Wolf Creek 2 [6O %] Tlačiť E-mail
Hixploitation
01.07.2014 03:00

Recenzia pokračovania austrálskeho exploitationu/hixploitationu z roku 2005.

Pred cca ôsmimi rokmi som videl Wolf Creek. Snímka talentovaného režiséra, scenáristu a producenta Grega Mcleana sa inšpirovala údajným faktom, že ročne v Austrálii zmizne 30.000 ľudí, 90% z nich sa behom mesiaca podarí nájsť, ale zvyšných 10% už nikdy viac nikto nevidí. Keďže nežijem v Austrálii a nie som policajt, štatista ani nič podobné, netuším, či sa toto tvrdenie zakladá na pravde. Síce si nemyslím, že by si tvorcovia takto vyložene vymýšľali, ale možné je všetko.

Mclean prišiel s nenáročným vysvetlením: turistov v austrálskom vnútrozemí, v okolí krátera Wolf Creek, prepadáva, unáša, mučí, vraždí a následne zrejme konzumuje a možno aj znásilňuje (ale to asi nie) neveľmi inteligentný, no v love skúsený vidlák so surovým zmyslom pre humor v podaní Johna Jarratta. Film bol poňatý vážne a krvavosťami šetril, no o to brutálnejšie vyznelo tých pár, ktoré vo filme boli. Hovorilo sa, že príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami, tak som sa o nich snažil čo-to zistiť, ale k ničomu rozumnému som sa nedopátral. Jednotlivé verzie si navzájom odporovali. V jednej sa hovorilo, že vrah dodnes behá po slobode, iná že vrahom v skutočnosti mohla byť jedna z preživších obetí, ktorá nakoniec skončila v blázinci. Fakt netuším. A je mi to jedno.

V roku 2007 Mclean nakrútil jeden z najlepších krokodílích hororov na svete a Jarratt si v ňom zahral menšiu rolu vdovca. Veľmi pomalé režisérovo tempo (ak nerátame producentskú záštitu snímky Krvavá odplata, vďaka ktorej si jej režiséra vybral Sylvester Stallone ako šéfa tretích Expendables) si vypýtalo krutú daň: najbližší horor nakrútil až v roku 2013 a prekvapivo išlo o pokračovanie Wolf Creeku. Nikto ho nečakal napriek tomu, že jednotka nebola zlá. Ja som jej svojho času dal 80%. Nebolo to originálne, ale malo to špecifickú austrálsku divočinu, atmosféru beznádeje, snažiacich sa hercov a celkovú nekompromisnosť. Dvojka ale občas pôsobí skôr ako alternatívny remake.

Film má takmer dve hodiny a naopak niečo nemá. „Jednotný“ scenár. Je skôr poviedkovým rozprávaním – každých X minút sa objaví nová obeť a keď je nemilosrdne a brutálne zlikvidovaná, ide spokojný lovec zasa o dom ďalej. Pôsobí to čudne (s takýmto vysokým pracovným tempom ho stále neodhalili?), ale napriek zbytočne vysokej stopáži to ubieha rýchlo, pretože postavy sa menia ako na bežiacom páse. Svoje robí aj gore, ktorého je oveľa viac ako v jednotke, je zvládnuté na vysokej úrovni a z mnohých scén mi nebolo dobre. A to už som v živote pár hororov videl.

Ako to už zvykne bývať, v dvojke je viac všetkého: teda lovca (v jednotke bol skôr epizódnou postavičkou), gore a prírody. Mám pocit, že dvojka po vizuálnej stránke vyzerá ešte lepšie, ako v tomto smere jemne nadpriemerná jednotka. Navyše sa k slovu dostanú špecifické ingrediencie tohto svojrázneho kontinentu (kengury, biče, kone). Z niektorých scén vidieť, že tvorcovia mali dosť veľký rozpočet alebo malý, ale vedeli s ním dobre pracovať. Výborne vyzerá nie len výprava ako taká, ale i scény s klokanmi, kamión a už spomínané gore/masky.

Najviac mi prekážali tri veci.

Prvá. Film je poriadne drastický a slabšie povahy ho nezvládnu, ale napriek ťaživej a desivej atmosfére doňho prenikol čierny humor. Som dlhoveký odporca humoru v hororoch, takže si viete predstaviť, čo si o tom myslím.

Druhá. Lovec dostal oveľa väčší priestor, no ukázalo sa, že keď bol „hosťom“, bolo to lepšie, ako keď je hlavou postavou. Jarratt sa snaží, ale pôsobí ako trápna komická postavička, ktorá náhodou občas niekomu odreže hlavu. Niečo ako bratranec Eddie. Problém postavy je, že je odporná a nesympatická. Jasné, postavy masových vrahov nie sú príliš kamarátske, ale určitá „sympatickosť“ byť prítomná môže – viď. Hannibal Lecter v aktuálnom seriáli alebo Vin Diesel v Čiernočiernej tme. Tento lovec je však proste len hovädo, ktoré mi bolo od prvých minút maximálne protivné, hnusilo sa mi a prial som mu okamžitú smrť, hoci mi bolo jasné, že zomrie najneskôr pred záverečnými titulkami. Nevhodne pôsobí finálny kvíz, v ktorom tupec, ktorý vie ledva čítať, disponuje bravúrnymi historickými znalosťami.

Tretia. Problémy s logikou postáv. V noci vás prepadne chlap, zabodne do vášho milenca nôž veľký ako Amerika a vy samozrejme nezačnete utekať do divočiny, ale k milencovi a tým pádom k vrahovi. Alebo. Ste v aute, magor vás prenasleduje kamiónom. Odbočíte z cesty? Vy to so svojím autíčkom zvládnete aj na púšti, ale kamión nie. No čo, odbočíte? Jasné, že nie! Radšej pôjdete ďalej po ceste a necháte sa zabiť. Alebo. Vrah má zastreliť dve osoby v aute. Zastrelí jednu a namiesto toho, aby zastrelil druhú, začne sa na ňu s úškrnom pozerať, postava zdrhne a to ho prekvapí. To, že obete nad vrahom na okamih zvíťazia a namiesto toho, aby ho dorazili, radšej utečú, už ani komentovať nebudem. Snáď len: nechápem, ako niekto môže takéto klišé seriózne použiť vo filme z roku 2013.

Bohvie, aké tvorcovia majú s týmto univerzom plány. Chcú novú hororovú sériu? Za istých okolností by v tom problém nebol. Austrália je veľká, na takomto priestore sa dá v pohode rozohrať celá sága a motív zabijaka špecializujúceho sa na turistov nie je zlý. Problém je v tom, že sa už v dvojke vyskytol "fenomén série Elm Street". Kým bol Freddy Krueger v jednotke temným prízrakom, ktorý sa objavil iba občas, bol super, ale len čo v ďalších dieloch dostal väčší priestor a začal trúsiť hlášky, išla atmosféra do prdele a stala sa z toho len vizuálne pekná prehliadka gore.

P.S. - Wolf Creek naozaj existuje. Je to jeden z najväčších kráterov na svete.

Wolf Creek 2, Austrália 2013, cca 106 minút

Réžia: Greg Mclean. Scenár: Greg Mclean, Aaron Sterns. Hudba: Johnny Klimek. Kamera: Toby Oliver. Hrajú: John Jarratt, Ryan Corr, Shannon Ashlynová a ďalší