96 hodín (80 %) Tlačiť E-mail
12.05.2010 05:45

Recenzia na akčný triler 96 HODÍN s Liamom Neesonom (BOUNTY, SCHINDLEROV ZOZNAM) z produkcie Luca Bessona (MAGICKÁ HLBOČINA).

Sympatický Liam Neeson hrá ostrieľaného, skúseného, zrelého, vysokého, štíhleho a smutne sa usmievajúceho muža (proste žiadne béčko, hoci tak na prvý pohľad vyzerá) s tajomnou minulosťou z amerických špionážno-bezpečnostných zložiek (takou tajomnou, že sa o nej nič nedozvieme). Kým v práci bol časovo vyťaženým, uznávaným, chladnokrvným a špičkovým profesionálom, súkromný život mu nevyšiel: manželka (obschnutá Famke Janssenová) sa s ním rozviedla, vzala si milionára a dospievajúca dcéra sa mu odcudzila – hoci ho má stále rada, je to už skôr „ten muž, čo sa s ním raz za mesiac stretnem v cukrárni“. Napriek tomu si nesťažuje a občasné brigádnické fušky od kolegov-kamarátov z bezpečnostnej agentúry (napr. Leland Orser) dokazujú, že na to stále má.

Keďže na rozdiel od svojej fiflenskej bývalej ženy vie, že svet je tvrdé miesto, 12 hodín odmieta podpísať papiere neplnoletej dcére, bez ktorých dievča nemôže vycestovať do Paríža. Keďže ju ale miluje, nakoniec podpis dá, na čo dcéra do Paríža s kamarátkou vycestuje a obe sú unesené albánskymi priekupníkmi s bielym mäsom. Keďže si otec a dcéra krátko pred zločinom volali, vodcovi únoscov telefonicky odkáže, že takéto veci už veľakrát robil a ak jeho dcéru okamžite pustia, bude ochotný zabudnúť na to. Ak nie, obráti kvôli nim naopak Eiffelovku.

Bessona som miloval za filmy LEON, ATLANTIS, PIATY ELEMENT či BRUTÁLNA NIKITA. Potom ale v európskych lesoch postavil gigantickú filmovú spoločnosť, z ktorej začali vychádzať lacné (nielen finančne) hity TAXI, KURIÉR alebo SEXI PISTOLS. Jeho snaha robiť VEĽMI JEDNODUCHÉ akčné filmy s náhodne nahodenou zápletkou, ma až uráža.

Napriek tomu dokázal ako producent vytrénovať i zopár výborných kúskov - NOC S NABRÚSENOU BRITVOU, TRI POHREBY, UTRHNUTÝ Z REŤAZE... a 96 HODÍN.

Hoci sa film nehrá na psychológiu, je vidieť, že ho písali inteligentní ľudia, korí majú „napozerané žánre“ (= vedia, čo divákov na akčnom žánri najviac štve, napr. slabošský hrdina, ktorý sa bojí zabiť zlosyna) a zároveň sú „pozorovatelia života“. Čakáte retrospektívnu pasáž do hrdinovej špionážnej minulosti? Ani sekunda! Aký je typ človeka sa dozvieme vďaka tomu, že ho kamera potichu sníma, ako perfekcionisticky balí darček pre dcéru. Bravo, minimalizmus.

Scenár je silnou zložkou: otec pred únosom telefonuje s dcérou a „na diaľku“ sa stane „svedkom“ únosu. Namiesto toho, aby sa s dcérou (ktorá je ukrytá pod posteľou a sleduje každý pohyb zločincov, ktorí ju zatiaľ nenašli) lúčil, mrazivo ju informuje, že je ju v najbližších dvadsiatich sekundách nájdu. Povie jej, že je dôležité, aby mu v tej chvíli zakričala všetko o únoscoch (výška, tetovania, farba pleti), aby sa mal v najbližších hodinách v pátraní čoho chytiť. Veľmi silná scéna.

Priznám sa ešte k jednému, je to trocha trápne - občas. pri filmoch plačem. Asi všetci sem-tam pri filmoch plačeme. Plakal som pri TITANICU, ale rovnocenne ma dokáže dojať i výborná akčná scéna. Väčšina akčných snímok stojí za... a tak neplačem. U tohto filmu som bol dojatý permanentne: prehľadne nakrútená a zostrihaná akcia, NESAMOÚČELNÁ (obchodníkov s bielym mäsom netreba pozvať na tiramisu) brutalita v každom akčnom zábere. Hrdina nie je vyjednávač. Je to mašina na zabíjanie, ktorú v predchádzajúcich desaťročiach cvičili na to, aby bez problémov zvládla riešiť podobné (možno ešte aj horšie) situácie - bez zadýchania. Nenecháva živých a nie je diplomat. Nebaví sa so zločincom v rukavičkách: zabodne mu klince do stehien a pustí do nich elektriku. Keď z neho dostane požadovanú informáciu, nechá ju pustenú a odíde z podzemnej miestnosti, kde telo nikto nenájde dovtedy, kým nebude natoľko obhorené, že ho identifikujú len na základe chrupu.

Neeson, ktorý tak často hrá „kvôli faktúram“, je v totálne špičkovej forme a vážim si, že mal odvahu prijať takúto drsnú ponuku, kde neváha votrieť sa na večeru k osobe X a keď z nej nedostane požadovanú informáciu, strelí na výstrahu jeho manželku do ruky a evidentne je schopný streliť jej aj do hlavy. NA TOTO SOM ČAKAL OD OSEMDESIATEHO TRETIEHO.

Netuším, nakoľko Neeson (ne)trénoval bojové umenia, každopádne to vôbec nie je dôležité, lebo strihač, režisér a kameraman odviedli takú špičkovú prácu, že VERÍME, že trénoval.

Na akčných trileroch zbožňujem, ak sú strany vyrovnané. Milujem filmy VÝKUPNÉ alebo 8 MM, kde hrdina berie spravodlivosť do vlastných rúk. Neeson v perfektne vyladenej forme, hereckej, mužnej aj žánrovej, chvíľu pripomína ťuťmáka. Len čo mu ale unesú dcéru, bez váhania, ktoré by jeho dcéru zabilo, sa zbavuje poslednej štipky odpustenia. Rúti sa úzkymi nočnými uličkami. Priestrely hláv. Desaťkilový hasák, plnou silou (dvojmetrovým chlapom) hodený do tváre útočníka (nechcite vidieť, čo z nej zostalo). Do hlavy, do pečene, do krku, do kolena, nôž do srdca, preťatá stehenná tepna, zlomené väzy.

Iste, občas by som scenár troška upravil, aby nestál na náhode (ku koncu sa z istej šlamastiky hrdina dostane len vďaka starému potrubiu) a troška „moc“ bolo aj heslo „koza celá, vlk sýty“ (dcéru síce unesú, ale keďže je panna, teda má väčšiu hodnotu, prvých 96 hodín sa jej nič zlé nestane, čo je údajne čas, počas ktorého hrdina má reálnu šancu nájsť ju, potom sa po nej pravdepodobne navždy zľahne zem).

Napriek tomu je to špičkový film, ktorý som si okamžite zamiloval a myslím si, že jeden z najpoctivejších filmov rokov 2000 - 2010. Toto som asi od Bessona nečakal, ale určite som to nečakal od Liama Neesona.

Réžia: Pierre Morel. Scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen. Kamera: Michel Abramowicz. Hudba: Nathaniel Mechaly. Hrajú: Liam Neeson, Leland Orser, Maggie Graceová, Famke Janssenová, Xander Berkeley, Gérard Watkins, Jon Gries, Holly Valanceová, Anatole Taubman, Katie Cassidyová a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.