3 dni na zabitie [4O %] Tlačiť E-mail
17.07.2014 03:00

Recenzia akčnej melodrámy s Kevinom Costnerom zo stajne Luca Bessona.

Besson bol kedysi pokladaný za najvýznamnejšieho európskeho režiséra. Keď vyhlásil, že nakrúti len 10 filmov, filmová kritika chcela spáchať hromadnú samovraždu. Slovo nakoniec nedodržal. Dnes je ako režisér, scenárista a najmä producent podpísaný pod titulmi, kvôli ktorým si filmová kritika (a ja) prajú, aby vrátil čas a slovo dodržal.

Nevravím, že sa na filmy ako KURIÉR nedá pozerať. UTRHNUTÝ Z REŤAZE je dokonca bomba. Ale vyrastal som na LEONOVI, na ATLANTISE som bol v kine a PIATY ELEMENT je jedno z najlepších sci-fi desaťročia. Preto stále dosť dobre neverím tomu, pod aké filmy sa tento človek podpisuje v posledných rokoch. V podstate chápem, o čo mu ide. Podniká vo filmovom biznise a potrebuje zarábať a nie nakrúcať kvalitné filmy ako MAGICKÁ HLBOČINA. Ale podľa mňa stratil sám seba a zmenil sa na cynické monštrum. Čo je u človeka, ktorý kedysi nakrúcal sny, smutné.

No OK, stačilo plaču nad rozliatym mliekom. V roku 2014 ako producent, spolu-scenárista a autor námetu poslal do kín nenáročnú jednohubku 3 DNI NA ZABITIE, ktorá však pred premiérou pôsobila ambicióznejšie, než väčšina jeho predchádzajúcich diel. Na réžiu najal nie výnimočného, ale dostatočne zručného McG (CHARLIEHO ANJELI 1 – 2, TERMINATOR SALVATION), dal mu 28 miliónov dolárov, v scenári sa inšpiroval trhákom 96 HODÍN (starnúci zrelý muž s drsnou minulosťou z osobných dôvodov likviduje presilu zabijakov) a do titulnej úlohy sa mu podarilo prehovoriť Kevina Costnera.

Kedysi, v dobách OSOBNÉHO STRÁŽCU a TANCU S VLKMI, by sa im to nepodarilo. Costner ale odvtedy hral v množstve zlých filmov a prepadákov a tak bola jeho kariéra nakoniec takmer na dne. Až v roku 2012 sa pomaly ale isto začal „vracať“: dostal parádnu mentorskú rolu v MUŽOVI Z OCELE, stal sa hlavou tohto klanu, Kenneth Branagh ho obsadil do postavy „stvoriteľa“ Jacka Ryana, Ivan Reitman do športovej melodrámy DRAFT DAY a hlavne si zahral v reklame na tuniaka v konzerve.

Mnohých akiste zaskočí, že akčných scén prekvapivo nie je veľa. Úvod má niečo do seba a aj neskôr sa Costner postará o pár vydarenejších akčných grifov. Finále je ale vyložene sklamaním, jeho neustále odpadávania pôsobia ako z nemeckého akčného trileru z roku 1997, logika je úplne v prdeli (dostávam časté záchvaty, z ktorých mi pomôže len alkohol, nenosím pri sebe ploskačku) a Kevinove občasné kopance rozhodne nepôsobia takým dojmom, ako kopance Liama Neesona. Vlastne pôsobia troška rozpačito, asi ako keby váš 59 ročný tatko išiel v nedeľu poobede s vašou mamou na zmrzlinu, začal by ich otravovať šmelinár s 1000-eurovými hodinkami za 25 eur a váš tatko by sa nasral, čaptavo by odhodil zmrzlinu, dvihol by nohu, chlapíka by trocha kopol do kolena a potom by nasrato odišiel, mamu by tam zabudol a na druhý deň ráno by išiel k lekárovi s vyvrtnutým členkom.

3 DNI NA ZABITIE sú dosť nečakanou kombináciou akčného špionážneho trileru (ako vravím, akcie je málo a nie je príliš dobrá, ale dá sa na ňu pozerať) a rodinnej melodrámy o mužovi, žene a ich dospievajúcej dcére. Costner to ešte ako-tak zvláda, ale jeho dcéra... no neviem, ja tieto premúdrené dievčiny, ktoré citlivosť zakrývajú aroganciou, nemusím. Nepripadajú mi pôvabné, nepripadajú mi fajn. Sú proste otravné a nebavia ma. Že ju hrá Hailee Steinfeldová, ktorú som v SKUTOČNEJ GURÁŽI pokladal za novú vychádzajúcu hollywoodsku hviezdu, som sa dozvedel až niekoľko dní po dopozeraní. Teraz to už na takú závratnú kariéru rozhodne nevidím. McG s Bessonom sa snažia dodať ich spoločným scénam pôvabnosť (tanec), ale viac sa im to nedarí, ako darí. Pokusy o „teplé scény porozumenia“ končili mojím rozčarovaním hraničiacim s úprimným znechutením.

Musím síce priznať, že napríklad Costnerove ustavičné dobrodružstvá s bicyklom sú skôr vtipné, než trápne. Väčšinou mi ale pokusy o humor pripadali neuveriteľne trápne. Keď si Francúzi z Costnera robia srandu štýlom „ahoj blbý kovboj!“, neveril som vlastným očiam. Skutočne sa na tieto xenofóbne fašisticko-nacistické sračky musím pozerať v roku 2014?

Film pôsobí na niektorých miestach dosť prestrihane (Costner zavrie tureckého bradatého šoféra do kufra, ten ho poprosí, aby ho dovtedy a dovtedy vrátil domov, ale následne nevidíme, kedy ho pustil, tak som si myslel, že to bude záverečná vtipná bodka, že si až tesne pred záverečnými titulkami spomenie na kufor, ale nie, chlapík je neskôr normálne prítomný v deji, tak ho asi pustil v exkluzívnej vystrihnutej scény, ktorú budeme mať tú časť vidieť v bonusoch na DVD).

Nedobre tiež pôsobí samoúčelnosť akčných scén (záchrana dcéry zo zvrhlej, chlipnej a odpornej diskotéky, kde chcú mať chlapci sex s dievčatami).

3 Days to Kill, Francúzsko | USA | Rusko | Grécko 2014, cca 117 minút

Réžia: McG. Scenár: Adi Hasak, Luc Besson. Hudba: Guillaume Roussel. Kamera: Thierry Arbogast. Hrajú: Kevin Costner, Hailee Steinfeldová, Amber Heardová, Connie Nielsenová a ďalší