X-Men Origins: Wolverine (4O %) Tlačiť E-mail
Komiksový film
07.09.2010 06:34

Recenzia na x-menský spin-off o najobľúbenejšom mutantovi z tímu Profesora X (Patrick Stewart), X-MEN ORIGINS: WOLVERINE.

No. Takže. Videli ste trilógiu X-MEN? Ja áno a Wolverine sa stal okamžite mojím najobľúbenejším mutantom zostavy. Táto láska trvala ešte vo výbornej dvojke, ale trojka bola kvôli uponáhľanému scenáru a trápnemu novému režisérovi asi by sa dalo povedať nič extra a Hugh Jackman detto. Krátko po prvých X-MEN som ho žral a išiel som (len kvôli nemu!) do kina na filmy, aké by som za iných okolností nepozeral ani v televízii (SWORDFISH: OPERÁCIA HACKER, ANIMÁLNA PRÍŤAŽLIVOSŤ). Potom zrazu uťalo a prestal ma baviť, keďže mi začal pripadať skôr ako fešák, než herec, čo len potvrdili jeho gumové výkony v DOKONALOM TRIKU, SPLÁCHNUTOM alebo VAN HELSINGOVI. Preto som rozhodne nebol uchvátený z toho, že ako producent a herec chystá s ambicióznym režisérom (Gavin Hood – jeho TSOTSI získalo za rok 2005 Oscara za najlepší neanglicky hovorený film) wolverineovský spin-off s množstvom nových mutantov, prípade hŕstkou cameo starých známych; do deja relatívne šikovne zakomponovaný Kyklop ma neprekvapil (to nie je spoiler, bol aj na plagátoch a má relatívne veľkú rolu), zato pán, ktorý v závere vystúpi z helikoptéry, už áno.

Výsledok je približne taký, aký som čakal. Je to akčné, má to veľa nie zlých trikov a niektorí herci sú dokonca dobrí (Liev Schreiber). Jackman „klasický“: vysoký svalnatý chlap v bielom tielku, postávajúci v efektných pózach/spomalených/prázdnych záberoch, aby vyzeral bohovsky, cool, mali ho radi chlapci, sestry. Helikoptéry rachotia, motocykle sa rútia hustým lesom 80 km/hod. Výbuchy. Skoky. Pády. Juj! Treba povedať, že hoci sú akčné scény mimoriadne nelogické (a to beriem do úvahy dokonca aj to, že v nich účinkujú nesmrteľní mutanti, vytvárajúce si vlastné fyzikálne zákony - to by musel byť mutant fakt nad-mutantovský, aby dokázal dvoma mečmi odrážať stovky guliek), sú zvládnuté efektne ba až pôsobivo a sú z nich nasekané pekné obrázky. I ten v každom treťom akčnom filme sa opakujúci záber „hrdina sebavedomo pomaly kráča od vybuchujúcej veci“ je pôsobivý (hoci od DESPERADA ubehlo už 14 rokov).

Bohužiaľ, mimo akčných scén sa snímka topí v nezáživných patetických dialógoch a čudných vzťahoch, kedy niekto niekoho miluje, potom zistí, že ho ten niekto v skutočnosti vôbec nemiloval, no keď ho začuje smrteľne kričať, ide mu na pomoc a ten niekto mu potom povie, že ho v skutočnosti predsa len miloval, ach Esmeralda! Pravá ruka ústredného zlosyna je zabitá po prvej hodine, správanie postáv je pomaly v každej scéne iné a to tak, že dosť. Keď postava, celý film prezentovaná ako psychopat, v závere odchádza zo scény, takmer uroníme dojemnú slzu – čo je to za zvrhlosť?

Ešte ako-tak zaujmú scény, v ktorých vystupujú rôzni mutanti, no hoci sú nudní (Gambit, teleportický Afroameričan v kovbojskom klobúku), stále lepšie, ako dialógy a vzťahy.

Scenár je mimoriadne hlúpy a /anti/logický. Niekto namietol, že v závere je istá postava zhypnotizovaná a musí kráčať, kým jej nebudú krvácať chodidlá. Tvorcovia ale zrejme zabudli, že sme na ostrove. Na rozdiel od divákov, ktorí filmu toto vyčítali, som si pri panoramatickom zábere všimol, že ostrov je s pevninou spojený mostom. V takom prípade ale neviem, prečo musel Wolverine k nemu letieť, keď si mohol zobrať taxíka. Ďalej. Poobede vás v robote navštívi bývalý nadriadený, informuje vás o tom, že niekto v posledných dňoch vyvražďuje váš niekdajší tím a prvé, čo ráno urobíte, je, že idete do roboty a ženu necháte samú doma? Ďalej! Nadriadený zavrie šialeného podriadeného, ten prehlási, že ich všetkých pozabíja a následne utečie a keď „náhodou“ začne „zrazu“ niekto všetkých vyvražďovať, nadriadený STÁLE NEVIE, kto to robí. A to neriešim také veci, že Jackman ako hlavná hviezda a producent snímky kašle na udalosti z trilógie X-MEN (s čestnou výnimkou Kyklopa; možno si pamätáte, že v prvých X-MEN sa Wolverine a Kyklop stretli prvý raz. Ako je teda možné, že sa Kyklop objavuje už v spin-off? Jednoducho. Proste nemajú žiadnu spoločnú scénu. Je to geniálne alebo trápne?). To najviac bije do očí v prípade pôsobivého Vicora Creeda alias Sabretootha: z vedľajšej zápornej figúrky „jednotky“ sa zrazu stal BRAT Wolverinea (nie som žiadny „expert“, ale mám pocit, že v komiksoch sa síce o príbuzenskom vzťahu tiež vždy špekulovalo, ale skôr sa naznačovalo, že Sabretooth je Wolvieho otcom)!

„Znalosť trilógie“ sa postarala zároveň o vytratenie aj toho málo napätia, ktoré úprimne hlúpa snímka mohla ponúknuť: predsa vieme, že ako Sabretooth, tak Stryker (v dvojke hraný Brianom Coxom) musia prežiť. Takže obeťami bude len zopár anonymných vojakov, plniacich rozkazy. A tiež si nie som istý, aký má zmysel urobiť chlapa nesmrteľným a následne naňho poštvať helikoptéru s rotačným guľometom, prípadne iného nesmrteľného chlapa. Aby sa sekali, kým sa prezidentom SR nestane Tatko Šmolko?

Pokiaľ milujete Jackmana, zrejme bude pre vás „jeho“ film výborným akčným kúskom s bohovskými hercami a najlepšou akciou kinematografie, ak sa vám ale z trilógie X-MEN páčili viac prvé dve „psychologické“ časti, ako „komiksová“ tretia, budete sklamaní, miestami možno až znechutení a síce sa budete baviť, ale budete sa pri tom nasprostasto uškŕňať a hovoriť si pre seba „bože to je blbosť“, čo (tentokrát) ale neberiem ako pochvalu.

- X-MEN ORIGINS: WOLVERINE, USA 2009, cca 107 minút -

Réžia: Gavin Hood. Scenár: David Benioff, Skip Woods. Kamera: Donald McAlpine. Hudba: Harry Gregson-Williams. Strih: Nicolas De Toth, Megan Gillová. Hrajú: Hugh Jackman, Liev Schreiber, Danny Huston, Ryan Reynolds, Dominic Monaghan, Kevin Durand, Scott Adkins, Alice Parkinsonová, Patrick Stewart, Hakeem Kae-Kazim a ďalší