Doktor Spánok [7O %] Tlačiť E-mail
Knihy
30.03.2015 03:00

Čo sa stalo s chlapcom z Osvietenia?

„Čože?! Osvietenie má sequel?!“ – to si možno pomyslia niektorí fanúšikovia Stephena Kinga. A budú sa tváriť pohoršene. Mňa myšlienka nenadchla, ale ani neurazila, nakoľko „prvý diel“ sa mi nikdy nepáčil. Kým výťahy v Overlooku jazdili samé od seba uprostred noci, malo to atmosféru, ale len čo prišli duchovia a prízraky, začala to byť na môj vkus priveľká nuda.

Filmové spracovanie Stanleyho Kubricka z roku 1980 pokladám za fenomenálne. King však nie; verzia od jedného z najlepších režisérov sa mu nikdy nepáčila. Okrem iného i práve preto, že Kubrick dianie v Overlooku nevysvetlil ani tak duchmi, ako skôr alkoholizmom a „obyčajným“ šialenstvom. Pritom pár „jasných“ dôkazov o tom, že v hoteli prebývajú nadprirodzené sily, vo svojej legendárnej snímke s Jackom Nicholsonom, mal...

Nečudo, že King v roku 1997 so svojím kamarátom Mickom Garrisom inicioval vznik nového spracovania. Ak však výsledná televízna 260-minútová (!) mini-séria s extra zúfalým výkonom Stevena Webera mala zosadiť z trónu Kubricka, potom sa to mierne povedané vonkoncom nepodarilo. King však výslednú nekvalitu nemal na koho hodiť, snáď len na svoje alternatívne nakysnuté alter-ego. Nepomohol ani zmenený záver, kedy Jack Torrance prežíva (!) a na mieste, na ktorom ešte nedávno stál slávny hotel, sa pravdepodobne postaví nový (!!).

Napriek tomu King v Doktorovi Spánkovi (alebo ako sa to skloňuje) nenadväzuje nielen na udalosti z Kubrickovej, ale ani zo svojej verzie. Nadväzuje výlučne na románové Osvietenie, kedy starý Torrance zomrel, Overlook vybuchol a Danny s mamou (a Dickom) prežili.

Začnem možno prekvapivým - ale možno aj nie – skonštatovaním. Doktor Spánok sa mi páčil viac, ako Osvietenie. Ani jedna z kníh ma nevydesila, to dokázalo iba minimum diel Stephena Kinga. Doktor Spánok má ale sympatickejšie postavy, ktorým sa dajú držať palce. Ťažkému alkoholikovi a psychopatovi sa nedali.

Pripadá mi vzrušujúce, vystavať na základoch zhoreného Overlooku voľné pokračovanie. No hoci by mohlo byť zaujímavé ukázať Dannyho ženatého, sťahujúceho sa do Overlooku 2 ako nového zimného správcu (fakt by som si takú blbosť rád prečítal), King na to ide úplne inak.

Takže, Danny už nie je Danny. Je to Dan. Dan Torrance. Hriechy otca nad ním viseli tak dlho, až nakoniec už počas dospievania, pomerne podľa očakávaní, spadol do pohára s alkoholom a odvtedy z neho nevyplával. Jeho mama je dávno mŕtva (mal som pocit, že obal sa mi snaží klamať zavádzajúcim tvrdením, že v príbehu má kľúčovú rolu, ale nemá, v podstate tu skoro vôbec nevystupuje). Detto starý dobrý kuchár Dick (ale šikovný spisovateľ nájde spôsob, ako na scénu vrátiť aj mŕtvu postavu). Čo však rozhodne mŕtve nie je, to sú spomienky na zimu strávenú v prekliatom Overlooku, kedy sa z jeho otca, či už vinou duchov alebo promile, stal vraždiaci psychopat. Od daných udalostí ubehlo veľa rokov; čoskoro nadíde doba, kedy sa Danovi vo vlasoch objavia prvé šediny.

