Ostreľovač (60 %) Tlačiť E-mail
26.10.2009 08:04

Recenzia na akčný triler s Markom Wahlbergom OSTREĽOVAČ.

Nemám v láske Marka Wahlberga a to, že Fuquaov TRAINING DAY získal 2 oscarové nominácie (jednu premenil na zlato), pokladám za vtipný omyl. Ako dopadol film, v ktorom sa stretli títo dvaja chlapci?

Všetko, čo bolo dôležité, som napísal v prvom odseku. Môžete sa podľa toho zariadiť. Ak máte radi tohto herca i režiséra, nemáte čo riešiť. Ak ich nemáte radi, je to na zváženie. Ale ako vidíte, môj vzťah k nim nie je nadšený, no nakoniec sa mi OSTREĽOVAČ celkom páčil. Dokonca mi neprekážalo, že sa nejedná o akčnú nonstop nakladačku. Neprekážali mi totiž ani dialógové scény.

Nie snáď, že by jedny alebo druhé boli geniálne. Avšak spolu to prekvapivo dobre drží pohromade a ako akcia, tak pokojnejšie scény, sú dávkované "tak akurát". Akonáhle si divák povie, že by sa zišla štipka psychológie, štipkou psychológie je prisolené. Len čo si povie „a teraz vybuchnutá lebka!“, vystrčí sa zo snehu zamaskovaná snajperova puška a niekomu vystrelí mozog z hlavy.

OSTREĽOVAČ je drsný akčný politický triler. Už úvod je napriek klišé (SPOILER úmrtie parťáka SPOILER) nakrútený zručne, miestami dokonca strhujúco. Nepopieram však, že nadšené pocity z prológu (a vlastne celej snímky) spôsobil fakt, že ma fenomén snajperov už dlhé roky fascinuje. Ako treba čakať X hodín na cieľ, ako sa všetko zmení v jednej sekunde potiahnutím kohútika, ako je to celé „čistá“ práca (cieľ býva často vzdialený desiatky metrov od v bezpečí ležiaceho strelca) a ako môže dobre vycvičený snajper z úkrytu poraziť desaťnásobne väčšiu presilu. Pokiaľ vás toto povolanie nijako zvlášť neuchvacuje, primyslite si namiesto solídneho hodnotenia 60% skôr predsa len zaslúženejšiu štyridsiatku.

Ja sám som dosť váhal: 40% alebo 60? Nakoniec som prižmúril oko (miestami som si aj musel dať dole okuliare). Okrem fenoménu snajperov za to môže prekvapivo dobrý Wahlberg, kvalitné obsadenie podporných rolí (Danny Glover z PREDÁTORA 2, Ned Beattly z VYSLOBODENIA, krehká bábika Kate Maraová v podprsenke a s brokovnicou), „staromódna“ atmosféra a vydarené krvavé akčné scény (finálna „tichá masakra“ je miestami poriadne hardcore).

Samozrejme, v prípade, že tvorcovia mysleli scenár vážne (od úsmevnej politickej angažovanosti až po všetky klišé typu "falošne obvinený na úteku“), tak je to mierne trápne... ale 60% by som napriek tomu ponechal.

Shooter, USA 2007, cca 124 minút

Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Jonathan Lemkin (podľa knihy Stephena Huntera). Kamera: Peter Menzies Jr. Hudba: Mark Mancina. Hrajú: Mark Wahlberg, Danny Glover, Kate Maraová, Michael Peña, Rade Šerbedžija, Elias Koteas, Ned Beatty a ďalší