Dracula: Neznáma legenda [6O %] Tlačiť E-mail
Deti noci
08.06.2015 03:00

Recenzia prequelu k hororovej legende. Dočkáme sa hororového univerza á la Marvel?

Univerzum. To je zo scenára to najmenej podstatné a pritom to, čo mi najviac utkvelo v pamäti. Štúdio Universal striedavo popieralo, klamalo, kecalo a potvrdzovalo, že tento film (ne)bude počiatkom komplikovaného univerza á la Marvel. Najskôr predstaví Drakulu a iné hororové legendy (napr. Múmiu, Frankenstein, vlkolaka) v samostatných filmoch a následne Universal dané postavy spojí do jednej „zlej“ tímovky. Samozrejme, neskôr prídu spin-offy, rip-offy, sequely a remaky. Je tu ale jedna čarovná formulka: v prípade úspechu.

Nakrúcať sequel neúspešného filmu je blbosť a obávam sa, že po nemastnom neslanom Drakulovi sa „zvyšku“ univerza možno nedočkáme. Asi už pred uvedením do kín štúdio tušilo, že by to nemuselo vyjsť. Videlo hrubý zostrih a nepáčil sa mu, takže začalo rýchlo hovoriť, že univerzum áno, ale Drakula ho v skutočnosti neodštartuje. Nakoniec Universal neodolal a hoci stojí film na vlastných (hoci roztrasených) nohách, OBSAHUJE kľúčovú scénu, ktorá je prvým stavebným kameňom univerza.

V nej sa Drakula (po tom, čo pred X stáročiami zomrel, ehm) prebudí v súčasnom veľkomeste a z diaľky ho tajne sleduje Charles Dance, ktorý mu kedysi dal silu, vďaka ktorej sa z obyčajného muža stal obávaný upír. Dance má byť evidentne tajomným mužom v úzadí s nie príliš jasnými cieľmi, ale v jadre schopný vodca s drsnými metódami. Proste Nick Fury. I šesťdesiatnika Dancea (Votrelec 3, Bazén, Tmavomodrý svet) si dokážem predstaviť ako charizmatického vodcu tímu.

Hoci ma posledná scénka bavila, je na 99% isté, že je to úplne to isté, čo záverečná scénka z Amazing Spider-Mana. Pamätáte si na pasáž, v ktorej Lizarda v blázinci navštívil muž v klobúku záhadný až do takej miery, že evidentne ani samo štúdio nevedelo, o čo v danej scéne ide? Tak toto je to isté.

Sám som zvedavý, či nakoniec Drakula bude počiatkom univerza, alebo sa ďalších príspevkov nedočkáme. Momentálne sa zdá, že minimálne reboot tohto hitu bude, ale ak by sa aj jednalo o trhák, vôbec to neznamená, že vznikne previazaná séria. Už Vlkolak by sa pokojne mohol stať prepadákom (nebolo by to ostatne prvý raz) a bolo by po sérii. V zásade sa mi nápad s hororovým univerzom rovnakou mierou páči, ako ho pokladám za blbý, ale asi dole klobúk pred Universalom za to, ako šikovne vykľučkovalo z toho, že nevlastní práva na žiadne „poriadne“ komiksové postavy, čiže nemôže mať sériu á la Marvel/DC, no nejakú mať chce a tak si vybralo nie komiks, ale horor.

Pôvodne mal snímku nakrútiť Alex Proyas (Vrana) so Samom Worthingtonom v titulnej úlohe, ale z toho nakoniec zišlo. Vtedy sa projekt volal Dracula: Rok nula. Zo srandy som si trocha zagooglil a prvé správy o tom, že film by mal vzniknúť a režírovať by ho mal Proyas, som zachytil ešte v roku 2007 (!). Premiéru mal však až v roku 2014. No... dole klobúk, to sa nepodarí často. Za ten čas sa samozrejme vystriedal veľa ďalších hercov, režisérov a vízií (raz som zachytil článok, že tvorcovia chcú mať „čosi ako Statočné srdce“), až sa veci ustálili na neškodnom Evansovi, debutujúcom Gary Shoreovi a bezzubom, trocha drsnejšom fantasy prístupe.

Rozhodne to nie je film pre deti, no ani úchylný hororový krvák. Je tu zopár „nevhodnejších“ momentov (nielen krvavých, ale i tragických), ktoré kvôli rozprávkovému „zvyšku“ zvláštnym spôsobom diváka udierajú do očí. Povedal by som neobjavnú myšlienku – objavovanie rodinných hodnôt a napichovanie ľudí na koly nejde dokopy.

Von oknom je kvôli čudnému žánrovému mixu vyhodený i inak snažiaci sa Luke Evans, ktorý mal zažiariť, ale nakoniec sa mu to nepodarilo rovnako, ako v Hobitoch. Síce sa snaží, ale ako Drakula mi bohvieako nepasoval. Mohlo to dopadnúť aj horšie, ale aj lepšie. Jeho žena a dieťa sú neviditeľní, takisto pomocníci, sluhovia, kňazi a podobne. Jediný, kto je trocha viditeľnejší, je Dominic Cooper (Pomsta mŕtveho muža, Starkov otec z marveláckeho univerza). Ale má malý priestor a ten, čo má, je sabotovaný blbými nápadmi typu „kvôli desiatim stovkám detí riskujem stratu celej armády“ alebo „juchú, získal som Drakulove dieťa, išlo mi o princíp a o zvyšných 1000 nestojím“. Jeho a Drakulov finálny súboj je vyložene nezaujímavý a len útrpne (alebo ako) čakáte, kedy sa konečne skončí a vy si budete môcť ísť zohriať mlieko.

Potom je tu už len spomínaný Dance, síce v miniatúrnej roličke, ale postava „beta-vampíra“ „alfa-vampíra" resp. „zakladateľa upírskeho rodu“ je najzaujímavejším osviežením až príliš starej, nudne notoricky známej legendy.

Pritom ono to naozaj nie je zlé a hoci existovali obavy, že to bude niečo ako Liga výnimočných verzus Van Helsing, nakoniec ide o slušný film. Výprava nie je fenomenálna, ale nie je ani zlá, nočné objavovanie novonadobudnutých superschopností je OK a občas sa objaví zaujímavejší kostým alebo pôsobivý vizuálny nápad. Správanie postáv ani dialógy nedávajú zmysel, ale ako „zrod legendy“ je to zaujímavé, hoci nič nové (Drakulu sa ako síce hororové, ale v zásade tragické monštrum snažili vidieť už staršie filmy v čele s verziou od Coppolu). Všetci, od režiséra cez hercov po výtvarníkov atď. sa pomerne snažia. O to smutnejšie výsledok potom pôsobí, pretože scenár obsahuje množstvo WTF hovadín. Okrem už spomínaného sultána, ktorý sa správa šialene nezodpovedne, sú to napríklad tieto:

1) Podľa akého vzorca Dance vyrátal, že ak sa Evans napije jeho krvi, potrvá jeho moc presne tri dni?

2) Drakula vyhráva s pomocou netopierov, zrazu ale všetko hodí za hlavu, len aby sa osobne pomstil sultánovi. Pritom stačilo stáť v bezpečí a zlikvidovať jeho i celú jeho armádu pomocou netopierov.

3) Logiku nedáva už samotný kŕdeľ netopierov. Zopár desiatok (dobre, nech stoviek) dokáže zabiť tureckú armádu? Ako vlastne? Zúbkami, oháňajúc sa krídelkami?

4) Prečo Turci odtiahli len čo dostali Drakulovho syna a na zvyšných tisíc sa vybodli? Nevraviac o „potrestaní“ a úplnom vyvraždení Drakulovho národa...

5) Transylvánia pôsobí dojmom, že má jednu dedinu, okolo stovky chlapov, zopár kňazov a nejaké ženy. Netuším, kde chceli zohnať tisíc detí.

6) Zbedačený národ chce upáliť svojho vodcu „len“ za to, že je upír, pritom jedine on ho dokáže zachrániť pred istou smrťou v podobe krutého tureckého masového vyvraždenia (a predtým znásilnenia).

7) Prečo Drakula v noci nevletel do sultánovho stanu, za dve sekundy ho nezabil a neodletel domov? Lebo potom by nebol film?

8) Drakula v sebe v jednej chvíli (scéna s manželkou v stane) nechá svietiť priamo slnko a troška ho to pobolieva, no neskôr sa bojí behom dvoch sekúnd prejsť trápne úzkym pásikom svetla prenikajúcim oknom.

9) Keď už sa tvorcovia chceli pozrieť na tému upírov aspoň trocha realisticky, mali vysvetliť obavy pred krížmi, svetlom a striebrom.

Vlastne som rád, že to vyšlo. Relatívne vyšlo. Recenzie rozhodne neboli nadšené, ale o vyložený malér a blbosť sa tiež nejedná a pri vcelku rozumnom rozpočte 70 miliónov snímka nahrabala niekoľko stoviek. Takže sa zdá, že je všetko pripravené a univerzum dostalo zelenú. Osobne sa teším. Ale stále mi to pripadá ako blbosť. Čiastočne.

Dracula Untold, USA 2014, cca 92 minút

Réžia: Gary Shore. Scenár: Matt Sazama, Burk Sharpless. Hudba: Ramin Djawadi. Kamera: John Schwartzman. Hrajú: Luke Evans, Dominic Cooper, Sarah Gadonová, Charles Dance a ďalší

............................................................................................................................