Hory majú oči 2 [4O %] Tlačiť E-mail
Hixploitation
11.07.2014 03:00

Recenzia pokračovania remakeu Alexandrea Ajau (bez Alexandra Ajau).

Prvý diel nakrútil v roku 1977 Wes Craven. Teror o americkej rodinke v rádioaktívnej púšti napadnutej zmutovanými kanibalmi vstúpil do dejín hixploitationu a je tam dodnes. O 7 rokov vznikol extra mizerný motorkársky sequel, za ktorým prekvapivo znova stál Craven. V niečom tak extrémne zlom nemalo zmysel pokračovať a tak séria predčasne po dvoch dieloch skončila.

Pokračovať začala až v roku 2006 dravým remakeom, ktorý Craven ako producent prenechal nádejnému Francúzovi Alexandreovi Ajaovi (Noc s nabrúsenou britvou). Z filmu sa stal hit a tak sa Craven ako producent (a teraz už aj scenárista) vrhol na sequel, pričom mu pomáhal syn Jonathan. Mohlo to dopadnúť dobre?

15-miliónový sequel bol nakrútený len rok po úspechu remakeu a príliš naň nenadväzuje. Odohráva sa v rovnakom univerze, ale nevráti sa nikto z preživších hrdinov (dokonca ani vlčiak). Teda ešte raz, aby sme si rozumeli: dnešný film je sequelom remakeu, ale nie je remakeom sequelu originálu. Dúfam, že si rozumieme :-).

Dej dvojky sa odohráva dva roky po daných udalostiach. Armáda po „incidente“ oblasť uzavrela a pustila sa do „likvidačných prác“. Práve tu vojaci montujú bezpečnostné zariadenie, ale samozrejme ide o na nebezpečenstvo nepripravených jedincov, ktorí sú bleskovo zmasakrovaní. Spolu s úvodnou scénou pôrodu je to dôkaz toho, že sa tvorcovia nebudú s ničím zdržovať. A skutočne, film je miestami taký nechutný, že som mal čo robiť, aby som ho zvládol. A to už som v živote videl fakt všelijaké horory.

Do inkriminovanej oblasti, plnej starých vojenských bunkrov a podzemných tunelov, prichádza vojenská jednotka. Pozostáva z rázneho seržanta (ktorý je v súlade s - riadne zastaranými - pravidlami žánru zlikvidovaný medzi prvými) a bandy neschopných skôr deciek so samopalmi, než skúsených vojakov. Chyby, ktoré robia, divákovi trhajú nervy, obočie a zmysel života. Na niektorých „expertov“ sa fakt dá pozerať ešte horšie, ako na scénu, kedy mutanti potrestajú človeka tak, že ho porežú žiletkami a dajú do latríny.

Scenár dokazuje, že Craven by už radšej nemal písať (ale písal), pretože je z úplne inej doby a nedokázal sa tej súčasnej prispôsobiť. Vo Vreskotoch dokázal, ale tam mu scenáre písal niekto iný. Scenár druhých Hôr, ktoré majú oči, je preplnený nechutnými, odpudivými a mňa osobne až urážajúcimi klišé postupmi od už spomínanej najschopnejšej postavy okamžite vyradenej z akcie až po staré dobré rozdeľovanie sa skupiny na jedincov v smrteľne nebezpečnom priestore. O neviditeľnosti mutantov, ktorí sa k vám priblížia na dotyk v pustej krajine, kde je vidieť na desiatky metrov, nehovoriac. OK, mimikry a podzemné chodby. Ale aj tak! Niekedy to scenáristi šikovne kombinujú (takže najzdatnejšiu postavu z hry vyradí práve paradoxne neschopnosť ostatných postáv, rafinované!).

Mám rád vojenské horory, ale toto bola fakt nesympatická banda neschopných chujov a idiotov, ktorá si nezaslúžila prežiť a po hodine som bol skoro mŕtvy od nezáživného, neoriginálneho scenára. Svoje prekvapivo nerobí ani prostredie púšte, pretože všetky tie podzemné šachty a skaly začnú po chvíľke nudiť.

Aja si dal pohov (nezostal ani ako producent) a štafetu po ňom prebral podstatne menej talentovaný Nemec Martin Weisz. Ten z nejakého dôvodu po tomto filme najbližší nakrútil až v roku 2014 a aj to drámu. Kým remake bol „správne“ drsný, pod Weiszovým vedením sa z toho stala proste len nechutná samoúčelná úchylačtina. Chvíľku som uvažoval nad hodnotením až 50%, ale nie, ten film si to jednoducho nezaslúži – príbeh je hrozný, postavy nesympatické a ďalej neobsahuje nič, čo by ho ozvláštnilo. Napriek tomu som prekvapený, že trojka (alebo aspoň prequel, rip-off či spin-off) doteraz neprišla.

The Hills Have Eyes II, USA 2007, cca 89 minút

Réžia: Martin Weisz. Scenár: Wes a Jonathan Cravenovci. Hudba: Trevor Morris. Kamera: Sam McCurdy. Hrajú: Michael McMillian, Jessica Stroupová, Jacob Vargas, Flex Alexander, Derek Mears a ďalší