Captain America: Zimný vojak [9O %] Tlačiť E-mail
Komiksový film
01.12.2014 03:00

Recenzia Avengers 1,5 alias marveláčtiny, po ktorej už univerzum nikdy nebude také, aké bolo pred ním. „Shield berie svet taký, aký je. Nie taký, aký by mal byť.“

S Kapitánom Amerika to bolo ťažké. Jeho prvé filmové dobrodružstvo bolo prvou marveláčtinou, ktorá sa mi nepáčila „až“ tak a dal som jej „len“ 60% a v Avengers trpel tým, že naňho v akčnom deji nebol dostatok času. Hoci sa profiloval ako zaujímavý vodca, ktorý má to, čo nemá vodcovský, ale hlavne arogantný Stark (ktorého otca kapitán kedysi dávno dobre poznal), nebol čas riešiť, ako sa cíti muž na desaťročia zmrazený v ľade a zobudiaci sa v úplne inej dobe, bez verných priateľov a bez lásky Peggy. Po Zimnom vojakovi sa zo Stevea stal čierny kôň Avengers.

Neviem ako vy, ale mňa sklamalo, keď v treťom Iron Manovi a druhom Thorovi nedostal Shield v podstate žiadny priestor a historicky prvé razy sa v marveláčtine neobjavil Nick Fury, čo bolo dovtedy nemysliteľné. Šepkalo sa, že je to z toho dôvodu, aby si diváci od tejto organizácie oddýchli, nakoľko v druhom Kapitánovi bude mať veľký priestor. Má? Má, dokonca najväčší zo všetkých doterajších. Vlastne sa okolo Shieldu (a svetovej bezpečnosti) točí celý dej. Hoci sa mi Avengers páčili, na práve nakrúcanú dvojku som sa doteraz nie že netešil, ale proste mi bola tak trocha ukradnutá. Po Kapitánovi 2 sa ale začínam tešiť, pretože svet, v ktorom sa budú odohrávať, nebude mať veľa spoločného s tým starým. Avengers sa nebudú môcť oprieť o Shield, nakoľko neexistuje (a Fury je oficiálne mŕtvy).

Je to rozvrátený svet plný neistoty a vzájomnej nedôvery. Nikto nevie, komu môže veriť. Tvorcovia proti takto komplikovanému (politickému) zlu, keď akoby ani nejestvovali klasické strany dobra a zla, postavili paradoxne dalo by sa povedať najnaivnejšieho člena Avengers. Našťastie sa rýchlo učí a ako bonus mu pridali na pomoc cynickú Čiernu vdovu, ktorá pre zmenu, ako ex-agentka KGB, až príliš dobre vie, o čom svet je.

Hoci som si prvú hodinu myslel, že to nie je Scarlett Johanssonová, ale herečka, ktorá sa na ňu mala čo najviac podobať (napríklad Emily Bluntová), pravdaže JE to Scarlett Johanssonová a i keď už nie je taká svieža, ako v Iron Manovi 2, spojenie s Kapitánom jej prospelo a po Avengers, kde bola predsa len skôr štatistom, som konečne videl postavu s aspoň nejakým charakterom. Hoci dosť hlboko zakopaným. Ale je tam. Film je osviežujúci v tom zmysle, že sa ani na chvíľku nesnaží robiť z Kapitána a Vdovy pár. O to väčšou škodou je, že tvorcovia ešte viac do popredia nepretlačili humornú linku (Vdova sa občas s Kapitánom baví o jeho ľúbostnom živote a dohadzuje mu rôzne ženy z blízkeho i vzdialenejšieho okolia).