Jeho život však nepripomína život iných mužov v jeho veku. Nikdy sa neoženil, nemá deti, potuluje sa naprieč Amerikou a robí raz toto, raz tamto. Kvôli závislosti od alkoholu je ustavične na dne nielen psychickom a v podstate aj fyzickom, ale i finančnom. Nakoniec sa presťahuje, zakotví v nenápadnom mestečku, nájde si pár priateľov, začne liečiť svoj alkoholizmus (i keď alkoholizmus je de facto nevyliečiteľný) a zamestná sa v hospici.

Už vtedy sa naňho „myšlienkovo“ nakontaktuje záhadné dievčatko menom Abra, ktoré nepozná. Abra má však rovnaký dar „osvietenia“, ako on. Vlastne nie. Väčší. Oveľa väčší. Kým on je baterka, ona maják. Postupne sa ale Abra odmlčí a Dan má na práci riešenie zrejme vážnejších problémov – prestáva piť, usádza sa, zlepšuje si medziľudské vzťahy a v hospici spolu s tajomným kocúrom Azziem prevádza umierajúcich na druhú stranu, kvôli čomu medzi personálom dostane prezývku Doktor spánok (ok, takže vysvetlenie čudného názvu máme za sebou).

Ako ale roky utekajú a pribúdajú nielen roky v Dannyho tvári, ale aj roky bez jedinej kvapky alkoholu, dospievajúca Abra sa začne čoraz mohutnejšie ozývať. Krajinou totiž cestuje potulný národ novodobých kočišov. Bizarné spoločenstvo „ľudí z karavanov“ v skutočnosti nie je z tohto sveta: ide o alternatívnych upírov, ktorí sa neživia krvou, ale „parou“. Tá uniká z tela „osvietených“, keď ich unesú a pomaly vraždia, lebo čím viac bolesti z „ožiarených“ počas umierania vychádza, tým lepšie. „Paru“, ktorú neminú, dokážu následne konzervovať a keď zoslabnú a nie je po ruke žiadne osvietené dieťa, napijú sa zo zásob a zasa sú silní a v podstate nesmrteľní. Zastreliť ich zastrelíte, o to pokoj. No takmer nestarnú (resp. starnú enormne pomaly). A práve toto spoločenstvo, Pravý rod, vycíti Abrinu existenciu a rozhodne sa ju uniesť, zabiť a napiť sa z jej pary. O čo je ale Abra mladšia, o to viac má priateľov.

Ako sami vidíte, toto nemá s Osvietením vôbec nič spoločné a keby sa hrdina nevolal Danny Torrace a nepadli by zmienky o Overlooku (a finále by sa neodohrávalo tam, kde sa odohráva a nemali by v ňom cameo isté postavy), vôbec by to neprekážalo. Na strane druhej, je zaujímavé pozrieť sa, čo sa stalo s chlapcom z „toho slávneho románu“. A King, aby nás hneval a provokoval, vo finále prichádza so šokujúcim rodinným zvratom + ponúka zaujímavý nový pohľad: zrejme aj Dannyho otec bol osvietený, preto pil a v Overlooku žila akási beta-verzia Pravého rodu. Zrazu dané udalosti stoja v inom svetle. Ani príliš neprekáža občasná absencia logiky (teoreticky stačilo na pár týždňov niekam zaliezť a pohodlne pri telke si počkať, kým Pravý rod zničia osýpky).

King sa pravdaže mohutne vykráda. Doktor spánok pripomína jeho staršiu parapsychologickú sériu (Carrie, Mŕtva zóna), je tu otcovský vzťah s dievčatkom (Podpaľačka), nechýba sadista v zdravotníckom personáli (Zelená míľa), nepravdepodobná úderka á la Prekliatie Salemu, je tu samozrejme múdry starý mentor (Cintorín zvieratiek) a Pravý rod pôsobí tak troška ako kombinácia Sleepwalkers a Kliatby. No neprekážalo mi to a samotná knižka bola napísaná svižne a dokonca sviežo, až vzniklo podozrenie, že ju napísal Joe Hill a oficiálne sa pod ňu podpísali pán otec. Kladné postavy sú sympatické a záporným prajete smrť (istá krátka dejová línia jemne pripomína nezabudnuteľný triler Billy od Whitleyho Striebera).

P.S. - Díky Rižovi a Nade za požičanie.

Doctor Sleep, USA 2013, cca 458 strán

............................................................................................................................