2 Guns [7O %] Tlačiť E-mail
13.02.2015 03:00

Recenzia buddy movie s Markom Wahlbergom a Denzelom Washingtonom.

Obsahuje menšie spoilery.

Som prekvapený, že dávam až 70%. Denzela Washingtona neuznávam, „iba“ rešpektujem (je to herec ktorý robí veci väčšinou už len rutinne), Mark Wahlberg mi pripadá len o málo sympatickejší a zaujímavejší, ako neveľmi sympatický/zaujímavý Jason Statham a na islandského režiséra Baltasara Kormákura som nahnevaný od doby, čo som si zohnal nudnú krimi Z Reykjavíku do Rotterdamu z roku 2008 (v ktorej hral) namiesto hororu Reykjavik z roku 2009. Následne v Hollywoode v roku 2012 nakrútil remake Kontraband, pričom do „svojej“ úlohy obsadil Wahlberga. V rovnakom roku si odskočil domov, aby režíroval drámu podľa skutočných udalostí Hlboko a potom zasa zdrhol do Hollywoodu, kde sa v roku 2013 znova stretol s Markom a dali dokopy 2 Guns. Momentálne dokončuje dobrodružnú drámu so za všetko hovoriacim názvom Everest s Jakeom Gyllenhaalom.

2 Guns vyzerali aj nevyzerali nádejne. Na jednej strane pre mňa nemastný-neslaný režisér, buddy pár poskladaný z neveľmi atraktívnej dvojky a nie malý, ale ani nie vysoký rozpočet 61 miliónov. Preto som bol prekvapený, že ma snímka, nakrútená na motívy komiksu, bavila. Nebol to žiadny zázrak a rozhodne to do buddy movie nič nové nevnieslo (ale prečo by malo?). Ale Washington a Wahlberg sa k sebe nečakane dobre hodia a hoci ich vzájomné doberanie sa a hláškovanie nie je nič, z čoho by Shane Black mal mať obavy, pozerá sa na to dobre, počúva sa to dobre a sem-tam sa možno pristihnete, ako sa usmievate a ste tak nejako „celkovo“ spokojní, pretože ste dostali solídny a svižný mix akcie, zábavy a hlášok.

Režisér dokonca občas spomalí a pokúsi sa v (anti)hrdinoch nevidieť jednorozmerné figúrky, ale uveriteľné postavy. Najviac sa mu to, vďaka vzťahu s Paulou Pattonovou (štvrtá Mission: Impossible), darí u oscarového Washingtona, ktorý sa predstavuje v natoľko uvoľnenej polohe, až to občas preženie. Keď sa telefonicky dozvie, že istá postava zomrela, pripomínala jeho reakcia skôr reakciu robotníka, ktorý bol od rána od piatej v robote, zabudol si vziať obed a tak nič nejedol, ale utešoval sa tým, že večer na pumpe budú mať syrovo-šunkovú bagetu, no nemali a tak buchne päsťou do prístrojovej dosky a zvýšeným hlasom povie „dočerta!“.

Z Wahlberga som si začínal robiť srandu, že stále hrá to isté a ak si na to nedá pozor, môže začať byť k smiechu. 2 Guns v jeho filmografii nepredstavujú žiadnu masívnu revolúciu. Je to ale predsa len troška iný typ postavy, než aký zvykne hrávať. Schválne som sa pozrel do jeho (až príliš početnej) filmografie a bol som jemne šokovaný, keď som dospel k záveru, že podobne svieži bol posledný raz v roku 1998 v svojráznosti Big Hit (OK, sranda s ním bola aj v Scorseseho Na druhej strane).

Dobrí sú ale aj ostatní. Rozmýšľal som, kde produkcia vyhrabala toho obskúrneho mexického herca, čo hrá brutálneho mafiána a bol som prekvapený, že je to Edward James Olson z Blade Runnera. Pattonová ukáže prsia (asi kvôli dôvere, s Denzelom sa stretla už v Déjà Vu), Bill Paxton si užíva (akurát fór na pokračovanie s ruskou ruletou prekvapivo nemá žiadne zakončenie) a svoje si uhrávajú aj James Mardsen a Fred Ward. Nikto sa neberie prehnane vážne, ale nie je to vyložená blbosť, občas sa s postavami dá súcitiť, hajzli sú svojím spôsobom sympatickí, hlavnú hrdinské duo nie je bezchybné a keď niekto niekoho udrie, bolí ho to.

Jemne nadpriemerne pôsobí scenár, ktorý je tradičnou buddy movie so všetkými klišé (zrada najbližšieho, zabitie neskorumpovaného šéfa, ktorý mohol hrdinom pomôcť), ale občas dokáže príjemne prekvapiť osviežujúcou drobnosťou, ako sú Pattonovej prsia, jej zrada resp. celý čudný vzťah s Washingtonom. Zaujímavý je tiež spôsob, akým sa Denzel dostane z vojenskej budovy, nápad s plemenným býkom, sliepkami, hlavou v taške, Wahlbergovým žmurkaním, utešovaním plačúceho dieťaťa (počas prepadu banky) alebo to, že istá vysoko postavená postava „nepohodlného“ Wahlberga nedá zastreliť, ale ho proste iba „vyhodí von“, čo je v podstate ešte horšie. Scenár je taký zábavný, že si nevšimnete ani nelogické kraviny (prečo Denzel vo finále dal do kufra ozajstné peniaze???).

Originálne pôsobí už úvod, kedy sledujeme zdanlivo dvojicu zručných, ale v podstate neškodných zlodejíčkov, ktorí sa chystajú vylúpiť banku. Až potom sa dozvieme, že to nie je obyčajná banka, ale že v nej perie špinavé peniaze CIA. A že jeden zo zlodejíčkov je v skutočnosti z protidrogového. A ten druhý je v skutočnosti od námorníctva. Ale navzájom to o sebe nevedia. Ale zrejme to vedia ich nadriadení, ktorí ich schválne postavili po jeden bok, aby ich zneužili na dôkladne premyslenú krádež desiatok miliónov dolárov.

Baltasar možno nakoniec bude zaujímavý režisér. Vie pracovať s hercami, jeho scenáre sú o čosi menej predvídateľné, ako väčšina scenárov konkurencie, atmosféra mu problémy nerobí a občas dokáže dej príjemne osviežiť vhodnou pesničkou (Denzelov príchod autom, skupinové ilegálne prekračovanie hranice).

2 Guns, USA 2013, cca 109 minút

Réžia: Baltasar Kormákur. Scenár: Blake Masters (podľa grafickej novely Stevena Granta). Hudba: Clinton Shorter. Kamera: Oliver Wood. Hrajú: Denzel Washington, Mark Wahlberg, Paula Pattonová, Edward James Olmos, James Marsden, Bill Paxton, Robert John Burke, Fred Ward a ďalší

............................................................................................................................