Dr. Hugh Laurie Tlačiť E-mail
Biografie
22.06.2009 14:36

Biografia herca Hugha Laurieho (MYŠIAK STUART LITTLE, „Dr. House“).

O seriálových hercoch sa hovorí, že navždy zostanú uväznení v malej obrazovke. Že ich snaha preraziť na striebornom plátne je obdivuhodná, ale predurčená na neúspech.

Napriek tomu existujú výnimky (Bruce Willis, George Clooney). Bude medzi ne raz patriť aj Hugh Laurie? Ukrýva sa pod prenikavými očami a pôsobivo zanedbano-elegantným vzhľadom niečo viac?

James Hugh Calum Laurie sa narodil 11. 6. 1959 v britskom Oxforde. Jeho otec bol olympijský víťaz vo veslovaní. Hugh pôvodne vyštudoval archeológiu a antropológiu, ale nakoniec pred týmto povolaním (a veslovaním, ktoré nejaký čas tiež skúšal) dal prednosť herectvu.

Dlhú časť svojej pomaly sa rozbiehajúcej kariéry venoval divadlu, televíznym seriálom (v „Čiernej zmiji“ zďaleka nehral len Rowan Atkinson) a brutálnym zábavným skečom s kamarátom Stephenom Fryom, s ktorým vytvoril v Británii kultovú dvojicu, ktorú na Slovensku pozná len málokto. Laurie bol od študentských čias obklopený partiou pre herectvo zapálených rovesníkov, s ktorými sa neskôr často stretal pred kamerou (napr. Emma Thompsonová) a navzájom si pomáhali k rolám.

Práve dobré medziľudské vzťahy mu pomohli získať prvé filmové úlohy (PETROVI PRIATELIA režírujúceho herca Kennetha Branagha). Prvý výraznejší zlom nastal v roku 1995, keď mu Ang Lee dal roličku v ROZUME A CITE. Vďaka jeho výraznému fyzickému vzhľadu (tvár, pohľad, držanie tela, výška takmer dva metre) ho spoznáte i v malej úlohe hlúpeho filmu (hoci takým sa snaží vyhýbať). Registrovať sme ho mohli v menších rolách v rodinných trikových komédiách, ako bol policajt v PIADIMUŽÍKOCH s Johnom Goodmanom, otec rodiny v MYŠIAKOVI STUARTOVI LITTLEOVI 1 - 2 či lupič v 101 DALMATÍNOCH s Glenn Closeovou.

Niektoré filmy, na ktoré podpísal zmluvu, nestáli za veľa, ale doplatili na to skôr hviezdy titulných rolí, či už Leonardo DiCaprio (MUŽ SO ŽELEZNOU MASKOU) alebo Spice Girls (SPICE WORLD). Bral to s nadhľadom, v čom mu zrejme pomáhala povaha a vyrovnaný manželský život (od konca osemdesiatych rokov 20. storočia je ženatý s Jo Greenovou a majú spolu tri deti). Nič na tom nemenilo ani zopár úloh, ktoré ho nakoniec v poslednej chvíli obišli. Škoda sa hypotézam venovať, ale fantázia nedovolí nepoložiť si otázku „Ako by to skončilo, keby získal také šťavnaté úlohy, ako boli Arthur Dent v STOPÁROVOM SPRIEVODCOVI PO GALAXII či šéfredaktor Perry White v Singerovom SUPERMAN SA VRACIA?“.

Rok 2004 sa preslávil ako rok, v ktorom bol na televízne obrazovky uvedený americký seriál „Dr. House“, ktorý ani nemal záujem stať sa „normálnym“ nemocničným seriálom („Pohotovosť“, „Nemocnica Chicago Hope“). Paradoxne až Američania (v čele s homosexuálnym producentom Bryanom Singerom, inak režisérom NADANÉHO ŽIAKA) boli Lauriemu schopní ponúknuť hlavnú rolu, sršiacu natoľko typicky suchým anglickým humorom, až mnohým už ani vtipný nepripadá. Žiadna tímová spolupráca, žiadne vysedávanie v obľúbenej krčme po šichte s kolegami. Gregory House na to nie je. Je to síce renomovaný, no zároveň tiež neobyčajne excentrický a kontroverzný lekár, ktorého nikto nemá rád a jeho svojské metódy často hraničia až s mysterióznym detektívnym žánrom. Riaditeľka nemocnice ho podľa vlastných slov nevyhodí len preto, že „ten hajzel je môj najlepší doktor“. House je natoľko výrazná seriálová figúrka, že dnes tróni v sieni Klasických televíznych postavičiek hneď vedľa Nicka Slaughtera a Gumkáčov. Herec za ňu získal viacero cien, spomeniem aspoň niekoľko Zlatých glóbusov a zopár cien Emmy. Pritom práve House, večne nemocničnými chodbami šmatlajúci mamrd obdarený zaujímavou „okopanou charizmou cynického zmoknutého bígla“, zďaleka nie je taká jednoduchá postava, ako by sa mohlo zdať a nesie v sebe nemálo nejednoznačnosti, hoci s pribúdajúcimi sezónami to samozrejme miernym stereotypom logicky zaváňať začalo.

House je necitlivý, sarkastický a vôbec, škaredo sa správa k ľuďom. Ale menej skúsený herec by na Laurieho mieste rýchlo skĺzol k povrchnej charakteristike, afektovanosti. Laurie naopak Housea poňal ako extravagantnú lekársku hviezdu, primabalerínu, ktorá neverí pacientom proste preto, lebo ľudia klamú a svojich nad a nadriadených terorizuje len zo žartu, aby reč nestála. V skutočnosti ich drsným správaním len motivuje k lepším výsledkom, aby z nich neboli ďalšie priemerné biele plášte, ale medicínske osobnosti. Nesnaží sa skrývať, že má svojich zverencov svojím spôsobom rád a že si ich doberá len akože (a oni to vedia). S niektorými dokonca raz za čas spí. House je v Laurieho podaní vlastne veľmi dobrý človek. Práve TO je TEN jedinečný vklad britského komika... ktorého svet filmu pravdepodobne nikdy naplno nedocení.

Medzitým sa Laurie síce stihol mihnúť v niekoľkých filmoch, ale žiadna sláva to nebola. Hoci treba povedať, že väčšinou to sláva nebola kvôli slabému scenáru, réžii a hereckým partnerom (LET FÉNIXA). Laurie, inak veľký fanúšik Clinta Eastwooda, je profesionál, ktorý si svoju prácu vždy odvedie a asi by bolo neférové vyčítať mu, že je takmer stále akoby rovnaký.

P.S. Aj v našich kníhkupectvách môžete naraziť na jeho (údajne celkom vydarený) triler „Obchodník so smrťou“.