Aký problém majú Expendables? 1/2 Tlačiť E-mail
29.09.2014 03:00

Článok o tom, čo sa môže stať, ak nemáte veci dopredu premyslené a napriek tomu do nich idete. Prvý diel.

Prológ

Niekomu sa môže zdať, že Expendables žiadny problém nemajú. No mne sa zdá, že majú. A veľký. A nie jeden. A rozhodne nenarážam na to, že tretí diel v kinách komerčne vyhorel. To je ešte ten menší malér.

Na jednotku som sa tešil ako malý. Stačilo, aby sa na nete objavila rozmazaná fotka z nakrúcania a nemohol som zaspať. Už vtedy ale bolo jasné, že ani sami tvorcovia poriadne nevedia, čo chcú (a čo robia).

Nech už nápad Stallone nosil v hlave akokoľvek dlho, film vyzeral akoby vznikal v nechutne hektických podmienkach. Mal som dojem, že ešte ani počas nakrúcania nemal Stallone jasno v tom, čo vlastne chce, akú atmosféru, aký štýl. Vážny akčný triler? Odľahčené žmurkanie na fanúšika akčných 80-tych rokov? Alebo dokonca bezstarostnú dobrodružnú paródiu? Na filme je to poznať: chvíľku srandičky-srandičky, chvíľku seriózna atmosféra, chvíľku toto, chvíľku tamto.

Ešte bizarnejšia situácia nastala v dvojke, ktorá už bola (až na smrť jednej dôležitejšej – nie dôležitej - postavy) v podstate akčnou komédiou.

O tom, že so scenárom nie je všetko v poriadku, svedčia aj prvé informácie o deji prvých Expendables. Pôvodne boli Expendables poverený Arnoldom Schwarzeneggerom (ktorý mal hrať zrejme sám seba, teda v tom čase guvernéra Kalifornie) vyriešiť problémy „niekde v Južnej Amerike“, pričom išlo o odpísaných bývalých vojakov, s ktorými nikto neráta. A ako to bolo naozaj? Arnold rozhodne nikoho ničím nepoveroval a nehral seba, ale fiktívneho žoldniera Trencha, mal len neškodné cameo v podstate nesúvisiace s dejom a Expendables nie sú odpísaní ex-vojaci, ale špičkoví bývalí profesionálni vojaci, na ktorých nikto nemá.

Problémy s hercami – je ich príliš veľa

Keď nejaký diel práve vzniká, prakticky neubehne týždeň, aby Stallone nevyhlásil, že v ňom uvidíme toho, či onoho. Takto sme už „videli“ Jackieho Chana, Dannyho Treja, Nicolasa Cagea, Millu Jovovichovú, Sandru Bullockovú a samozrejme Slyových nástupcov The Rocka a Vina Diesela.

Sly ide však ešte ďalej: nielenže počas nakrúcania otvorene hovorí o tom, že týchto hercov v práve vznikajúcej časti uvidíme. Nie. Rovno nám aj povie v akých rolách. Takže Whitaker a Bullocková sa mali v jednotke objaviť ako (zrejme kladní) agenti FBI. Nakoniec v jednotke (ani v dvojke a trojke) takéto postavy vôbec neboli.

Keď už aj Sly pochopí, že je toho predsa len už „troška moc“, zaradí spiatočku a začne pre zmenu sľubovať nečakané úmrtia. O dvojke sa vedelo, že ju odštartuje úmrtie dôležitej postavy. Špekulovalo sa o Rourkeovi, nakoľko bolo známe, že sa dlho nezúčastnil nakrúcania a tak sa predpokladalo, že jeho postavu zabijú. Až neskôr sa ukázalo, že Rourke nie že nenakrúcal dlho. Nenakrúcal vôbec. Jeho postava v dvojke proste nie je. Tak sa začalo tipovať, že to schytá Jet, ktorý sa nikdy netajil tým, že nemá veľkú chuť v sérii pokračovať. Zdalo sa, toto je správny predpoklad, keďže Jet nakrúcal len „pár dní“, takže bolo „jasné“, že zomrie. Ako to nakoniec dopadlo, všetci dobre vieme: schytala to nová postava v podaní Liama Hemswortha (inak, v podstate komplet, až na meno a herca, prevzatá z Ramba 4). A nie v úvode.

Vrchol nastal počas nakrúcania trojky, kedy sa opäť hovorilo, že zomrie niekto dôležitý. Najčastejšie sa šepkalo o Terrym Crewsovi, ktorého postava bola nudná už v jednotke, to po prvé, a po druhé: pôvodne bol náhradníkom za Wesleyho Snipesa, ktorý sa ale práve vtedy dostal za mreže kvôli daňovým únikom. Keď sa pred prvou klapkou trojky dostal na slobodu a stal sa oficiálnou tvárou série, bolo „isté“, že Crews zomrie a Snipes po ňom preberie „svoju“ rolu. Nestalo sa tak a v trojke nikto dôležitý nezomrie. Crews je zranený a 90% času strávi v nemocnici, ale prežije, lebo v tejto sérii zatiaľ žiadna dôležitá kladná postava neumrela.

