Kde som ho už videl? 13 Tlačiť E-mail
Biografie
12.01.2012 04:00

Miniatúrne biografie hercov: Idris Elba (PROMETHEUS), Jeremy Renner (THE AVENGERS), Tom Hardy (THE DARK KNIGHT RISES), Ryan Reynolds (NÁVRH), Chris Pine (STAR TREK) a Chris Hemsworth (THOR).

Pôvodne som sa k sérii mini-biografií „Kde som ho už videl?“ nechcel vrátiť. Od januára 2010 (kedy bol uverejnený prvý text zo série) do septembra 2010 (kedy bol uverejnený na dlhý čas posledný diel) som predstavil desiatky hercov, ktorí mali spoločné to, že boli alebo noví alebo starí, no ich kariéra bola taká smoliarska, že stále pôsobila novo. Po takmer roku a pol som však dospel k záveru, že sa medzitým objavilo zopár nových tvárí, ktoré stoja za zmienku. Tu sú:

Idris Elba (*1972, Veľká Británia) Na výšku takmer dva metre (bez desiatich centimetrov) a na váhu ho tiež málo nebude. Ani na charizmu. Robustne urastený Londýnčan ponúka špinavšie a zemitejšie hranie, ako Denzel Washington a Will Smith. Vyzerá to na férové hranie, ktoré sa na nič nehrá a ťaží zo svojej prirodzenej autority a silnej vodcovskej - ale zároveň pokornej a tichej – charizmy. Charizmy, ktorá už dávno vie, že život je občas aj zlý. Hoci sme ho vo filmoch (a predovšetkým seriáloch) mohli vídať už od polovice 90-tych rokov 20. storočia, „poriadne“ zabodoval len nedávno ako policajt v britskej seriálovej depresívnej šupe do hlavy „Luther“ (na ktorej sa podieľal aj ako producent a za svoj herecký výkon bol nominovaný na ceny Emmy a Zlatý glóbus). Následne dominoval THOROVI ako udatný strážca asgardskej dúhy. Okrem toho sa objavil ako vojak v zombíčine O 28 TÝŽDŇOV, ako pomocník Hilary Swankovej v horore DIABLOVA ŽATVA alebo šialenou milenkou terorizovaný manžel v OBSESSED. Zahral si detektíva vo vyvražďovačke MATURITNÝ PLES a nepohrdol ani prepadákmi (vymetačský horor NENARODENÍ, komiksová tímovka THE LOSERS). Hoci to plus mínus neboli žiadne skvelé filmy, Elba svoje postavy pevne zvieral v rukách skúseného muža, ktorý vie, že hrá v blbosti, ale aj tak ide naplno, aby si ho všimli zaujímavejší tvorcovia. A všimli - s Guillermom del Torom práve nakrúca epickú sci-fi PACIFIC RIM a tento rok nemá v hre ani tak druhého GHOST RIDERA s Nicolasom Cageom, od ktorého (Cagea, ani filmu) nikto nič nečakaná, ale predovšetkým záhadnú rolu v tajnostkárskej sci-fi Ridleyho Scotta (s ktorým prvý raz spolupracoval na AMERICKOM GANGSTEROVI) PROMETHEUS (pravdepodobne rolu kapitána vesmírnej lode, s posádkou vyrážajúceho hlboko do vesmíru objaviť pôvod pozemského života... no možno nachádzajúci len bolestivú smrť).

Jeremy Renner (*1971, USA) Asi najhviezdnejšia tvár tohto textu, ktorá začínala v nenápadných rolách (spomeniete si na neho v LEGENDÁCH Z DOGTOWNU, S.W.A.T. – JEDNOTKE RÝCHLEHO NASADENIA, zombíčine O 28 TÝŽDŇOV alebo ZABITÍ JESSEHO JAMESA ZBABELCOM ROBERTOM FORDOM?). Solídna kondička, zaujímavá charizma (hraničiaca s mdlosťou) a dve oscarové nominácie behom dvoch rokov za trilery SMRŤ ČAKÁ VŠADE a MESTO Bena Afflecka. Ktovie, ako to s Jeremym nakoniec dopadne; nebolo by to prvý raz, čo sa z hviezdičky, ktorej je predpovedaná gigantická budúcnosť, stane chlapík, ktorý musí stále začínať od nuly... osobne mi v tomto Renner pripomína Colina Farrella, ktorý tiež vystrelil cez noc z nuly na sto a potom išiel už len dole a teraz sa musí každý rok snažiť nanovo, aby nezapadol. Tak či tak, Renner mal minulý rok v hre úspešnú štvrtú MISSION: IMPOSSIBLE s Tomom Cruiseom a tento rok znie až príliš úžasne - nezničiteľný tajný agent v THE BOURNE LEGACY, po boku dole sa nachádzajúceho Chrisa Hemswortha sa Jeremy predstaví ako komiksový lukostrelec Hawkeye v THE AVENGERS (ktorý sa mihol už v THOROVI) a uvidíme ho v rozprávke HANSEL AND GRETEL: WITCH HUNTERS (v produkcii Willa Ferrella).

