Kde som ho už videl? 11 Tlačiť E-mail
Biografie
16.09.2010 06:42

Miniatúrne biografie hercov: David Thewlis, Benjamin Bratt, Clancy Brown, Michael Gambon, Jessica Bielová.

DAVID THEWLIS (*1963, Veľká Británia)

Prirodzený sympaťák a rodák z anglického Lancashiru (konkrétne mesto Blackpool) by si ako jediný z tohto článku nie že ani tak ZASLÚŽIL vlastný profil, ale TEORETICKY by naň aj mal. V sérii „Kde som ho už videl?“ sa snažím upozorňovať na hercov, ktorí sú vám odniekiaľ povedomí, ale nehrali v takom počte filmov, aby som z toho urobil plnohodnotný profil aspoň na päť strán. U ryšavého Thewlisa by to ale zasa až taký problém nebol. No hoci ho mám rád a páčil sa mi skoro vo všetkom, v čom som ho videl (zvieracie zlý prepadák s Marlonom Brandom Ostrov Dr. Moreaua nerátam), neodvážim sa pokladať sa za experta na Thewlisa. Je životným partnerom (tento „voľný prístup“ radšej zvolil po dvoch ukončených manželstvách) herečky Anny Frielovej, ktorú vraj prišiel aj osobne navštíviť na Slovensko, keď ju Juraj Jakubisko režíroval v Bathory (plus na Slovensku bol počas nakrúcania rozprávky Dračie srdce, kde hral hlavnú zápornú kreatúru). Doma patrí k uznávaným divadelným profesionálom, no kariéru v posledných rokoch trhol aj v hollywoodskych filmoch v kladných postavách, ako sú mentor Harryho Pottera Lupin (na scénu nabehol až v „trojke“, Väzňovi z Azkabanu), dobrý novinár s Lievom Schreiberom pátrajúci po Satanovom potomkovi (nakrúcanie remake klasického hororu Satan prichádza ho pre zmenu zaviedlo do Čiech), zábavne vulgárny policajt v erotickom trileri Základný inštinkt 2, Wingfield v Novom svete Terrencea Malicka alebo ironický pobožný mentor Orlanda Blooma v Kráľovstve nebeskom. Ja si myslím, že je dobre, že David nakoniec pred láskou, hraním na gitaru v kapele, uprednostnil herectvo.

BENJAMIN BRATT (*1963, USA)

Krásavec? Bezpochyby. Ako každý „tupý krásavec“, i Benjamin prijíma odľahčené úlohy v odľahčených filmoch (Miss špeciálny agent), s otvorenou náručou a plnými hrsťami si užíva svoje a iných prepadáky (sci-fi Červená planéta s Valom Kilmerom, podrazácka Opustená s Katie Holmesovou, komiks Catwoman s Halle Berryovou, NAOZAJ nesfilmovateľná romanca Láska v čase cholery) alebo drámy s áčkarským rozpočtom i obsadením, v ktorých ale má také nedôležité roličky, že máte problém si zapamätať, čo v nich hral (clancyovka s Harrisonom Fordom Jasné nebezpečenstvo, dobrodružstvo Divoká rieka s Meryl Streepovou, mozaiková drogová dráma Traffic - Nadvláda gangov s Michaelom Douglasom). Benjamin však VIE hrať, bohužiaľ to dokazuje tak nečasto, že sa na to plným právom úplne zabúda (vojnový Šiesty prápor, televízna crichtonovčina Kmeň Andromeda z produkcie Ridleyho a Tonyho Scottovcov). Pritom na mňa pôsobí dojmom, že to má v hlave upratané a že vie, čo chce. Jeho filmové rozhodnutia tomu ale neodpovedajú, hoci i v „nenáročných“ komediálnych rolách je zábavný (s Bullockovou sa prvý raz stretol v čudnej sci-fi komédii Demolátor). Každopádne, patrí k mála hercom-mužom, ktorí slúžia ako okrasa pre slávnejšie ženy, pritom spravidla to býva naopak. Správna vec s Madonnou mu tiež nepomohla. Ale to nikomu.