Čudne pôsobil aj návrat Dolpha Lundgrena na konci jednotky, keďže po bitke s Jetom a Slyom všetko napovedalo tomu, že zomrel. Aj tak sa dá zahrávať s očakávaniami fanúšikov, nepokladám tento spôsob ale za šťastný a na prípadnú štvorku sa ktovieako neteším, nakoľko je mi jasné, že najbližší rok - dva strávim počúvaním prázdnych kecov, sľubov, zavádzaní a vyložených klamstiev o tom, kto s kým, ako, prečo, za čo a podobne. Pretože stále je dosť známych béčkarských a iných legiend z 80-tych a 90-tych rokov, ktoré v sérii nevystupovali (Cynthia Rothrocková, Sasha Mitchell, Rutger Hauer, Christopher Lambert, Jean Reno, Ron Perlman, Michael Dudikoff, Hulk Hogan, herci z Predátora, Danny Glover, Mr. T). Chaos vytvárajú aj fanúšikovia: pred premiérou trojky vytvorili oficiálnym dojmom pôsobiace plagáty s Chanom a Jovovichovou a niektorí ich účasť vo filme brali ako hotovú vec (ktorou pravdaže nebola).

Trojka ešte ani nemala premiéru a Pierce Brosnan sa dušoval, že si zahrá v štvorke. Reči neustali ani po komerčne rozpačitej premiére trojky. Sly evidentne nevie, čo od radosti, takže je schopný vrátiť do hry aj mŕtve postavy. Je pravda, že zatiaľ o tom len hovorí a nerealizuje to (v dvojke sa napr. malo objaviť dvojča Stevea Austina z jednotky a v trojke dvojča JCVD z dvojky). No nedal by som ruku do ohňa za to, že ak séria bude pokračovať, Sly po fenoméne „zlých dvojčiat“ skôr alebo neskôr predsa len siahne.

Až desivé pre-obsadzovania

To, čo séria predvádza, je miestami až neuveriteľné. Tak napríklad Jean-Claude Van Damme mal pôvodne hrať Gunnara, rolu ale následne dostal Lundgren. Van Damme tvrdí, že rolu nakoniec nevzal preto, lebo mu o nej Sly nebol schopný ponúknuť žiadne informácie ohľadom charakteru. Tomu by sa ľahko verilo. Zlé jazyky ale naznačovali, že sa na odmietnutí podieľala hercova ješitnosť, nakoľko sa mu vraj nepozdávalo, že mal prehrať bitku s Jetom Li. Tak či onak, z Van Dammea si mnohí robili srandu, nakoľko jeho kariéra bola v čase Expendables stroskotaná na takej plytčine, že by mal ponuky Expendables prijať aj keby mal hrať Macka Pu. A to je len špička ľadovca. Čo tak toto?

1) Diktátora mal pôvodne hrať Ben Kingsley. Až neskôr bol pre-obsadený Davidom Zayasom z Dextera.

2) Hala Caesara mal pôvodne hrať Wesley Snipes. Keď išiel do basy, rola bola pre-obsadená raperom 50 Centom. Sly po vlne odporu, ktorá sa zdvihla na nete (až neskôr ho pozval k spolupráci, v Pláne úteku), rolu rýchlo pre-obsadil Forestom Whitakerom. Ten však nakoniec ponuku odmietol a rolu dostal Crews. Ako som spomenul už hore, Forest bol následne v hre o rolu agenta FBI, ktorá vo filme nakoniec nebola a neskôr ho „náhodou“ hral v Arnoldovej Konečnej.

3) „Zberateľa“ žoldnierov v trojke pôvodne mal hrať Jack Nicholson, toto zbožné prianie sa ale Slyovi nesplnilo a nakoniec bol nútený rolu obsadiť „len“ Kelseym Grammerom.

4) Churcha mal najskôr hrať Kurt Russell, ktorý sa so Slyom stretol v Tangovi a Cashovi, nakoniec rolu vzal Bruce Willis. Keď si za trojku vypýtal príliš veľký honorár, Sly Churcha vyškrtol a nahradil ho Harrisonom Fordom, ale je evidentné, že je to rovnaká rola.

Seagal a Jet

Absurdná situácia je u Seagala, o ktorom sa hovorí v podstate už od jednotky. „Určite“ mal byť v dvojke, nakoniec nebol. Potom „ale teraz už vážne na 100%“ mal byť v trojke... a samozrejme nebol. Olej do ohňa prekvapivo prilieva aj on sám. Chvíľu vyhlasuje, že ponuku nedostal a keby aj dostal, môže sa na ňu vybodnúť, nakoľko sériu produkuje Avi Lerner, ktorým z obchodného a iného hľadiska dlhodobo opovrhuje (v minulosti spolu mali „isté“ problémy“). A chvíľku na to už suverénne hlása, že ak dostane ponuku, minimálne by nad ňou seriózne uvažoval. Tak si vyberte.

Je pravda, že i tak sa Slyovi podarilo do (zatiaľ) troch snímok obsadiť nevídaný „komparz“. Ale výsledkom je miestami skôr až rušivá premrštenosť. Ešte v jednotke sme mohli tolerantne privrieť oči nad zbytočnosťami Randyho Couturea a Crewsa, no v dvojke a trojke nie. Mnohí nadávajú aj na Jeta Li. Jeho fanúšikovia za to, aký malý priestor dostal a tí druhí v podstate tiež za to: vraj to už tam nemusel byť vôbec a na jeho úkor sa radšej mal rozšíriť priestor iným. Sám Jet si na jednej strane Slyovu ponuku váži, na strane druhej nemá problém na rovinu hovoriť o tom, že nie je spokojný s nedôstojným priestorom, aký dostáva. V dvojke preto dostal len úvodné cameo a v trojke sa mihol až na konci, pričom dovtedy jeho absencia nikomu nestála ani len za jednu zmienku. Je možné, že Sly by mu v dvojke a trojke dal o čosi väčší priestor, ale Jet to proste odmietol, no srdce mu nedalo poslať Slya do čerta a tak prijal aspoň cameá. V jednotke sa sľubne pobil s Lundgrenom, ale v dvojke dostal panvice a v trojke samopal a proste to nebolo ono. V trojke bol dokonca trápny.

Dokončenie článku.

............................................................................................................................