škóta Butlera (ktorý svoju životnú rolu dostal zrejme v 300 a už to bude len horšie), Freemana (ktorému sa zrejme páčil DRVIVÝ DOPAD a tak si znova zahral v podstate to isté), Eckharta (ktorý stále nie a nie stať sa „poriadnou“ hviezdou) a Ashley Juddovej (s ktorou sa Freeman stretol v ZBERATEĽOVI BOZKOV, KĽÚČI K VRAŽDE a MOJOM PRIATEĽOVI DELFÍNOVI a z ktorej si robil srandu v 10 POLOŽIEK A MENEJ), je tu ešte starý dobrý (alebo aj nie dobrý) Robert Forster (ktorému filmografia je skutočne ostrá, je tam všetko, od JACKIE BROWNOVEJ po prvého ALIGÁTORA), stále snaživý a stále nie príliš talentovaný Cole Hauser, kedysi nádejná Angela Bassettová (POLICAJT ZO ŠKÔLKY, KRITERI 4, TINA, ZVLÁŠTNE DNI, UPÍR V BROOKLYNE – spomínate?), Melissa Leoová (ktorá mala v rovnakom roku v hre roličku v zaujímavom sci-fi NEVEDOMÍ... s Morganom Freemanom), Dylan McDermott (ktorý sa márne snaží stať sa hviezdou po úspechu „American Horror Story“ a asi sa mu to nepodarí) a Radha Mitchellová (ktorá to má rada drsné - ČIERNOČIERNA TMA, KROKODÍL: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY, SILENT HILL, KLONY, NÁVRAT DO SILENT HILL).

Pozriem sa najskôr na herecké výkony. Sú, podobne ako celý film, priemerné a zaliečavé. V pohode by zapadli do PREPADNUTIA 2: TEMNÉHO ÚZEMIA. Prezidentov syn je vyložená provokácia pre psychicky menej odolného diváka, ktorý bude po scénach s ním utekať do kuchyne podrezať si žily. O nič lepšie na tom nie je jeho filmový otec, ktorý je asi taký sympatický, ako zlomený necht na nohe. Gratulujem režisérovi – je asi prvým režisérom na svete, ktorý dokázal podať sympaťáka Eckharta ako odpudivého človeka.

Butler ako hlavný hrdina zlyháva. Vidieť na ňom, že si kvôli úlohe zrejme čo-to natrénoval, čo sa týka zbraní a bojových umení. No v akčných scénach je taký nevýrazný, že som si na jeho mieste neustále predstavoval, aký dobrý by v tom bol Steven Seagal vo svojich najlepších rokoch (čiže medzi koncom 80-tych rokov a prvou polovicou 90-tych). Dočerta, ja som pri pozeraní túžil aj po Markovi Wahlbergovi! Markovi Wahlbergovi!! Už ten by bol lepší! Wahlberg!!!

Mimo akčných scén, keď má Butler hrať, je drevo, ktorému ťažko nepriať skorý krach kariéry... ak k nemu náhodou už dávno nedošlo. Fakt by mal ísť radšej zberať cigaretové špaky po chodníkoch a potom ich fajčiť a nie motať sa pred kamerou. Myslím si, že s charizmatickejším (resp. aspoň minimálne charizmatickým) hercom by som tomuto po scenáristickej stránke naozaj nie zázračne zhotovenému filmu mohol dať „až“ 60%. Butler to však výrazne sťahuje dole. Byť prezidentom USA a mať takéhoto ochrankára, asi by som využil príležitosť a skočil by som rýchlo za svojou ženou.

Freeman je OK, rovnako tak Forster, hoci o nejakých oscarových hereckých výkonoch nemôže byť reč. Juddová mala dosť rozumu na to, aby umrela po prvých minútach. Mitchellová ako hrdinova láska v úlohe, ktorú ukradla Bridget Moynahanovej v NAJVÄČŠEJ HROZBE a Michelle Monaghanovej v tretej MISSION: IMPOSSIBLE, zlyháva. Hauser je podobný štatista, ako v piatej SMRTONOSNEJ PASCI (a stále sa podozrivo podobá na Patricka Wilsona). Yune je priemerný, čo je na hlavného psychopata škoda.

Samostatnou kapitolou je Leoová v menšej úlohe ministerky. Až mi bolo zle, keď som počul jej odporné drísty typu „pán prezident, dnes možno umriem, ale aspoň mi nikto nikdy nebude môcť na náhrobok vytesať ´Vzdala sa bez boja´“ (na čo samozrejme prezident precítene odpovie „Nie, to naozaj nebude môcť, Ruth.“). Taká odporne hysterická postava, no to teda fakt dole klobúk Antoine Fuqua.

