Amazing Spider-Man 2 [6O %] Tlačiť E-mail
Komiksový film
24.11.2014 03:00

Recenzia ďalšieho dobrodružstva Petra Parkera.

Hoci som nerozumel, prečo chce niekto tak relatívne skoro po (predčasnom, v pláne bola ešte minimálne štvorka) ukončení Raimiho série nakrútiť ďalšiu verziu toho, ako sa z Petra Parkera stal Spider-Man, nakoniec som z výsledku sklamaný nebol. Nejednalo sa o zázrak, ale ani o malér. Garfield mi pripadal sviežejší, ako drevený Maguire, jeden zlosyn bol lepší, ako sto z Raimiho trojky (a navyše išlo o originálneho a zatiaľ nevideného Lizarda) a hoci boli mnohé zvraty notoricky známe (uštipnutie, strýkova smrť, s mocou prichádza zodpovednosť), tvorcovia prišli aj s pár nečakanými (vedľajšia línia so záhadne sa stratiacimi rodičmi, potenciálne Petrove „nakazenie“ pred samotným poštípaním rádioaktívnym pavúkom). Potešila ma tiež dojemnosť niektorých scén (smrť istej postavy v závere) a civilnejšia réžia od chlapíka, ktorý kedysi nakrútil 500 dní so Summer.

Američania Spideyho milujú, napriek relatívnej zbytočnosti Amazing Spider-Mana v kinách zanechali solídnu peňažnú čiastku a tak čo najskôr začal plus mínus rovnaký tím pracovať na dvojke. Prekvapivo sa z jednotky ale nikto nepoučil a aj v dvojke sa brutálne strihalo (na dlážke skončila Mary Jane v podaní Shailene Woodleyovej z Deti moje a Petrovo záverečné stretnutie so živým otcom). Zle pôsobí tiež to, že sa nevrátili, aspoň vo flashbackoch, niektoré dôležité postavy z Petrovho univerza. Priznám sa, že som nepostrehol, či tu mal Flash tri sekundy (ak, tak asi jedine v úvodnom slávnostnom ukončení štúdia), alebo ani jednu. Ale ak aj mal tri, bolo to brutálne málo, ak vezmeme do úvahy, že v jednotke vyzeral na to, že v neskorších dieloch má relatívne výrazne zasiahnuť do deja. Dať do dvojky flashback so strýkom Benom (Martin Sheen) by bolo klišé, ale očakával som ho a bol som sklamaný, keď som sa ho nedočkal. Jednotka sa zaobišla bez J.J. Jamesona, nakoľko ani odvážny Webb zrejme nedisponoval takou odvahou, aby sa pokúsil nahradiť J.K. Simmonsa. Opakuje sa to aj v dvojke, v ktorej má J.J.J. len nehmotné cameo (e-mail).

Dvojka troška pripomína Raimiho dvojku: prestala sa ovládať, prichádza s množstvom nových postáv/vzťahov a akčné scény a triky sú veľkolepejšie a úplne odtrhnuté z reťaze. Môže sa zdať, že Webb Raimiho kopíruje aj zbytočne veľkým množstvom Spideyho protivníkov. Ale to nie je príliš pravda. Paul Giamatti je úvodná ledva 5-minútová neškodná figúrka v trenírkach, potom čudne zmizne z deja a keď sa doňho na konci vráti, bol som prekvapený, kto to je. Chris Cooper ako umierajúci otec budúceho Zeleného škrata má približne 4 minúty a tak zostáva jediným plnohodnotným zlosynom Electro. Jamieho Foxxa som nikdy nemal extra rád, ale má doma Oscara (za Raya), tak som si myslel, že to dopadne dobre. Nakoniec je z toho priemer, za ktorý je zodpovedný predvídateľná charakteristika jeho osobnosti. Ťažko sa verí, že v podstate z ničoho nič tak megalomansky znenávidí Spider-Mana. Je to proste blbosť.