Pochváliť musím Chrisa Evansa, ktorý bol doteraz snaživý, ale inak nič. Nemohol za to, postava tak proste bola napísaná. Mala svetlé chvíľky, na jej prvé filmové dobrodružstvo sa dalo z nemalej miery v pohode pozerať i vďaka jeho sympatickému, no pritom nevtieravému prístupu. Detto Avengers. Ani tam, ani onam (obskúrne cameo v druhom Thorovi) ale vyložene nežiaril. Tentoraz dostal kvalitnejšie napísanú postavu a hoci som sa bál rečí „pozrieme sa na to, ako veterán 2. svetovej dokáže čeliť komplikovanej súčasnosti“, v praxi to pôsobí presvedčivo a dojemne (návšteva múzea, Peggy, finálny motivačný preslov v Shielde: „Pokiaľ v tom budem sám, OK. Ale stavil by som sa, že nebudem.“). Kapitán si aj po týchto zásadných udalostiach udrží čestnú tvár a dáva čoraz viac za pravdu tým, ktorí od samého začiatku tvrdili, že šéfom Avengers by nemal byť nadržaný egomaniak Stark, ale on.

Konečne sa po prestávke vracia riaditeľ Fury. V súvislosti s ním sa objaví šokujúci zvrat, porovnateľný snáď len so zvratom z Kitanovho Samuraja z roku 2003 (ale to už spoilerujem). Fury má veľký priestor, dokonca sa zúčastní parádnej akčnej scény a dokáže v nej, prečo je šéfom on a nie niekto iný. „Keď som naposledy niekomu veril, prišiel som o oko.“

Ďalšou skvelou postavou je nováčik Falcon v podaní Anthonyho Mackieho (8. míľa, Million Dollar Baby, Smrť čaká všade, Lovci gangstrov). Pôvodne som čakal klasického filmového „bláznivého černocha“. O to viac ma potešilo, že nežartuje a so Steveom vytvoril prirodzený pár, ktorý sa navzájom rešpektuje. Vlastne by bolo super, ak by Marvel nabral odvahu a urobil z nich prvý marvelácky homosexuálny pár.

Ďalším nováčikom je Robert Redford. Práve on zosobňuje politicky nepriehľadný, komplikovaný a nezrozumiteľný svet, v ktorom sa pohybujeme. Trocha ma sklamalo, že hrá priamočiareho hajzla (okrem prvých minút), ale pre mňa ide o doteraz asi najzaujímavejšiu zápornú postavu v marveláčtinách. Niekto preferuje Lokiho, ten ma ale nikdy nebral. Škoda, že dopadol tak, ako dopadol; tešil som sa, že sa raz dočkám spoločnej scény Redforda, Hopkinsa, Douglasa, Kingsleyho a Skarsgårda.

Ďalšie výrazné postavy si zahrali Cobie Smuldersová (agentka Hillová), Frank Grillo (drsný hajzel Brock Rumlow) a agentka 13 (Emily VanCampová). A je tu samozrejme Zimný vojak Bucky. Hoci som si myslel, že to bude poriadne nudná postava, v skutočnosti je super (v jednej scéne pripomína Terminátora). Hoci nie je vo filme často, je logické, že ho film má v podnázve, hoci by sa určite dal vymyslieť výstižnejší. Keď Evans stratí chuť hrať kapitána (podľa všetkého to bude v tretích Avengers, ktorí ale budú rozdelení na dva filmy... takže v skutočnosti vo štvrtých, ehm), mohol by ho nahradiť práve Bucky.

Scenár si zaslúži pochváliť za to, aký je dospelý. Tradičné komediálne scény nečakajte. Občas padne vtipná hláška („Len sa tvárim, že viem všetko, ale neviem.“; „Na mňa sa nepozerajte, robím len to, čo on, iba pomalšie."), ale to je asi tak všetko. Scenár zároveň dokáže zaskočiť (finálne maskovanie Vdovy) a je si vedomý, že diváci už videli „všetko“ a tak ich prekvapuje, kde sa len dá (takže krádež krídel nevidíme a z nákupného centra sa hrdinovia dostanú bez jedinej rany). Akčné scény za 170 miliónov dolárov sú vynikajúce, už dávno som nevidel také dobré (loď, autonaháňačka, finále).

