Zomrel Leslie Nielsen (1926 - 2010) Tlačiť E-mail
Biografie
01.12.2010 08:32

Zomrel komediálny herec s najbelšími vlasmi v Hollywoode (okrem Stevea Martina, ten ale ešte žije) Leslie Nielsen.

Nielsen patril s (v roku 1998 zosnulým) Lloydom Bridgesom k najčastejšie obsadzovaným hercom do paródií za posledných 20 rokov. Obaja pritom mali spoločnú jednu vec: začínali v dramatických látkach, no v posledných desaťročiach im skoro nikto nedal inú rolu, než komediálnu.

„Možno do tej štvrte chodil kvôli sexu, Frank?“- „Nie, Ed, máme veľa práce, teraz nie.“

Nielsen pritom začínal hrať už v 40. rokoch 20. storočia. Odvtedy si na konto pripísal desiatky filmových a seriálových rolí, pričom sa dnes zdá takmer neuveriteľné, že sa jednalo i o vážne a seriózne úlohy v dramatických snímkach, ako boli klasický katastrofický epos Dobrodružstvo Poseidona (kde si zahral kapitána), slasher s Jamie Lee Curtisovou Hra na vraha alebo poviedková kingovka Creepshow. Dokonca si v roku 1956 zahral v trileri Ransom!, čo nie je nič menšie, ako predchodca moderného remake Výkupné s Melom Gibsonom, jedného z najlepších trilerov 90. rokov. V ňom sa ale pre Leslieho nenašlo radšej ani cameo... nikto by ten film nebral potom vážne.

„Cestujete do Las Vegas.“ – „Dočerta ako to viete?“ – „Máte to napísané na letenke.“

Svoju nezabudnuteľnú parodickú sériu odpálil začiatkom osemdesiatych rokov legendárnym kúskom Pripútajte sa, prosím!, kde zaujal ako impulzívny lekár („Tú ženu musíme okamžite dostať do nemocnice.“ – „Preboha, čo to je?“ – „Veľká budova s pacientmi, ale to teraz nie je dôležité.). V rovnako dobrej „vesmírnej“ dvojke si už nezahral. Hoci si určite nezahral v úplne všetkých paródiách, ktoré v USA vznikli v rokoch 1980 – 2010, dalo by sa prehnane povedať, že si zahral aspoň vo väčšine a v tých pár, ktoré nestihol, ho zastúpil Bridges. Takže hoci mu ten vyfúkol rolu prezidenta Ameriky v kultových peckách s Charliem Sheenom Horúce strely 1 – 2, prezidenta si nakoniec zahral vo vulgárnej sérii Scary Movie resp. v jej tretej a štvrtej časti. „Neviem to s deťmi, podpíšem ten zákon o potratoch.“ Humor musí byť niekedy drsný, aby nastavil to správne zrkadlo.

„Neboj sa, ´Byť v ohrození života´ je moje druhé meno.“ – „Ale čo Jane?“ – „Jej druhé meno nepoznám.“

Ešte slávnejší výkon previedol v trilógii Bláznivá strela, kde stelesnil extrémne hlúpeho resp. geniálneho detektíva Franka Drebina - stroj na sex a riešenie najkomplikovanejších prípadov. Parodoval Maxa von Sydowa (Bláznivý exorcista), grófa Draculu (Drakuloviny Mela Brooksa) a Jamesa Bonda (Agent WC-40). Jeho paródie mali ale čoraz slabší rozpočet, ktorý sa negatívne podpisoval na trikoch a akčných scénach, takisto vtipy sa začali opakovať; čo fungovalo v 80. rokoch, v 90. nefungovalo. Miestami bolo dokonca až trápne, ako to nefungovalo (Mr. Magoo). Kým Steve Martin si na konto pripísal výborný Trhák pána Bowfingera, Leslie to neriešil už ani s názvami (2001: Vesmírnu prdu rovno produkoval). Ak to aj neboli „priame“ filmové paródie, ale „iba“ komédie, stále to nebol zázrak (snežný Kevin zo severu so Skeetom Ulrichom).

Bolo každopádne troška smutné pozerať sa, ako od neho nikto nechce nič iné, len aby prdel; neodpustil si to dokonca ani v hosťovaní v relatívne serióznych seriáloch, ako bol kultový kanadský buddy seriál „Smer juh“. Povedal by som, že posolstvo, ktoré stará škola Leslie zanechala, je i dnes živé a myslím si, že bude živé aj keď zomrieme my – vtip je najvtipnejší (aspoň väčšinou), ak sa prenáša s vážnou tvárou.

„Hlavu hore zlato. Nelúčim sa navždy. Iba ma už nikdy neuvidíš.“