Najlepšie horory 2000 - 2010 2/2 Tlačiť E-mail
Nezaradený horror
Napísal Ivan Kučera   
07.07.2014 03:00

Exkluzívny prehľad toho najzásadnejšieho zo sveta hororu prvého desaťročia 21. storočia. Druhý diel.

Ako to už pri podobných rebríčkoch býva, určite vyvolajú aspoň miernu vlnu nevôle, odporu a možno dokonca kontroverzie.

............................................................................................................................

Identita (2003, r. James Mangold) „Umierali ľudia. A ich telá mizli.“ A čo, nech je sranda. Séria PSYCHO nás našťastie toto desaťročie neotravovala, zato sa na scéne objavilo viacero vydarených hotelových záležitostí (kingovka IZBA 1408/2007, MOTEL SMRTI Nimróda Antala/2007 + prequel/2008). IDENTITA ponúka zaujímavý kasting hŕstky rôznorodých ľudí v noci uväznených v motelovom komplexe, v ktorom ich vyvražďuje záhadný vrah. Výborná daždivá atmosféra, nečakane inteligentný scenár a skvelé finálne rozuzlenie.

............................................................................................................................

Otvorené more (2003, r. Chris Kentis) Najlepší žraločí horor desaťročia a to napriek tomu, že je ladený tak dokumentárne, až možno ani nie je plnohodnotným hororom (niektorí ocenia skôr predsa len o čosi „prízemnejší“ ÚTES SMRTI/2010 Andrewa Trauckého). No práve minimalistický, nízkorozpočtový a realistický prístup mu dodáva nervy trhajúcu atmosféru šokujúceho prípadu páriku strateného uprostred mora (snímka je voľne inšpirovaná skutočnými udalosťami). Desivé scény s ozajstnými žralokmi (a čoraz beznádejnejšia atmosféra vyčerpanej dvojice uprostred nevábneho, pochmúrneho oceána) deptajú diváka a keď príde na radu nočná búrka, budú sa mu aj najbrutálnejšie scény z HELLRAISERA zdať v pohode. Pritom krvi je minimum. V r. 2006 vzniknutí ODSÚDENÍ ZOMRIEŤ - OTVORENÉ MORE 2 nemajú s „jednotkou“ nič spoločné. Z ostatných zvieracích hororov: BRATSTVO VLKOV – HON NA BEŠTIU (2001), PAVÚČÍ TEROR (2002), ANAKONDA: LOV NA KRVAVÉ ORCHIDEU (2004), HADY V LIETADLE (2006), KRUTÁ RASA z produkcie Wesa Cravena (2006), KORISŤ s Petrom Wellerom (2007), HON NA KANCA (2008), BURNING BRIGHT (2010).

............................................................................................................................

Úsvit mŕtvych (2004, r. Zack Snyder) „Človeku záleží na každej sekunde, ak vie, že môže byť posledná.“ Voľný remake Romerovej klasiky z r. 1978 je poriadna šupa. Brutálne rýchle akčné tempo, špičkové psychologické prekreslenie postáv (vrátane psa), drastické akčné finále, za doraz idúce gore, vynikajúco odvedená apokalyptická atmosféra (úvod v pokojnej štvrti, ktorá bleskovo prestane byť pokojnou), nekompromisný režisérov prístup, výborné úvodné titulky, drsné záverečné titulky... a vôbec! Apropo, títo zombies sú v zásade ozajstnými, pravými a nefalšovanými. Žerú ľudí a sú zaručene mŕtvi, nie infikovaní ako v O 28 DNÍ.

............................................................................................................................

