Hororové série II. Tlačiť E-mail
08.03.2013 04:00

Päť početných hororových sérií. Dnes pôjdu na jatky Pach krvi, Evil Dead, Nezvratný osud, Detská hra a Resident Evil.

V minulom článku sme sa pozreli na zúbok jedenástim najpočetnejším hororovým sériám sveta. Keďže je ich ale samozrejme oveľa viac a keďže 11 filmov je na jeden podobne ladený článok predsa len príliš náročné na pozornosť, dnes si vezmeme na mušku ďalšie hororové série, ale už len päť. A ani to pravdaže nie je všetko a séria článkov o najpočetnejších hororových sériách bude pokračovať.

............................................................................................................................

Pach krvi

Počet kusov: 5 (originál + sequel + sequel + prequel + sequel)

Roky: 2003, 2007, 2009, 2011, 2012

Zlo: Zmutovaní lesní kanibali.

Dvorný herec série: V podstate žiadny. Každý diel mal v hlavnej úlohe dievča, no vždy iné. Trvalkou síce bolo zlo v každej časti zastúpené kanibalom prezývaným „Trojprstý“, toho ale hralo viacero (zamaskovaných) hercov...

Duša série: Zrejme režisér a scenárista Declan O´Brien. Do série nastúpil síce až v trojke, potom sa jej ale držal ako kliešť: nakrútil trojku, štvorku a päťku, pričom k štvorke a päťke aj napísal scenár.

O čo ide: Či už ste tínedžeri, účastníci reality šou alebo väzni na úteku, v rozľahlých lesoch Severnej Ameriky vás čaká boj o črevá s kanibalskou rodinkou pokorujúcou rekord v prežití neprežiteľných zásahov. Séria zaznamenala kvalitatívny pád od relatívneho hixploitation áčka z produkcie Stana Winstona k céčkam určeným rovno na video (do kín bol oficiálne určený len prvý diel).

Zaujímavosť: Štvorka sa od iných dielov líšila nielen zmenou prostredia (opustený blázinec namiesto lesov) a ročného obdobia (zima namiesto leta), ale aj tým, že v skutočnosti bola prequelom. Úvod sa odohrával v r. 1974, keď sme nahliadli do tínedžerských rokov troch bratov-mutantov. Následne sa dej presunul do roku 2003. Vzhľadom na to, že prvý diel je z roku 2003, dá sa predpokladať (priamo vo filme to nezaznie), že sa v ňom tiež odohráva. No a vzhľadom na to, že sa jeho dej odohráva v lete a dej „štvorky“ v zime, dá sa predpokladať, že štvorka predchádza udalostiam z jednotky. Napr. jednotka sa odohráva v júni 2003, kým štvorka v januári 2003. Samozrejme ale prichádza do úvahy aj možnosť, že sa prvý diel odohráva v júni 2003 a tretí v decembri 2003 (okrem prológu z r. 1974).

Výhľad do budúcnosti: Už od dvojky je evidentné, že to tvorcovia nikam nechcú dotiahnuť. Maximálne ešte zopár rokov spokojne dožiť z polomŕtvej ságy, ktorej nové časti budú každý rok/dva uvádzať na DVD, kde si ich vždy kúpi dostatok divákov na to, aby malo zmysel pokračovať. Momentálne sa ale prekvapivo na šestke nepracuje.

Smrteľné zlo alias The Evil Dead alias Armáda temnôt

Počet kusov: 5 (krátkometrážny film + jeho celovečerná verzia + sequel + sequel + remake)

Roky: 1978, 1981, 1987, 1992, 2013

Zlo: Zlo rôznych podôb vyvrhnuté na tento svet Knihou mŕtvych/smrti (Necromonicon).

Hlavný herec: Bruce Campbell alias hlavný hrdina Ash. Objavil sa už v kraťase z roku 1978. Bruce nebude len v tohtoročnom remakeu a to napriek tomu, že ho produkoval.

Duše série: Sam Raimi, Bruce Campbell a Robert G. Tapert. Raimi režíroval, napísal a produkoval kraťas, prvý diel režíroval, napísal a produkoval, druhý a tretí tiež režíroval a podieľal sa na scenári a v trojke ešte aj na strihu. Campbell si vo všetkých dieloch (vrátane kraťasu, s výnimkou remakeu) zahral a všetky časti (vrátane kraťasu) produkoval. Tapert všetky časti produkoval (vrátane kraťasu). Všetci traja zároveň produkovali remake.

O čo ide: Séria patrí k takým hororovým kultom, že vytvorila samostatný pod-žáner: strašidelná chata v horách. V nasledujúcich desaťročiach sa objavilo viacero nasledovníkov (CABIN FEVER/2002, CHATA V HORÁCH/2011).

Zaujímavosť: Séria spadá do hororu, no tóny jednotlivých dielov sa od seba líšia. Prvý bol vážny, druhý skôr čiernou komédiou, tretí siahal po fantasy a remake opäť nasadil serióznu atmosféru strašidelnosti.

Výhľad do budúcnosti: Tento rok uvidíme remake a ak by bol úspešný, je možné, že Raimi bude ako producent pokračovať. Ostatne, ako producent už svoju dušu dávno zapredal peniazom. Zaujímavé ale je, že pri tohtoročnej premiére svojej prequel fantasy CESTA DO KRAJINY OZ Raimi naznačil, že si vie predstaviť plnohodnotnú štvorku s Ashom, pričom údajne do konca leta 2013 by s bratom Ivanom mohli mať dopísaný scenár...

Nezvratný osud

Počet kusov: 5 (originál + sequel + sequel + sequel + prequel)

Roky: 2000, 2003, 2006, 2009, 2011

Zlo: Osud resp. Smrť, ktorá si berie každého, kto jej utiekol z lopaty. Až v päťke tvorcovia mierne inovovali pravidlá a na tento post začala kandidovať postava z mäsa a kostí.

Hlavný herec: Niektorí herci si zahrali vo viacerých dieloch (napr. Devon Sawa v prvej a piatej časti alebo Ali Larterová v prvej a druhej). No ak má niekto právo vyhlasovať o sebe, že je talizmanom ságy, tak Tony „Candyman“ Todd. Zahral si zamestnanca márnice Bludwortha v prvých dvoch dieloch. V treťom fyzicky chýbal, aspoň v ňom nadaboval jednu z cirkusových atrakcií. V štvorke chýbal úplne, zato sa ako Bludworth naplno vrátil do päťky.

Duše série: Menili sa režiséri i scenáristi, zostávali len producenti. Konkrétne Warren Zide, Richard Brener a Craig Perry - produkovali všetky diely.

O čo ide: Mali ste zomrieť, no v poslednej sekunde vás nárazník auta minul o šesť centimetrov? Nebojte sa, Smrť si vás nájde a zabije vás poriadne nepravdepodobným spôsobom. Prvý NEZVRATNÝ OSUD prišiel do kín v ére vymierajúcich slasherov, ktoré po krátkom comebacku v polovici 90-tych rokov (prvé dva VRESKOTY alebo HALLOWEEN: H20) zasa začali nudiť. Každý diel série začína masovou katastrofou. V prvej časti to bola havária lietadla (v tom istom roku ju previedol aj Robert Zemeckis v STROSKOTANCOVI), v druhej autonehoda (ktorá prežila svojho režiséra), v tretej horská dráha, v štvrtej automobilové závody a v piatej zrútenie mosta.

Zaujímavosť: Keď sme išli do kina na päťku, na konci sme zostali zarazení – po tom, čo preživší hrdinovia nastúpili do lietadla (a vyzeralo to na happyend), dozvedeli sme sa, že sa v skutočnosti jedná o prequel a že sa jedná o ono nešťastné lietadlo z prvej časti (!), z ktorého je následne (kvôli vízii vtedajšieho hlavného hrdinu) vyhodená partia Devona Sawu. Čiže hrdinovia päťky evidentne zomrú (hoci to nie je ukázané). Spätne sa teda môže javiť čudná scéna s Bludworthom, ktorý hrdinov päťky oboznamuje s pravidlami Smrti. Ale vzhľadom na to, že päťka v skutočnosti nie je päťka, ale prequel, oboznamuje ich zdanlivo s niečím, čo sa ešte neodohralo! Dá sa to vysvetliť tak, že k podobným záležitostiam už v minulosti došlo (a on bol pri tom).

Výhľad do budúcnosti: Séria je pravdepodobne na najbližšie roky mŕtva alebo aspoň polomŕtva. Ťažko sa verí tomu, že ďalší diel nebude, momentálne sa ale na šestke oficiálne nepracuje.

Detská hra

Počet kusov: 5 (originál + sequel + sequel + sequel + sequel)

Roky: 1988, 1990, 1991, 1998, 2004

Zlo: Vraždiaca bábika Chucky, do ktorej sa prevtelil sérový vrah Charles Lee Ray.

Hlavný herec: Brad Dourif. Síce sa fyzicky objavil len v prvej časti (aj to len v úvode), zato Chuckyho daboval vo všetkých dieloch. Na post hlavného herca série chvíľku kandidoval detský herec Alex Vincent, ktorý si zahral v prvých dvoch dieloch, avšak ostatné vynechal (postava bola aj v trojke, ale už ju hral iný herec).

Duša séria: Don Mancini. „Jednotke“ napísal námet a podieľal sa na scenári a následne napísal dvojku, trojku, štvorku a päťku. Štvorku už aj produkoval. Päťku nie, zato ju režíroval.

O čo ide: Policajt (Chris Sarandon) naháňa smrteľne zraneného vraha (Dourif). Ten sa ukryje v hračkárstve a keďže je fanúšikom okultných woodoo praktík, tesne pred smrťou prenesie svoju choromyseľnú dušu do tela bábiky. Tá sa dostane k malému Andymu, ktorý ju pomenuje Chucky. Chucky je rozhodnutý vrátiť svoju dušu do ľudského tela... konkrétne do toho Andyho. Pokúšal sa o to aj v dvojke a trojke. Kým tieto časti sa niesli vo vážnom duchu, nasledujúca štvorka (CHUCKYHO NEVESTA) a päťka (CHUCKYHO SEMENO alias CHUCKYHO POTOMSTVO) sérii výrazne uškodili nevhodným odľahčením, pričom v nich k nezničiteľnému Chuckymu pribudla plastová žena a následne plastové dieťa (...).

Zaujímavosť: Séria patrí medzi piliere hororov o vraždiacich bábikách (napr. ZLOVESTNÉ TICHO Jamesa Wana, DOLLS Stuarta Gordona alebo séria MAJSTER BÁBKAR).

Výhľad do budúcnosti: Zvláštne je, že človek, ktorý je za úpadok série zodpovedný tak, ako nikto iný (a to Don Mancini), následne začal všade vyhlasovať, že je nespokojný s tým, akým smerom sa séria ubrala a že by rád nakrútil remake resp. reštart nesúci sa v smrteľne vážnom duchu. Nakrúcanie je už X rokov na spadnutie, prvá klapka však dodnes nepadla.

Resident Evil

Roky: 2002, 2004, 2007, 2010, 2012

Zlo: Rôzne geneticky zmutované obludy, predovšetkým zombies.

Hlavný herec: Naprieč sériou hralo viacero hercov (napr. Colin Salmon a Michelle Rodriguezová sa objavili v „jednotke“ a hoci v nej zomreli, boli aj v päťke), ale len jeden vo všetkých – Milla Jovovichová si zahrala vo všetkých častiach hlavnú hrdinku.

Duša série: Na tento post by mohlo kandidovať viacero ľudí (zrejme vrátane tých, ktorí vymysleli počítačovú sériu), ale asi najférovejšie by bolo posadiť naň Paula W.S. Andersona. Či už ako režisér, producent alebo scenárista sa podieľal na všetkých dieloch.

O čo ide: Blízka budúcnosť. Firma Umbrella Corporation vládne svetu. V jej podzemí (pod mestečkom Racoon City) ale dôjde k nehode, vinou ktorej všetci zamestnanci umrú... a následne ožijú, aby ako nemysliace zombies zožrali záchranno-bojový oddiel Umbrelly. Druhý diel sa presunul do samotného mestečka a s každým ďalším sa post-apokalyptická nákaza rozširovala na celý svet (v trojke sme navštívili Las Vegas, v štvorke Los Angeles a v štvorke rovno Moskvu či Áziu).

Zaujímavosť: Prvý diel sa spolu s O 28 DNÍ Dannyho Boylea (tiež z r. 2002) postaral o comeback zombies na plátna kín (po nich prišli napr. romerovčiny, britská paródia SÚMRAK MŔTVYCH, hit Zacka Snydera ÚSVIT MŔTVYCH či „Walking Dead“). Ďalšou zaujímavosťou je, že každý diel mal čoraz otvorenejší koniec, aby bolo kam pokračovať v prípade diváckeho záujmu.

Výhľad do budúcnosti: Keďže Anderson dokázal rozpočty jednotlivých častí udržať v rozumnej výške (je pravda, že séria mala, čo sa rozpočtov týka, stúpajúci trend, čiže každý diel bol drahší, ako ten predchádzajúci – i tak ale stál najdrahší „len“ okolo 65 miliónov dolárov), aj menej úspešný diel mohol byť vyhodnotený ako komerčne úspešný. Takže stále bol dôvod pokračovať. A dôvod pokračovať je aj po minuloročnej päťke, ktorá zarobila príliš veľké peniaze na to, aby nevznikla minimálne ešte aspoň šestka. Najnovšie informácie tvrdia, že sa začali vyjednávania s Millou Jovovichovou (ktorá je napriek tomu už teraz pre šestku v podstate istá) a že ďalší diel by mal byť v kinách už v roku 2014.

Prvý diel.