Barbar Conan [4O %] Tlačiť E-mail
Fantasy
15.02.2012 04:00

Recenzia na fantasy Marcusa Nispela BARBAR CONAN (2011).

Skoro vždy je prvou tekutinou, ktorú ochutná dieťa po svojom narodení, materské mlieko. Conan (Jason Momoa) ochutnal krv svojej umierajúcej matky... z ktorej brucha ho (priamo na bojovom poli) vyrezal jeho otec Corin (Ron Perlman – BOJ O OHEŇ, MENO RUŽE, VOTRELEC: VZKRIESENIE, HELLBOY 1 - 2). Conan rástol a stával sa drastickým bojovníkom, ktorý smrť v boji pokladá za poctu. Keď ale jeho dedinu napadne šialený Khalar Zym (Stephen Lang – TOMBSTONE, AVATAR, „Terra Nova“) so svojou bosoráckou dcérou (Rose McGowanová – VRESKOT) a celú mu ju vyvraždí, Conan sa zaprisahá, že nech ho v budúcnosti kroky povedomú kamkoľvek, nikdy nezabudne a raz sa pomstí...

Vyrastal som na BARBAROVI CONANOVI, ktorého v roku 1982 nakrútil John Milius s Arnoldom Schwarzeneggerom v titulnej úlohe. Filmu okrem robustného Schwarzeneggera (ktorý mal v tom čase ešte len pred sebou kultového TERMINÁTORA, ktorý ho celosvetovo preslávil) dominovala robustná hudba Basila Poledourisa, robustný zlosyn James Earl Jones, robustná výprava a robustne nekompromisný prístup (sex, násilie). V nasledujúcich rokoch (ak nerátame seriál s Ralfom Moellerom) vznikla otrasná dvojka (CONAN NIČITEĽ) a „nepravá“ trojka ČERVENÁ SONJA. Dlhé roky sa hovorilo o štvorke, no štúdio nakoniec uprednostnilo remake. Alebo také niečo.

V roku 2011 ho mal nakrútiť Marcus Nispel (remakey TEXASKÝO MASAKER MOTOROVOU PÍLOU a PIATOK TRINÁSTEHO a conanovská CESTA BOJOVNÍKA s Karlom Urbanom) za cca 70 miliónov dolárov v Bulharsku. Chvíľku sa dokonca uvažovalo, že Conanovho otca by si mohol zahrať Schwarzenegger (následne ale rolu odmietol nielen on, ale aj Mickey Rourke a Dolph Lundgren). Nakoniec k tomu nedošlo (rovnako, ako k réžii pôvodne zvoleného Bretta Ratnera) a je to asi dobre. Veľkým prekvapením pre mňa je, že sa v skutočnosti nejedná o remake, ale o novú adaptáciu románov R.E. Howarda (ktoré som nečítal, ak nerátame komiksy Semic-Slovartu). Okrem drsného Conana, ktorý vyráža na krvavú cestu pomsty, nemá Nispelova verzia s Miliusovým filmom nič. Naopak, bohato kopíruje scény iných filmov (chobotnica – PÁN PRSTEŇOV: SPOLOČENSTVO PRSTEŇA, britvy namiesto ruky – NOČNÁ MORA V ELM STREET, prelomenie ľadu počas výcviku – BATMAN ZAČÍNA, zázračná prilba pripomína facehuggera z VOTRELCOV).

Hoci dávam len 40%, som milo prekvapený. Je potešiteľné, že Momoa v titulnej úlohe neopakuje Schwarzeneggera, ale ide si vlastnou cestou. Už po fyzickej stránke je (oproti Arnoldovi, ktorý bol vo svojom vrcholnom období schopný päsťou zraziť koňa) podstatne „ohybnejší“. Nepripadalo mi to lepšie... ale ani horšie. Pripadalo mi fajn, že producenti neboli spútaní originálom. Hoci som od Howarda nič nečítal, mám pocit, že Nispelova verzia je Conanovi bližšie, ako Miliusova, čo sa mi zdá dosť neuveriteľné. U Nispela Conan nie je barbarský primitív, ktorý povie jednu vetu za tri dni, ale drsný atletický mladík, ktorý precestoval celý svet a to ho scivilizovalo. Hoci sa snaží pôsobiť barbarsky, je to skôr maska, aby ho ľudia nemali za priveľkého dobráka. Ak totiž necháme bokom, že občas pitve hajzlov, je to vlastne v pohode chalan.

Aby to ale neznelo príliš nadšene - Momoa/Conan nie sú ani žiadny pozitívny zázrak. A to sa dá povedať o celom filme. Bulharská výprava nie je monumentálna (sú to tradičné lesy, aké máme aj u nás), ale občas sa kameramanovi so strihačom podarí dať dokopy dobre vyzerajúci exotický záber. Akčné scény nie sú strhujúce, ale je ich veľa, nie sú zle nakrútené a sú krvavé. Lang nemá na Jonesa, ale napriek účesu nie je smiešny a má po ruke veľa vizuálne výrazných pomocníkov, ktorých Conan postupne likviduje. Nispel sa dokonca vzchopil k niekoľkým originálnym nápadom (pohľad zvnútra tehotného brucha, vajíčko v ústach).

Prečo teda len 40%? Je to dlhé a celkovo skôr nepresvedčivé, než presvedčivé. Prekážalo mi množstvo scén, ktoré sú robené výlučne na efekt (v jednej chvíli bosorka dokáže z piesku vyčarovať 15 zabijakov, no keď Nispelovi dôjdu peniaze na triky, zabijaci, hoci by ich zrejme mohla vyčarovať aj o tisíc kusov viac, z deja skrátka zmiznú a už sa neobjavia) a nelogických kravín (ako sa na loď dostali nepriatelia? Člny som nikde nevidel...). A mnohé veci som nechápal (prečo obávaný kráľ, ktorého sa bojí celý svet, na miesto, kde má vrece zlata vymeniť za dievča, nenapochoduje s dvojmiliónovou armádou?).

Najviac mi ale asi prekážala existencia originálu. Kvôli nemu viem, že i jednoduchý príbeh sa dá spracovať pôsobivo. Musím ale dodať, že KRÁĽ ŠKORPIÓN, KULL DOBYVATEĽ a SOLOMON KANE ma bavili oveľa menej, hoci by som im tiež dal 40%. Podobný rozpačitý pocit (nie dobrý film... ale ani zlý) som mal zo SÚBOJA TITANOV. Čakal som ale niečo ako „Herkulesa“ (alebo „Xenu“), takže som v podstate nemohol byť sklamaný.

Conan the Barbarian, USA, cca 113 minút

Réžia: Marcus Nispel. Scenár: Thomas Dean Donnelly, Joshua Oppenheimer, Sean Hood (na motívy kníh R.E. Howarda a filmu Johna Miliusa z roku 1982). Hudba: Tyler Bates. Kamera: Thomas Kloss. Hrajú: Jason Momoa, Stephen Lang, Rachel Nicholsová, Ron Perlman, Rose McGowanová, Bob Sapp a ďalší