CLANCY BROWN (*1959, USA)

Zombícky šerif z Cintorína domácich zvierat 2, brutálne drsný výcvikový seržant Zim z Vesmírnej pechoty, krvilačný šialenec Kurgan z úplne prvého Highlandera, naopak kamarátsky policajt a zároveň milenec šialencom (Ron Silver) prenasledovanej policajtky (Jamie Lee Curtisová) v trileri Kathryn Bigelowovej Modrá oceľ - a v neposlednom rade jeho najslávnejšia rola: Hadley alias najdrsnejší bachar, akého Shawshank kedy mal. To je v skratke prierez filmovou tvorbou herca Clancyho Browna, ktorý patrí medzi typy Garyho Buseyho: už od pohľadu obrovskí chlapi, ktorí alebo vynikajúco hrajú brutálnych hajzlov, alebo sú aj v civile brutálni hajzli. Na staršie kolená Clancyho pohltila televízna obrazovka (dostal relatívne dôležitú rolu v „Nezvestných“) alebo menšie úlohy vo väčších filmoch (priateľský šéf traumatizovaného Kevina Costnera – Záchranári). Najnovšie sme ho videli v novej Nočnej more v Elm Street a ako brutálneho vodcu krvilačných Vikingov, po zimných lesoch naháňajúcich Karla Urbana (v Nispelovej Ceste bojovníka).

MICHAEL GAMBON (*1940, Írsko)

Zažili to Ian Holm, Ian McKellen i John Hurt. Robili desaťročia, ale naplno zabodovali po päťdesiatke (v lepšom prípade). S celovečernými filmami začal v polovici 60. rokov 20. storočia, objaviac sa po boku legiend, ako sú Laurene Olivier (Othello – tu hrala i Maggie Smithová, s ktorou sa o niekoľko desaťročí neskôr stretol v sérii Harry Potter), Peter Cushing (horor Beštia musí zomrieť) či Marlon Brando (Biele obdobie sucha). Hollywood mu dlho nebol schopný dať dobré ponuky a tak sa mihal v "tradičných" trileroch/komédiách (Hračky s Robinom Williamsom). Kvalitné úlohy mu ale po väčšinu kariéry ponúkali iba Briti (v melodráme o profesorovi, odchádzajúcom zo školy Profesor odchádza ale exceloval predsa len skôr Albert Finney). 1999 bol rok zmeny. Objavil sa v Burtonovom horore Ospalá diera a v Mannovej Dymovej clone. V roku 2003 si ho Kevin Costner vyberá za svojho súpera vo westerne Krajina strelcov ako bohatého farmára. O rok neskôr si užíva roličku producenta nostalgického dobrodruha (Bill Murray) v tragikomédii o tehotných lesbách Život pod vodou, v Českej republike nakrúcanom remake Satan prichádza sa mihol ako tajomný kňaz. Následne vyradzuje z hry viacerých kolegov a stáva sa novým riaditeľom kúzelníckej školy v sérii Harry Potter po tom, čo jeho herecký predstaviteľ z prvých dvoch dielov, Richard Harris, umiera. Objavil sa tiež v mierne vizionárskom Svete zajtrajška, špionážnej snímke Roberta De Nira Kauza CIA, solídnej gangsterke komédii Po krk v extáze po boku budúceho Bonda Daniela Craiga a najnovšie post-apokalyptickej Knihe prežitia.

JESSICA BIELOVÁ (*1982, USA)

Hviezdička odštartovala svoju kariéru tak, ako sa patrí na každú americkú mladicu: v televíznom seriáli („V siedmom nebi“), tínedžerskej romantickej komédii (mizerné Letné vzplanutie s Freddiem Prinzeom Jr.) a tínedžerskom krváku (komerčne úspešný remake hixploitation klasiky Texaský masaker motorovou pílou). Následne sa síce upísala viacerým zdanlivo nádejným snímkam, tie však nakoniec prepadli komerčne i umelecky (Blade: Trinity, Valentín). Spoločnú mali „nízke ambície“: prefrčať, pobaviť a stratiť sa v tme (akčná jednohubka Mobil, stíhačková jednohubka Prísne tajná misia, romantická jednohubka Elizabethtown). Väčšina z nich vyložene komerčne vyhorela (v Česku nakrútený historický kúzelnícky triler s Edwardom Nortonom Iluzionista, mizerné sci-fi s Nicolasom Cageom Next).