Tom Hardy (*1977, Veľká Británia) Podobne, ako Renner, začínal v nepodstatných roličkách viac i menej podstatných snímkach (ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ, STAR TREK X: NEMEZIS, PO KRK V EXTÁZE) a hlavnými rolami v béčkarských hororoch (MINOTAUROS). Až neskôr zaujal ako BRONSON, potom ako spoľahlivá pravá ruka Leonarda DiCapria v POČIATKU a následne v športovom WARRIOROVI. Spolieha sa okrem iného na až extrémnu kondičku (WARRIOR, THE DARK KNIGHT RISES) a to napriek tomu, že nemeria ani 180 cm. Tento rok sa od neho veľa čaká ako od svalnatého Banea v THE DARK KNIGHT RISES. Už niekoľko rokov sa s ním ráta v súvislosti s nahradením Mela Gibsona v novom ŠIALENOM MAXOVI. Plus tento rok ho uvidíme v špionážnej akčnej komédii THIS MEANS WAR po boku Chrisa Pinea – ďalšej tvári tohto článku.

Ryan Reynolds (*1976, Kanada) Sympatický chlapík, ktorý napriek pozoruhodným šanciam neprerazil, hoci ho začína spoznávať čoraz viac divákov. Začínal v seriáloch a vo vedľajších rolách väčších snímok (komédie KÝM NÁS SMRŤ NEROZDELÍ a POFAJČÍME, UVIDÍME). Ťažko povedať, či viac sklamal tretí BLADE, prehliadaný truhlový BURIED (nie, že by sa jednalo o intenzívne skvelý film...) alebo komiksové fiasko GREEN LANTERN. Pritom vo všetkom bol adekvátny a v NÁVRHU dokonca super; romantická komédia so Sandrou Bullockovou zatiaľ najlepšie dokázala, že je výborným komikom. Má však čo povedať i vo vážnejšej polohe (ducharina 3:15 ZOMRIEŠ!) a má prekvapivo dobrú kondičku. To dokázal ako šermiar Deadpool vo Wolverineovom spin-offe. Deadpool má mimochodom už X rokov dostať vlastný spin-off, žiadnemu producentovi sa ale do riskantného projektu s Ryanom príliš nechce. Najnovšie ho uvidíme v trileri s Denzelom Washingtonom SAFE HOUSE.

Chris Pine (*1980, USA) Jeho kapitán Kirk bol v STAR TREKU taký skvelý, že pokračovanie dodnes nemôže vzniknúť – v štúdiu sa boja, že dvojka by bola ešte vydarenejšia a to už by nerozchodili. Pineova elektrická interakcia s rozvážnym pánom Spockom bola vzrušujúcejšia, ako väčšina heterosexuálnych párov v romantických komédiách. Pine následne svoju do neba behom jedného filmu vystreliacu hviezdu nedokázal patrične pilotovať, no jeho účinkovanie v horore CARRIERS a po boku Denzela Washingtona v realistickej akčnej dráme NEZASTAVITEĽNÝ Tonyho Scotta nemožno označiť za maléry. Tento rok ho uvidíme s Hardym bojovať o srdce jednej ženy v THIS MEANS WAR.

Chris Hemsworth (*1983, Austrália) Zapamätať sme si svalnatého a bez deviatich centimetrov dvojmetrového Austrálčana mohli už v Abramsovom STAR TREKU (v úvode sa obetujúci Kirkov otec) a v DOKONALOM ÚNIKU (potenciálny sériový vrah na Havaji). Hviezdou sa ale stal až vďaka THOROVI. V tejto úlohe ho uvidíme aj v tohtoročnej marveláckej super-tímovke THE AVENGERS a v roku 2013 by mal priletieť vo svojom druhom „samostatnom“ dobrodružstve. Tento rok by sme s Chrisom mali konečne vidieť dlho odkladaný RED DAWN (remake filmu z roku 1984 s Patrickom Swayzeom o invázii Sovietov do USA), fantasy s Kristen Stewartovou SNEHULIENKA A LOVEC a sci-fi slasher Jossa Whedona THE CABIN IN THE WOODS. Herectvu sa venuje aj jeho mladší brat Liam (snajper v tohtoročných THE EXPENDABLES 2).