Čo sa týka prepojení, je toho veľa (dobieha sa rest z Iron Mana 3 a Thora 2). Vidíme fotky Red Skulla (Hugo Weaving), Howarda Starka (Dominic Cooper), Phillipsa (Tommy Lee Jones) a kapitánovej party (napr. Neal McDonough). Svojrázny návrat zaznamenal Toby Jones alias Švajčiar Arnim Zola. Je tu Peggy a je jej pripomenutý tanec (fanúšikovia vedia). Dozvedáme sa, že pomáhala zakladať Shield a že Fury je ženatý (ak neklamal...). Na konci sa agentka Hillová zamestnáva v Stark Industries, Tony (mimo obraz) pomáhal vylepšovať helicarriery a ukáže sa, že senátor Stern (Garry Shadling), ktorý v úvode Iron Mana 2 proti nemu tak zbrojil, v skutočnosti celý čas spadal pod Hydru.

Prepojenie nás čaká aj v potitulkovej scéne s barónom von Struckerom (Thomas Kretschmann), kedy okrem Lokiho „meča“ vidíme súrodencov Maximoffových (Elizabeth Olsenová a Aaron Taylor-Johnson). Pôvodne malo ísť o Quicksilvera a jeho sestru Scarlet Witch, ale teraz ich mená nepadli a nebudú môcť padnúť ani v Avengers 2 a to kvôli absurdným problémom s autorskými právami. Ich vinou sa súrodenci mohli objaviť aj v konkurenčných X-Menoch: Budúcej minulosti resp. sa v nich objavil iba Quicksilver, no niektorí tipujú, že dievčatko, ktoré držal pri pozeraní televízora, bola v skutočnosti práve Scarlet Witch. Fanúšikovia tvrdili, že je to blbosť, lebo v komiksoch ide o dvojičky, no osobne nevidím nič nereálne na tom, že by mal Singer odvahu komiksovú predlohu ignorovať a z dvojičiek urobil proste len súrodencov.

Mierne mi prekážalo snáď len to, čo je s kapitánom dlhodobo späté a to nejasnosti ohľadom jeho sily: raz je to vojak s nadpriemernou kondičkou a inokedy akoby mal nadprirodzené schopnosti. Inak ale super, niečo také kvalitné a zábavné som nečakal. Jediné, čo mi stále nesedí (ako mi to nesedelo v Iron Manovi 3) je to, že USA sú v rozklade a namiesto toho, aby Steveovi prileteli na pomoc Avengers, trčia niekde v Kalifornii alebo Asgarde. Chápem, že toto sú samostatné filmy a Avengers 2 prídu budúci rok. Ale aj tak!

P.S. – Na záver, tradične, cameo Stana Lee. Tentoraz je to nočný vrátnik v múzeu, ktorého určite vyhodia, lebo niekto ukradol pôvodnú uniformu Kapitána Ameriku.

P.S. 2 – Až dodatočne som sa dozvedel, že po titulkoch nasledovala ešte jedna bonusová scéna, s Buckym. Nevidel som ju.

„A čo nie je poškodené?“ – „Klimatizácia.“

Captain America: The Winter Soldier, USA 2014, cca 136 minút

Réžia: Anthony a Joe Russovci. Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely (na motívy komiksov Marvel). Hudba: Henry Jackman. Kamera: Trent Opaloch. Hrajú: Chris Evans, Scarlett Johanssonová, Samuel L. Jackson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Cobie Smuldersová, Emily VanCampová, Robert Redford, Hayley Atwellová, Toby Jones, Frank Grillo, Stan Lee (cameo), Aaron Taylor-Johnson (potitulková scéna), Elizabeth Olsenová (potitulková scéna), Thomas Kretschmann (potitulková scéna) a ďalší

............................................................................................................................