Antoine je tak troška zbabelec. Na jednej strane sa tvári, že je dostatočne hardcore na to, aby nakrútil drsný film plný násilia, ale zároveň používa porekadlo o nažratom vlkovi a celej koze. Takže Biely dom je zničený a všade je plno mŕtvych „odvážnych Američanov“, no zároveň je tu americký patriotizmus až k podlahe, všetko dobre skončí, zlí zomrú, dobrí prežijú a opäť k sebe nájdu cestu (a prezident podá Butlerovi chlapsky ruku). Pozor! Chcem podotknúť, že s filmami, ktoré sú „prehnane americké“, nemám problém (od DŇA NEZÁVISLOSTI cez ZACHRÁŇTE VOJAKA RYANA až po AIR FORCE ONE). Tu mi to ale prekážalo.

Niekto povie, že je to „stará akčná škola 80-tych rokov“ a bude to brať ako pochvalu. Ja som vyrastal na akčných filmoch 80-tych rokov a neberiem to ako pochvalu. Počúvať zaliečavé, patetické a béčkarsko-céčkarské sračky (synáčik hrdinsky berúci, že otec si s ním nemá čas dať si zmrzlinu; prezident mocným hlasom na tlačovke milovanému národu oznamujúci, že Amerika hrdo povstala z popola a povstane aj nabudúce; hlavný zlosyn smrteľne vážne presviedčajúci amerického prezidenta, že Amerika je zlo a môže za všetky vojny sveta) pre mňa bolo utrpením.

Pozoruhodná je tiež geniálna logika, s akou pracujú (debutujúci) scenáristi:

1) Zlosyn má k dispozícii evidentne obrovský majetok, perfektnú výzbroj/techniku, diabolský plán v každom vrecku, po ruke desiatky na všetko (vrátane samovraždy) odhodlaných vojakov a VIE o hrdinovej láske. Napriek tomu nikoho zo zálohy nepošle, aby ju uniesol. (Netvrdím, že film by bol potom lepší, ale aj tak mi to nešlo do hlavy.)

2) Ešte zaujímavejšie je, že ani Freemanovi nenapadne zistiť si, či Butler „vonku“ nemá osobu, prostredníctvom ktorej by ho (a tým pádom Ameriku) zlosynovia mohli vydierať a poslať jej na ochranu komando mariňákov.

3) Hlavný zlosyn dáva Freemanovi nezmyselne deadline, pričom má v rukách samé tromfy (napríklad amerického prezidenta na mieste, z ktorého ho Freeman nemôže dostať).

4) Hlavný zlosyn pokorne vyčkáva, kým mu Butler pozabíja väčšinu chlapov. Pritom má v bunkri k dispozícii všetky tri osoby, z ktorých môže vypáčiť bezpečnostné kódy (potrebné na uskutočnenie plánu). Čo urobí? Vypáči kód od soby č. 1. Následne čaká desiatky minút, aby Butler pozabíjal ďalších jeho mužov. Potom si spomenie, že veď doprdele mám k dispozícii osobu č. 2. Tak aj z nej dostane kód. Potom zasa čaká, aby mu Butler pozabíjal ďalších chlapov. Následne si spomenie, že prezidentov kód vlastne vôbec nepotrebuje (onou osobou č. 3 je samozrejme on), lebo v skutočnosti nechce kódy na vec XYZ, ale na vec ZYX, pričom prezident a Freeman sú šokovaní tým, že sa dané kódy dajú použiť aj takto.

5) Prečo v troskách Bieleho domu zostávajú zlosynovi vojaci? Prečo nezalezú do bunkru a radšej sa nechajú dobrovoľne vyvražďovať Butlerom?

6) Zaujímavá je ľahostajnosť zlosyna. Vie o tom, že mu pár metrov od Bieleho domu behajú vojenské komandá? Mal by - pojem „bezpečnostná kamera“ mu snáď niečo hovorí. Napriek tomu ani raz Freemanovi nepovie „okamžite ich stiahnite, lebo prezidentovi odtrhnem ucho!!!“. Je mu to v podstate fuk. Freemanovi je to ale tiež fuk, pretože mu nenapadne, že by Butlerovi bodla pomoc dvadsiatich mariňákov, keď už sa môžu dnu dostať tak ľahko.