Pád do tmy (2005, r. Neil Marshall) Skoro určite najvýraznejší drsný britský hororový príspevok desaťročia. Marshall pritom začal nevydareným werewolf kúskom PSÍ VOJACI (2002) a jeho filmografia bola i následne kvalitatívne rozhádzaná (SÚDNY DEŇ/2008, CENTURION/2008). Takže nečudo, že dodnes zostáva jeho najucelenejším filmom desivý, úprimne hrôzostrašný PÁD DO TMY. Pojednáva o skupinke amatérskych speleologičiek, ktoré sú v gigantickom jaskynnom komplexe napadnuté špecifickým živočíšnym druhom. Drastická snímka si nedáva servítky pred ústa. Ponúka perfektnú tiesnivú a nečakane realistickú atmosféru. Človek takmer uverí, že hlboko v zemi niečo také naozaj môže žiť. Rovnakou mierou to krvavo schytávajú nie len ženské hrdinky, ale tiež ich podzemní nepriatelia. Na PÁDE DO TMY je pozoruhodné, že funguje nie iba ako krvák, ale aj ako kvalitný atmosférický horor. Samozrejme vzniklo viacero kópií (JASKYŇA/2005, JASKYŇA SMRTI/2005, PEKLO V PODZEMÍ/2006, STRATENÝ OSTROV/2009) a v roku 2009 dvojka (Neil ju produkoval, režíroval strihač jednotky). Prvý diel je známy aj vďaka záveru. Kým v americkej verzii sa hrdinka zachráni, v britskej zostáva v podzemí. Z ďalších britských drsných záležitostí desaťročia spomeňme filmy Michaela J. Bassetta (v Čechách nakrútená MŔTVA HLIADKA/2002, PUSTATINA/2006) a Christophera Smitha (METRO/2004, teoreticky aj historicky ladená ČIERNA SMRŤ/2010).

............................................................................................................................

Krokodíl: Návrat do krvavej lagúny (2007, r. Greg McLean) Niekomu sa to nemusí zdať. Nehororovci môžu mávať znechutene rukou. Ďalší blbý krvák s vraždiacim krokodílom? No... ani nie. Je to najlepší krokodílí horor, aký bol kedy nakrútený. Znie to ako tupý výkrik do tmy, ale čím viac krokodílích hororov ste videli, tým sa asi mocnejšie pod toto zdanlivo odvážne vyhlásenie podpíšete. Pomerne realistický prístup a to nie len režiséra, ale i postáv a samotnej opancierovanej beštie. Pozoruhodné je, že v r. 2007 nielenže vznikol možno druhý najlepší krokodílí horor na svete (KRVAVÁ LAGÚNA), ale aj tretí (vojnovo zafarbené PRVOTNÉ ZLO – PRIMEVAL). Čo sa vodných oblúd týka, treba spomenúť ešte aspoň PREDÁTORA Z HLBÍN (2004).

............................................................................................................................

Noc dlhá 30 dní (2007, r. David Slade) „Toto nás nemôže vystrašiť.“ – „Mňa trocha áno.“ Asi najlepší upírsky film desaťročia. Podobne, ako vlkolaci, aj deti noci to mali v r. 2000 – 2010 ťažké. Niečo vzniklo, ale nič fenomenálne to nebolo (spomenutá séria UNDERWORLD, druhý/2002 a tretí/2004 BLADE, séria DRACULA 2000/prvý diel 2000, SVITANIE/2009, seagalovka POSLEDNÁ NOC/2009). NOC DLHÁ 30 DNÍ bola parádny nekompromisný bitúnok s prekvapivým násilím, ponurou atmosférou, perfektným originálnym prostredím odohrávania, kvalitným kastingom, pôsobivými „umiernenými“ maskami a množstvom drsných, skvelých scén. Logika občas jemne haprovala, ale inak to bola solídna nálož z inak neveľmi kvalitnej produkčnej dielne Sama Raimiho (BOOGEYMAN/2005, KLIATBA DOMU SLNEČNÍC/2007). V r. 2010 vznikla dvojka.

............................................................................................................................