Situáciu zachraňuje aspoň Cooperov syn v zaujímavom podaní neopozeraného Danea DeHaana. Samozrejme, komplikovaný vzťah medzi Petrom a Harrym tu už bol, no i vďaka Daneovi pôsobí originálnejšie, to po prvé a po druhé: je tu istý zvrat vo finále. Dlho pred premiérou sa špekulovalo, či režisér bude mať odvahu použiť ho (v komiksoch je tento zvrat notoricky známa vec). Milo ma prekvapilo, že mal. Nie je ale príliš presné DeHaana pokladať za zloducha, nakoľko väčšinu minutáže je to nejednoznačná postava motivovaná uveriteľnými problémami (zlý vzťah s otcom, neschopnosť nadviazať vzťah s okolitým svetom, choroba). Magorom sa stane až na konci.

Akčné scény sú divoké. Oveľa divokejšie, ako u Raimiho, čo je pochopiteľne dané lepšími trikovými možnosťami, ako v rokoch 2002, 2004 a 2007. Ale pristihol som sa, že ma nudia. Raz darmo, v roku 2014 sa už nedá v divákoch vyvolať šok „len“ tým, že vidia sfilmovaného Spideyho lietať na pavučinách nad mestom.

Fanúšikovia pred premiérou diskutovali o potitulkovej scéne tak dlho, až tu nakoniec žiadna nie je. Jej funkciu ale plní pasáž kúsok pred záverečnými titulkami. V nej tajomná mužská postava v klobúku, ktorá sa objavila už na konci jednotky, navštívi uväzneného Harryho. Nasleduje krátky dialóg, z ktorého je jasné, že štúdio chystá Sinister Six. V nasledujúcom zábere, kedy muž kráča chodbou v Oscorpe, vidíme technické pomôcky daných pánov. Krídla, chápadlá atď. Tieto zariadenia následne vidíme aj v záverečných titulkoch.

Zatiaľ sa nevie, či z toho bude spin-off, alebo budú „len“ začlenení do Amazing Spider-Mana 3. Vlastne sa nevie nič. 200-miliónová dvojka nezarobila toľko, koľko sa čakalo, dokonca ide o komerčne najmenej úspešného Spideyho vôbec. Áno, pri celosvetových tržbách okolo 700 miliónov. Ak Sony pár rokov nenakrúti žiadny nový film so Spideym, práva sa vrátia Marvelu a ten ich pravdepodobne už nikdy nepredá. Momentálne je situácia ohľadom ďalšieho napredovania univerza strašne neprehľadná a bizarná.

Dávam „len“ 60%, ale možno by bolo spravodlivejšie dať o 10% viac (o 20% nie). Ale možno aj nie. Webbova verzia je každopádne sympatickejšia a prirodzenejšia, ako Raimiho. Ten kecal, aký je obrovský Spideyho fanúšik, ale nemal odvahu urobiť Gwen v trojke to, čo jej urobil Webb už v dvojke. A na rozdiel od Raimi je až Webbov Spidey TÝM chlapíkom, ktorý v akčnej scéne stíha trúsiť hlášky („V mene všetkých slušných ľudí a nosorožcov ťa vyzývam...“). Ale stále to nie je ono.

P.S.- Stan Lee sa mihne na začiatku ako chlapík v obecenstve sledujúceho slávnostné ukončenie štúdia Petra a Gwen.

The Amazing Spider-Man, USA 2014, cca 142 minút

Réžia: Marc Webb. Scenár: Alex Kurtzman, Roberto Orci, Jeff Pinkner (na základe komiksov firmy Marvel). Hudba: Johnny Marr, Hans Zimmer, Pharrell Williams. Kamera: Daniel Mindal. Hrajú: Andrew Garfield, Emma Stoneová, Felicity Jonesová, Jamie Foxx, Paul Giamatti, Dane DeHaan, Sally Fieldová, Marton Csokas, Denis Leary, Chris Cooper, Embeth Davidtzová, Campbell Scott, Colm Feore, Stan Lee (cameo) a ďalší

............................................................................................................................