Rosewood Lane [2O %] Tlačiť E-mail
31.12.2013 03:00

Recenzia hororu s Rose McGowanovou od režiséra JEEPERS CREEPERS.

Psychiatrička/Psychologička Sonny Blakeová (Rose McGowanová - VRESKOT, GRINDHOUSE: PLANÉTA TEROR, GRINDOUSE: AUTO ZABIJAK, nový BARBAR CONAN) má v rádiu nočnú šou, v ktorej poslucháčom pomáha s psychickými problémami. Po mierne podozrivej smrti alkoholického otca sa sťahuje do jeho prázdneho domu. Do pokojnej, tichej štvrte. Alebo až príliš pokojnej?! Zdá sa totiž, že miestnych obyvateľov terorizuje nevídané zlo. Tínedžerský roznášač novín BOHA JEHO!!!!!!!!!!!!!!!

Victor Salva je americký režisér a scenárista. Píše a následne podľa toho nakrúca strašne staromódne, konzervatívne až zastarané horory ako z dávnych dôb. Zabúda, že žáner sa za posledné desaťročia „troška“ zmenil/vyvinul a čo bolo desivé v roku 1971, sa dnes dá vnímať len ako pôvabné retro pre hardcore fanúšikov. Tí musia uznať, že Salvove scenáre nestoja za veľa a sterilná réžia s biednymi hereckými výkonmi im na kráse veru tiež nepridáva...

Salva v minulosti zaujal nielen snímkami JEEPERS CREEPERS 1 a 2, ale aj tým, že údajne počas nakrúcania svojho staršieho filmu sexuálne zneužil viacerých chlapcov, za čo vraj putoval za mreže. Keď sa dostal na slobodu, pokračoval v režírovaní. Evidentne sa za mrežami niečím svinským naočkoval (prípadne to už mal v sebe), pretože má klapky na očiach a odmieta pochopiť, že je nová hororová éra (momentálne asi najlepšie prezentovaná Španielmi, na ktorých nemá ani keby veľmi, veľmi, veľmi chcel).

Hoci obe časti JEEPERS CREEPERS mali chyby, Salva stále hovorí o tretej. Ja osobne som sa na jeho nový film relatívne tešil. Dvojnásobne, keď som sa dozvedel, že sa má jednať o komorný psychologický triler/horor s Rose McGowanovou a policajta si zahrá Ray Wise (ktorý patril ako drsný sedliak s džípom v biednom JEEPERS CREEPERS 2 predsa len k tomu lepšiemu). Film dostal názov ROSEWOOD LANE... a je to katastrofa.

Viem si predstaviť hororové chladničky, hororové hračky, hororové myši a hororové hotely. Dokonca si viem predstaviť hororový mangeľ. Viem si predstaviť vraždiaceho cukrára, pekára i policajta. Možno si viem predstaviť aj vraždiaci kornút zmrzliny a zabijacku umelohmotnú prázdnu fľašu od malinovky. Čo si však neviem a nechcem predstaviť, je vraždiaci mladučký roznášač novín. Neplnoletý chlapec na bicykli a v šiltovke, zapierajúci sa do pedálov a gániaci na bezbranné prsnaté ženy spod šiltovky, akoby mu práve zjedli večeru, svine bezcharakterné.

Nie, dofrasa, to si fakt neviem predstaviť!

Salva sa o to pokúsil... a úplne zaslúžene stroskotal, zlyhal a znemožnil sa. Bolo mi až zvláštne pri srdci, keď som musel pozerať seriózne myslené scény, v ktorých chlapec bicykluje nocou a hlavnú hrdinku straší démonicky prenesenou vetou „eniky beniky kliky bé“.

Vy si asi teraz myslíte, že si z vás robím srandu. Ale „eniky beniky kliky bé“ vo filme skutočne viackrát zaznie a keď to hrdinka počuje, je z toho na prášky a hrá do toho diabolská hororová hudba v štýle „nič strašidelnejšie tento rok v kinách neuvidíte!!“. Snáď nemusím dodávať, že je to úplne scestné a Salva by sa mal dať liečiť, pretože je možné, že je nesvojprávny.

Proste, urobiť z roznášača novín diabolské stvorenie, je nápad, ktorý na 99% nemohol fungovať. Možno ak by režíroval Hitchcock alebo Balagueró (ten ostatne urobil diabolské stvorenie aj z domovníka). Salva ale ani omylom nie je Hitchcock/Balagueró. Je smiešny. Hororový roznášač novín je absurdný!

Nepochopiteľné a absurdné je aj jeho správanie. Chvíľku je za neškodného blbečka, potom za smrteľne nebezpečného psychopata. Niektoré dôležité veci dokonca vôbec nie sú vysvetlené! Čo sa stalo s hrdinkiným bývalým? A záverečná scéna na cintoríne, tak to teda ako čo bolo?! To boli trojičky, mimozemšťania alebo sa to policajtovi len zdalo? Roznášačova identita nie je nijako ozrejmená. Ku koncu som čakal všeličo. Že je klon, mimozemšťan, robot. Áno, úplne vážne som čakal, že na konci z nočnej oblohy zletí UFO a on doňho nasadne a odletí terorizovať svojich súkmeňovcov. Do úvahy prichádzalo akékoľvek rozuzlenie (hrdinka je psychopatka a roznášača si len predstavuje). Že nakoniec žiadne rozuzlenie nenastane, tak to som fakt nečakal. Možno tomu neveríte, tak ešte raz – vôbec sa nedozviete, kto vlastne roznášač novín bol a o čo mu išlo. Čiže podobne „nevysvetlený“ film, ako bol tento.

Scenár spočiatku nie je najhorší a to napriek častému klišé (na hrdinku sa polícia samozrejme pozerá ako na blázna, zaujímavá je tiež jej bezmocnosť voči násilnému vniknutiu do domu – myslel som, že v Amerike majú „farmársky zákon“). Snaží sa napínať prostredníctvom minimalizmu (podozrenie, že v dome niekto bol na základe inak rozostavených figúrok), postupne to ale začne byť čoraz viac komickejšie. Najviac zrejme pri scéne, v ktorej začne McGowanová v noci so svorkou psov naháňať roznášača na bicykli. Vtedy som si pomyslel, že to Salva snáď nemôže myslieť vážne, pretože túto bláznivú scénku nakrútil ako v najserióznejšom horore desaťročia. Som si ale istý, že ju myslel vážne. Nechýba ani roznášač novín na streche a roznášač novín s kušou.

Opakujem, že jeho jednanie nemá zmysel a motivácia nám zostane navždy utajená (preboha, snáď nebude prequel!). Nič sa nevysvetlí, dokonca ani to, prečo je z roznášača celá štvrť posratá až za ušami. To som skutočne nepochopil. Ústa dokorán som otváral aj pri scénke, v ktorej jednej postave roznášač do oka vstrekne moč. Moč! MOČ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rosewood Lane, USA 2011, cca 97 minút

Réžia a scenár: Victor Salva. Hudba: Bennett Salvay. Kamera: Don E. FauntLeRoy. Hrajú: Rose McGowanová, Daniel Ross Owens, Ray Wise, Lin Shayeová, Lesley-Anne Downová a ďalší