[REC] (2007, r Jaume Balagueró & Paco Plaza) Brutálny režisérsky tím rozpútal činžiakové inferno, ktoré ukázalo, že hispánske horory vedia byť atmosférické a inteligentné, ale rozhodne vedia aj pritvrdiť. Hoci môžete kritizovať, že je tu ĎALŠIA zombíčina, pozorní diváci vedia, že v skutočnosti sa jedná skôr o satanský horor (no vážne). Ale pozor, táto drastická jazda, ktorá si neberie servítky, je tu hlavne ako zástupca found footage. Tomuto fenoménu totiž patrilo celé desaťročie (THE POUGHKEEPSIE TAPES/2007, LAKE MUNGO/2008, ATROCIOUS/2010, PARANORMAL ACTIVITY jedna/2007 a dva/2010). V r. 2009 nasledovala dravá dvojka a v nasledujúcom desaťročí trojka (tú už nakrútil len Plaza) a práve dokončovaná štvorka (už len Balagueró). Nevraviac o doslovnej americkej kópii (2008) a jej letiskovej dvojke (2009). Balagueró patrí k najrenomovanejším hispánskym režisérom; v danom desaťročí nakrútil TEMNOTU s Annou Paquinovou (2002) a NEPREMOŽITEĽNÉ ZLO s Calistou Flockhartovou (2005). Paco sa naopak zmohol iba na niekoľko nezáživných hororov (DRUHÉ MENO PATRÍ PREKLIATYM/2002, HONBA NA VLKOLAKA/2004).

............................................................................................................................

Pandorum (2009, r. Christian Alvart) Pôvodne som chcel ako zástupcu komorných sci-fi hororov vybrať SUNSHINE (2007), s krvácajúcim nosom som ale musel uznať, že to proste (napriek poriadne nepríjemnej druhej polovičke s čiernym pasažierom) nie je horor. PANDORUM z produkcie Paula W.S. Andersona (ktorému bolo evidentne ľúto za HORIZONTOM UDALOSTI) je. A hoci má jemný béčkarský nádych, skvelá hororová atmosféra robí svoje a to i vďaka presnému kastingu, sebavedomej produkcii, skúsenej réžii, prekvapivému záveru a miestami fenomenálnej vizuálnej stránke (gigantická vesmírna loď rútiaca sa tichým vesmírom). Z ďalších kozmických terorov spomeňme drasticky prestrihanú SUPERNOVU (2000), predsa len skôr akčnú než hororovú ČIERNOČIERNU TMU (2000) alebo len z úvodov hororové záležitosti SOLARIS (2002) a CARGO (2009).

............................................................................................................................

Ľudská stonožka (2009, r. Tom Six) „Hojí sa to dobre.“ Prísť s dobrým exploitationom nie je jednoduché, ale Holanďanovi Tomovi Sixovi sa to podarilo (v ďalšom desaťročí pridal dvojku a momentálne pracuje na trojke). Pôsobivý nemecký doktor, luxusná vila uprostred lesa a v jej podzemí desivé laboratórium, v ktorom šialenec zošíva ľudí. Bolo to totálne nechutné a to napriek tomu, že sa Six v zobrazovaní hnusného držal stranou a rozhodne nebol taký škandalózny, ako byť mohol (keby chcel). Napriek decentnej kamere, ktorá viac zakrýva než odhaľuje, je to asi jeden z mála hororov desaťročia, ktorý preskúšal divákovo vnímanie násilia. Z ďalších exploatačných svojráznych záležitostí spomeňme spravidla európske koprodukcie KALVÁRIA (2004), séria HOSTEL (prvý diel 2005), HRANICE SMRTI (2007), MUČENÍCI (2008), CAPTIFS (2010).

............................................................................................................................

Los Ojos de Julia (2010, r. Guillem Morales) „Existujú neviditeľní ľudia. Nepamätáme si ich. Na ulici do nich vrážame. Nepočujeme ich otázky. Sú bez energie. Bez svetla. Ako vákuum.“ Ďalšia perfektná záležitosť z dielne Guillerma del Tora, ktorý si ako producent zopakoval úspešný SIROTINEC (2007) s Belén Ruedaovou. Exceluje v úlohe ženy, ktorej život ničia slepota a tajomstvo, ktoré prednedávnom znieslo zo sveta jej sestru. Podobne, ako mnohé iné hispánske horory desaťročia, i LOS OJOS DE JULIA má taký kvalitný scenár a také áčkarské herecké výkony a réžiu, až tak trocha prestáva byť hororom a stáva sa niečím „viac“. Patrí sa spomenúť aj Moralesov nedokonalý, ale i tak pozretia hodný horor z r. 2004 EL HABITATE INCIERTO.