7) Zlosynov rafinovano-diabolský plán spočíva v tom, že dostane čo chce a následne namiesto toho, aby aj s chlapmi vyšiel von, nasadol do helikoptéry (mal by prezidenta a spol. ako rukojemníkov) a odletel v pohodičke do bezpečia s namachrovaným úsmevom na perách, tak namiesto toho radšej do helikoptéry mimoriadne rafinovane pošle zamaskované osoby a stroj následne nechá explodovať. Freeman si myslí, že v helikoptére zomrel nielen zlosyn, ale aj prezident. To ale nie je pravda (šok!). Butler má ešte vyššie IQ, lebo okamžite Freemana informuje o tom, že „nie, to sa mi na zlosyna nehodí, toto by neurobil, určite je stále v bunkri“, na čo si Freeman uvedomí, že je to určite pravda! Butler má samozrejme pravdu - v skutočnosti zlosyn aj prezident zostali v bunkri. Zlosynov mimoriadny plán totiž spočíva v tom, že si POČKÁ cca 15 minút od výbuchu helikoptéry a potom POTAJME VYJDE (aj s prezidentom) z Bieleho domu (ktorý URČITE nebude plný desiatok požiarnikov, záchranárov, policajtov a vojakov) a peši odídu do cukrárne a dajú si koňakové špice.

8) Ťažko zdôvodniteľné je aj správanie Freemana. Úplne nepochopiteľne uprednostní dobro prezidenta (+ ďalších dvoch troch osôb) pred zvyškom sveta. Prečo nevydal rozkaz zbombardovať Biely dom, zaživa všetkých v bunkri pochovať a vyhlásiť nové voľby?

9) Zlosynove spôsoby, ako z osôb vypáčiť kódy, berú dych. Proste to z nich vymláti. Pritom u prvých dvoch osôb je evidentné, že by radšej umreli, než by mu kódy dali. Kódy mu dajú po tom, čo im to ROZKÁŽE prezident, ktorý sa NEMÔŽE pozerať na to, ako sú bití. Aký je jeho argument? Predsa omračujúci. „Veď mu tie kódy dajte, potrebuje aj môj a ja mu ho samozrejme nedám, aj keby mi mal zlomiť penis“.

10) Masakru Bieleho domu a okolia, pri ktorej zomrie odhadom 80 „dobrých Američanov“, prežije samozrejme len Butler. Niektorí by sa mohli zachrániť, ale radšej samovražedne nabiehajú pred samopaly nepriateľa, aby mohli z Butlera urobiť hlavného hrdinu (aj Casey Ryback mal pomocníkov!).

11) Bez toho, že by som chcel zachádzať do detailov, musím skonštatovať, že asi aj človek, ktorý nie je expert na bezpečnosť, bude uvažovať, či to tvorcovia predsa len troška neprehnali. Nebudem to ale ďalej rozvádzať, lebo si myslím, že ak by do nejakej televíznej relácie prišiel bezpečnostný expert/analytik a spýtali by sa ho, či by takto nejako mohol prebehnúť útok na Biely dom, bez slova by vstal a odišiel.

12) Zlosynovia napriek špičkovej technike nevedia zistiť, že Butler telefonuje priamo z Bieleho domu a napr. na základe toho určiť jeho polohu.

No... tak asi toľko k scenáru a hereckým výkonom. Našťastie to nie je úplné peklo. Svojím spôsobom bohatý kasting spôsobil, že som sa vyložene nenudil, občas ma v niektorej akčnej scéne potešil detail (zabitie bustou Abrahama Lincolna) a musím oceniť samotnú (asi 20-minútovú) súvislú akčnú scénu samotného prepadu. Celkom ma nadchla a zapôsobila na mňa. Vidieť, že si s ňou tvorcovia dali práce. Až mám pocit, že si dali prácu len s ňou a na všetko ostatné sa vybodli.

Vyzerá to ako béčko (vrátane občas dosť nízkej úrovne trikov a výpravy často pozostávajúcej iba z tmavých chodieb), ktoré z nejakého ťažko ospravedlniteľného dôvodu nadchlo niektorých pomerne dobrých hercov, ktorí si až uprostred nakrúcania (ak vôbec) uvedomili, akej do neba volajúcej hovadine sa upísali. Ale chápem, že takému Morganovi Freemanovi (ktorý v minulosti nemal problém s PAVUČINOU SNOV) je už všetko fuk.

Olympus Has Fallen, USA 2013, cca 120 minút

Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Creighton Rothenberger, Katrin Benediktová. Hudba: Trevor Morris. Kamera: Conrad W. Hall. Hrajú: Gerard Butler, Morgan Freeman, Finley Jacobsen, Radha Mitchellová, Aaron Eckhart, Dylan McDermott, Ashley Juddová, Cole Hauser, Melissa Leoová, Angela Bassettová, Robert Forster, Rick Yune a ďalší