Rambo: Do pekla a naspäť [8O %] Tlačiť E-mail
29.01.2013 04:00

Recenzia bitúnku RAMBO: DO PEKLA A NASPÄŤ (2008).

Recenzia obsahuje drobné spoilery.

John Rambo (Sylvester Stallone) má po krk vojen a tak sa meditačne utiahne do Thajska loviť ryby a hady a pomáhať miestnym chudobným sedliakom.

Práve tu ho nájde mladá misionárka veriaca, že prostredníctvom liekov a Biblie zmení brutálnu vojnovo-politickú situáciu vo „vedľajšej“ Barme. So skupinkou podobne nábožensky založených kolegov Ramba požiada, aby ich po rieke odviezol do vzdialenej džungľovej osady, kde chcú šíriť vieru. Rambo to urobí, ale po čase sa po naivnej skupinke zľahne zem. Čo sa s nimi stalo, má zistiť skupinka drsných žoldnierov. Rambo ich tam má odviezť. Ale iba pri odvoze rozhodne nezostane.

Je to paradoxné, ale Sylvestra Stallonea postava vietnamského veterána Johna Ramba najskôr preslávila (prvý diel/1982) a potom (dvojka/1985 a trojka/1988) zničila, keďže v tom čase si ho už ani jeho najvernejší fanúšikovia nechceli predstaviť v inej úlohe, než bol John Rambo (maximálne ešte tak ako Rockyho, to je ale iný príbeh), čo bolo samozrejme značne frustrujúce. Ešte paradoxnejšie je, že ho dotyčná postava po rokoch vrátila z hollywoodskeho dna na hollywoodske výslnie a to práve dnešnou štvorkou.

RAMBO: DO PEKLA A NASPÄŤ má nielen akciu, ale aj dušu. Môže to znieť smiešne a nepatrične na film s názvom „Rambo“, ale je to tak. Unavený a poničený Stallone do štvorky premietol mnohé svoje vnútorné depresie, dezilúziu zo sveta, sklamanie z ľudí a únavu z toho, ako si neustále sami všetko zbytočne komplikujeme. Čiastočne zanevrel na svet, v ktorom žije. On, i Rambo. No stále chce veriť (on, ale i Rambo), že v ľuďoch nakoniec predsa len nakoniec vyhrá dobro. Samozrejme, nie vo všetkých. Musia zostať aj hajzli, ktorých rozstrieľa na kusy samopalom.

Nie snáď, že by som predchádzajúce tri časti pokladal za filmy pre deti. Oproti štvorke také ale, prehnane povedané, sú. A to aj v porovnaní s dvojkou, v ktorej Rambo v džungli vyvraždil polovicu Vietnamu.

Štvorka je totiž masakra! Obsahuje len hŕstku akčných scén a z toho v jednej (útek pred bombou) sa „len“ niekoľko minút v kuse uteká naprieč džungľou bez jediného výstrelu. Napriek tomu je to inferno. Filmu dominujú robustné pasáže ako Rambova šípová záchrana žoldnierov, dobre nakrútená vyslobodzovacia akcia v nočnom tábore (s vynikajúco odvedenou prácou snajpera) alebo monštruózne finále na brehu rieky. V ňom sa o slovo prihlásia desiatky roztrhaných mŕtvol, mačetou v priamom zábere odseknutá hlava, možno jedno z najlepších použití guľometu v dejinách akčného filmu (spolu s druhým TERMINÁTOROM) alebo umlátenie (kameňom) zlého vojaka na smrť (misionárom).

Plus zlosyn je zneškodnený tak, že mu Rambo rozpára brucho a telo skopne dole kopcom, pričom počas toho, ako sa telo kotúľa dole, sa v podstate rozpadáva a všade naokolo z neho vypadávajú vnútornosti. Miestami som až nemohol veriť, na aký doraz Stallone ide.

A to som ešte nespomenul ľudožravé prasatá, vytrhnutie ohryzku (rukou... a zaživa) a homosexuálne znásilnenie. Stallone detailne vyobrazuje vojnové peklo vojakmi na civiloch (vrátane detí, ktoré sú strieľané v priamom zábere). Je to brutálne a i pre mňa šokujúce (a to už som vo filmoch videl skoro všetko). Inak sa ale vojnové zverstvá zrejme ani nakrútiť nedali resp. dali, ale bol by to podvod. Stallone si nedáva servítky pred ústa a miestami je v akčných sekvenciách natoľko surový a bezcitný, až som si spomenul na KANIBALOV Ruggera Deodata. Akčné scény nakrútil nielen krvavo, ale aj dravo, pútavo a netypicky (v roku 2008 mal 62 rokov).