............................................................................................................................

Ako som spomenul v úvode, bolo ťažké vybrať to najlepšie. Filmová hororová scéna bola bohatá. Vzniklo množstvo hororov, ktoré neboli vyložene výborné, boli však v niečom natoľko zaujímavé, že som sa rozhodol ich spomenúť aspoň takto:

* Muž bez tieňa (2000) Kúsok Paula Verhoevena s hororovým nádychom nemal ďaleko od právoplatného zaradenia do rebríčka. No predsa len, scenár (napriek viacerým svetlým, či skôr riadne temným okamihom) ho sťahuje ku dnu. V tom čase revolučné počítačové efekty, dominantný výkon Kevina Bacona a viacero škandalóznych scén umožnili rozporuplnému filmárovi pritvrdiť. No jeho výlet do neviditeľného sveta je predsa len až príliš psychologicky povrchný (prvá polovica) a príliš tupo krvavý (druhá). V r. 2006 vznikla mdlá dvojka s Christianom Slaterom.

* Jeepers Creepers (2001) Snaživý horor z produkcie Francisa Forda Coppolu má napriek skromnej minutáži viacero mínusov. Atmosféra sa ale nedá zahanbiť, čomu dosť pomáha prostredie amerického vidieka s vyľudnenými cestami a polomŕtvymi mestečkami + sympatický ústredný (súrodenecký) párik a zaujímavé (hoci po logickej stránke nie úplne postačujúce) univerzum ústrednej príšery. Dvojka (2003) bola blbosť, napriek tomu sa hovorí o trojke.

* Mŕtva hliadka (2002) V tomto desaťročí malo premiéru viacero vojenských hororov (BUNKER/2001, HLBOČINA/2002, HORY MAJÚ OČI 2/2007, HROZBA V PÚŠTI/2008, BUNKER SMRTI/2008, KRVAVÝ PIESOK/2009), ale toto bol asi najlepší. A ani on nebol dokonalý (sklamanie v podobe uponáhľanej druhej polovičky). Drsná blatistá atmosféra (nakrúcalo sa v Čechách) a zdatný kasting (Jamie Bell a najmä Andy Serkis) robia svoje, ale na plnohodnotné zaradenie do rebríčka to nie je.

* Dom tisícky mŕtvol (2003) Vydarený, odvážny, ale zároveň svojrázny a tým pádom rozhodne nie pre každého. Taký je mix exploitationu a hixploitationu Roba Zombieho s ťažko zabudnuteľným kapitánom Spauldingom (Sid Haig). Voľné pokračovanie (VYVRHELI PEKLA/2005) bolo ešte lepšie.

* Sanatórium (2004) Pokojný (možno až príliš) komorný horor s tromi čudnými ženami v budove uprostred lesa. Takmer bez krvi, zato solídne strašidelné. Režisér paradoxne o štyri roky neskôr nakrútil presný opak – totálne exploitation MUČENÍCI.

* Moja sestra vlkolak 3 (2004) Posledný diel trilógie o sestrách až za smrť je zároveň najkvalitnejší. Prequel sa odohráva v zasnežených kanadských horách 19. storočia. Konkrétne v izolovanej vojenskej pevnosti obliehanej vlkolakmi. Bohužiaľ, ani trojka nie je nič fenomenálne, no historická atmosféra tomu veľa dáva. Vlkolaci to skrátka mali v tomto desaťročí ťažké (KLIATBA BRATOV GRIMMOVCOV/2005, KRV AKO ČOKOLÁDA/2007, séria UNDERWORLD/prvý diel 2003, VAN HELSING/2004, PREKLIATIE/2005, VLKOLAK/2010).

V moci diabla (2005) Vymetačských hororov v tomto desaťročí nebolo málo (prequel k VYHÁŇAČOVI DIABLA/2004), AMERICKÁ KLIATBA/2005, remake SATAN PRICHