Stephen King: Záblesk v tme [6O %] Tlačiť E-mail
Dokument
27.06.2012 04:00

Recenzia dokumentu o živote a diele Stephena Kinga STEPHEN KING – ZÁBLESK V TME (1999).

Stephen King (*1947) je najslávnejší žijúci hororový spisovateľ. Nie najslávnejší americký žijúci hororový spisovateľ. Najslávnejší žijúci hororový spisovateľ. Bodka. Kultovejší sú snáď už len Edgar Allan Poe a H.P. Lovecraft, tí sú ale dávno mŕtvi. Od 70-tych rokov 20. storočia publikoval desiatky románov, noviel a poviedok (nie vždy hororových).

Väčšina z nich sa dočkala filmového/televízneho spracovania. Niektoré boli bravúrne (VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK, CARRIE) a vynikajúce (ZELENÁ MÍĽA, PRI MNE STOJ!, MISERY NECHCE ZOMRIEŤ), iné „len“ skvelé (MŔTVA ZÓNA). A minimálne z jedného sa stala klasika svetovej kinematografie (OSVIETENIE).

Našli sa samozrejme aj priemery (CUJO, CINTORÍN DOMÁCICH ZVIERAT) a ešte horšie (SLEEPWALKERS). Dokonca oveľa horšie (dodnes sa mi nechce veriť, že skutočne existuje niečo ako PAVUČINA SNOV). Niektoré rovno nemali takmer nič spoločné s knižnou predlohou (BEŽIACI MUŽ, TRÁVNIKÁR) alebo pre istotu vznikali voľné pokračovania, hoci King žiadne nenapísal (dvojky TRÁVNIKÁRA či CINTORÍNA DOMÁCICH ZVIERAT alebo séria KUKURIČNÉ DETI – recenzie na prvé dve časti tu a tu). Jednu úbohosť (ale fakticky exkluzívnu) si nakrútil sám King (VZBURU STROJOV).

Podľa jeho diel vznikali krátkometrážne filmy (začínajúcim autorom predáva autorské práva na svoje ešte nesfilmované poviedky za symbolický dolár, ak nebudú robené s vidinou komerčného úspechu), trojhodinové televízne série (ŽIARA), poviedkové mozaiky (SHOW HRÔZY 1 – 2 alias CREEPSHOW 1 - 2), tituly idúce do kín i na video a tak ďalej.

Ako autor vždy rád experimentoval. Keď prerazil ako hororový spisovateľ, ukázal svoju silu v drámach („Dolores“) a trileroch („Nadaný žiak“). Veľa razov čitateľa dojal („Posledná priečka na rebríku“) a jeho zbierky poviedok obsahujú fenomenálne kusy („L.T. a jeho teória domácich zvierat“, „Skratka pani Toddovej“, „Pán v čiernom obleku“). Experimentoval s vydávaním románu na pokračovanie („Zelená míľa“), ako jeden z prvých spisovateľov objavil čaro internetového publikovania („Rastlina“) a naprieč celým životom písal jednu fantasy sériu („Temná veža“). V jeho dielach vraždilo skoro všetko: od potkanov a bernardínov až po umelé zuby, deti a mangeľ na oblečenie.

V roku 1999 o ňom nakrútil David Stewart ani nie hodinový britský televízny dokument. Bohužiaľ, v riadkoch, ktoré som napísal hore, sa vyskytuje viac informácií o Kingovi, než v celom tomto filmovom dokumente. 50 minút je hrozne málo na kvalitné poňatie niekoľkých desaťročí mega-úspešného spisovateľa. Ak o niekom takom chcete urobiť dobrý dokument, musíte mať k dispozícii aspoň... ja neviem... 10 hodín? Musíte pospomínať desiatky filmov, románov, noviel a poviedok a ako bonus aj bohatý a zaujímavý súkromný život. 50 minút je blbosť.

Ako Kingov fanúšik som každopádne rád, že sa ho režisérovi podarilo dostať pred kameru. Vidieť najslávnejšieho žijúceho hororového spisovateľa pri takých bežných veciach, ako je šoférovanie, hranie baseballu alebo prechádzka pôsobivými mainskými lesmi, je pre každého fanúšika niečo ako keby sa katolíkovi zhmotnil v kuchyni Boh. King občas trepe dve na tri a namiesto slova „charizmatický“ by som použil skôr slovo „čudný“ (prehnané grimasy, gestikulácia). I tak je ale samozrejme neopísateľné, vidieť ho „naživo“ a počúvať jeho celkom pôvabné reči na tému „bol som najlepším žiakom v triede, ale boli sme v nej traja, jeden spolužiak koktal a druhý bol mentálne retardovaný“.

Samotná mainská príroda s rozľahlými horami a tajomne pôsobiacimi jazerami je dokonalá. Vôbec sa nečudujem, že napriek svojmu gigantickému úspechu zostal v tomto „dedinskom“ prostredí, pretože je plné neuveriteľnej a zrejme poriadne inšpiratívnej atmosféry.

Film je skratkovitý. Zo stoviek príbehov, ktoré King napísal, spomenie zopár a aj to neviem, na základe čoho, podľa akého vzorca. Z desiatok filmov, ktoré boli podľa neho nakrútené, taktiež spomenie len zopár. Povrchnosť je najviac badateľná v scénach, v ktorých o Kingovi rozprávajú Tom Hanks, Rob Reiner a Frank Darabont. Prečo práve oni? Žiadne tajomstvo v tom nehľadajte, aj v tomto režisér išiel najkratšou možnou cestou. Skrátka preto, lebo boli po ruke: práve keď vznikal tento dokument, Darabont nakrúcal ZELENÚ MIĽU a Reiner NÁŠ PRÍBEH (dokonca má za chrbtom gondoly, v ktorých sa vo filme vozili Bruce Willis a Michelle Pfeifferová).

Veľmi skromný počet ľudí, ktorí o Kingovi hovoria, je mínus rovnako, ako absencia titulkov „kto je kto“. Osobne som Darabonta a Kathy Batesovú poznal, ale Reinera o šesť sekúnd neskôr a niektorých iných rovno vôbec. Naopak, hoci sa pokladám za Kingovho fanúšika, videl som viacero jedinečných fotiek, ktoré som nikdy doteraz nevidel.

P.S. - Ďakujem Tomášovi Gálovi za upozornenie na tento film.

Stephen King: Shining in the Dark, Veľká Británia, cca 50 minút

Réžia: David Stewart. Kamera: Jeremy Pollard. Hrajú: Stephen King, Rob Reiner, Frank Darabont, Kathy Batesová, Tom Hanks, Barry Pepper a ďalší