Okrem akcie ale prekvapivo dobre fungujú aj dialógy a monológy! Slová zo Stalloneho/Ramba vychádzajú pomaly a ťažko ako z chlpatej deky. Miestami až bolestivo. No keď už niečo povie, oplatí sa počúvať. Už to nie je naivný Rambo z dvojky, hrdo bojujúci v mene Ameriky. Už je to sklamaný a zničený muž, ktorý chce mať od všetkého (a všetkých) pokoj. Potom ale naplno pochopí (a zmieri sa s tým), že vždy bol stvorený na zabíjanie. V tej chvíli začína totálna fyzická deštrukcia nepriateľa. Len jej prostredníctvom sa dokáže vymotať zo začarovaného kruhu a definitívne za sebou zanechať svoje bojové krvilačné nálady. Veľmi zaujímavá myšlienka.

Áno, je to tak. Stallone svojmu hrdinovi nakoniec predsa len dopraje happyend! Nechá ho vrátiť sa na jeho rodnú farmu. Hoci sa následne hovorilo aj o piatej časti, momentálne sa zdá, že Stallone ju nakoniec nechá tak. Rambo dospel v štvorke na koniec svojej filmovej cesty. Pritom ani omylom nie je taká nostalgická, ako bol iný záver Stalloneho série a to vraj definitívne posledný ROCKY BALBOA v roku 2006. Ostatne, Rambo je úplne iný typ. Už z princípu si nemôže dovoliť melanchóliu. Stallone ju odmieta, v čom mu pomohol aj herec Richard Crenna, ktorý v predchádzajúcich dieloch hral poručíka Trautmana. S touto postavou by do štvrtej časti série akiste prišiel aj aspoň mierny závan melanchólie. Crenna však v roku 2003 vo veku 76 rokov zomrel a štvrtý RAMBO je i vďaka tomu (hoci to znie kruto) lepší, pretože je priamočiaro surový a s ničím sa neokolkuje.

RAMBO: DO PEKLA A NASPÄŤ svojho času (no áno, už je to päť rokov!) výborne fungoval v rámci hercovho comebacku. Pred rokom 2006 sa potácal od neúspechu k neúspechu (napr. D-TOX, DENNÉ SVETLO, FORMULA!, SPY KIDS 3). Až v roku 2006 nakrútil ROCKYHO BALBOU a dva roky nato dnešného RAMBA. Následne chytil nový dych a priviedol na plátna kín dve časti EXPENDABLES (a chystá tretiu), BULLET TO THE HEAD, THE TOMB so Schwarzeneggerom a GRUDGE MATCH s Robertom De Nirom (s ktorým sa stretol už v KRAJINE POLICAJTOV).

Film je až šialene skratkovitý. Ústredný zloduch počas neho povie približne osem viet (!), čo je to približne o dve menej, ako Rambo (!!). Jeden žoldnier je charakterizovaný proste tým, že rád spieva a ďalší tým, že nadáva, je plešatý a na Ramba škaredo zazerá. Najvtipnejšie je, že to funguje! Film je aj vďaka tomu veľmi svižný. Má ledva hodinu a pol, ale pôsobí skôr ako keby mal ledva 70 minút. Po jeho pozretí som sa cítil byť naplnený a dokonca dojatý (drsnými monológmi, výstižnými dialógmi či poctivou akciou). Bravo.

P.S. Kým prvý diel u nás poznáme pod názvom RAMBO, v origináli sa volá PRVÁ KRV. Meno hlavného hrdinu sa do názvu dostalo až v dvojke. Tá je u nás známa ako RAMBO II, v skutočnosti však oficiálny americký názov znie „Rambo: Prvá krv II“. Kým u trojky panuje všeobecná zhoda (slovenský RAMBO III verzus americký RAMBO III), štvorka sa u nás volá RAMBO: DO PEKLA A NASPÄŤ, kým v origináli proste „Rambo“.

P.S. 2 - Do „nočnej mory“ Stallone zaradil nielen pasáže z predchádzajúcich dielov, ale i zopár sekúnd/stotín scény z prvej časti, ktoré však nakoniec neboli použité. Rambo v nich totiž na konci umrel. Táto scéna sa nakrútila, nakoniec ju ale tvorcovia vystrihli a Ramba nechali prežiť.

„Žiť pre nič alebo umrieť pre niečo.“

Rambo, USA | Nemecko, cca 92 minút

Réžia: Sylvester Stallone. Scenár: Art Monterastelli, Sylvester Stallone. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Glen MacPherson. Hrajú: Sylvester Stallone, Julie Benzová, Matthew Marsden, Graham McTavish a ďalší