Vojna bohov [6O %] Tlačiť E-mail
Fantasy
24.10.2012 04:00

Recenzia fantasy VOJNA BOHOV (2011).

Dodnes si pamätám na to, ako som začiatkom 21. storočia išiel do kina na CELU, vizuálne nápaditý brutálny film o tom, ako Jennifer Lopezová putuje do hlavy sériového vraha. Nadchlo ma to, hoci som o tom vtedy radšej príliš nehovoril, lebo to bol úchylný film. No zároveň aj originálny, pretože obsahoval aspoň desať nápadov, ktoré som ešte nikdy v živote v žiadnom inom filme nevidel (a dodnes ich nikto nemal odvahu skopírovať do svojho filmu).

Následne som od režiséra, Inda Tarsema Singha (*1961), žiadnu inú snímku nevidel (nie, že by ich nakrútil veľa...). Až v roku 2012 fantasy VOJNU BOHOV, na ktorú mu nejaký producentský šialenec dal 75 miliónov dolárov.

S hodnotením je to komplikované. Nie je to až také dobré, ako CELA (ktorej dávam 80%), no Singh stále používa neuveriteľné nápady a niektoré scény pôsobia ako veľkolepá dvestomiliónová opera, ktorej kulisy a kostýmy navrhli najšpičkovejší žijúci odborníci na architektúru a kostýmy.

Bohužiaľ, film miestami pôsobí vizuálne úchvatne, inokedy ale len ako drahšia televízna inscenácia. Som si takmer istý, že to bol umelecký zámer, no zároveň ma to trocha rušilo.

Po audiovizuálnej stránke sa každopádne jedná o kus práce. Niektoré scény muselo byť vyčerpávajúce nakrútiť.

Film má nanešťastie takmer dve hodiny a mimo akčných scén nie je až taký pútavý, ako počas nich. Niekto možno povie presný opak, no mňa film najviac bavil v akcii. Dialógy mi pripadali nezaujímavé, lebo všetky hlavné postavy (mladík, jeho baba a zlosyn) ma nudili a pripadali mi v lepšom prípade priemerné (čo je predovšetkým u Mickeyho Rourkea ako zlého kráľa škoda, ale napriek tomu je asi dobré, že kvôli tomuto filmu odmietol rolu Conanovho otca v Nispelovom remakeu). Akonáhle sa ale postavy začali navzájom sekať, bola to z estetického hľadiska pastva pre oči. Možno to bude znieť choro, ale litre krvi a doslova na kašu rozmlátené lebky vyzerali krásne, hoci samozrejme inak, ako hviezdy na nebi alebo rozkvitnutý kvet.

Film má aj dobrých hercov (Stephen Dorff, John Hurt a predovšetkým Luke Evans ako Zeus, vtipné mimochodom je, že Evans si olympského boha zahral aj v SÚBOJI TITANOV so Samom Worthingtonom), tí však dostali menšie úlohy a len čo sa to režisérovi hodí, prosto ich z deja vyhodí alebo zabije.

Najviac sa mi film, okrem ničivých akčných scén, páčil v scénach, v ktorých vystupovali bohovia. Avšak na to, že sa jedná o fantasy s názvom VOJNA BOHOV, je zvláštne, že je týchto scén málo. Je to škoda, pretože sú líčení takmer ako psychopatické monštrá s gigantickou fyzickou silou a schopnosťou určovať si vlastné fyzikálne/gravitačné zákony. Kuriózne je, že takto pôsobia napriek tomu, že skoro/asi všetci bohovia v tomto filme v podstate držia palce hlavnému hrdinovi a miestami mu dokonca poriadne pomáhajú.

S tým súvisí aj zaujímavá atmosféra. Dej sa odohráva v dobe, keď ešte bohovia žili, ale vlastne sa jedná skôr už len o živorenie, pretože pod nebesami už žije čoraz väčšie množstvo ľudí presvedčených o tom, že žiadni bohovia neexistujú/všetko sú rozprávky.

To všetko sa mi veľmi páčilo a i preto som chvíľku rozmýšľal, že by som dal 80%. Singh je vizionár, ktorého filmy v budúcich desaťročiach budú starnúť len veľmi pomaly. Navyše, keď VOJNU BOHOV porovnám s takými tupými „komerčnými“ záležitosťami, ako bola napríklad táto, potom musím uznať, že je predsa len niekde úplne inde. Na strane druhej, občas ma nudil, dej som nepochopil (stále nejaký luk, koho to zaujíma...), bolo to zbytočne dlhé, existenciu niektorých postáv v deji som nepochopil (mních) a namiesto pôsobivých vecí (vzťahy medzi bohmi) som musel pozerať nezaujímavé (vzťah medzi mladíkom a jeho babou, vzťah medzi hrdinom a Mickeym Rourkeom atď.)... A ešte niečo. V roku 2035 možno VOJNE BOHOV dám 100%.

Immortals, USA, cca 110 minút

Réžia: Tarsem Singh. Scenár: Charley a Vlas Parlapanidesovci. Hudba: Trevor Morris. Kamera: Brendan Galvin. Hrajú: Henry Cavill, Freida Pintoová, Mickey Rourke, Luke Evans, Stephen Dorff, John Hurt a ďalší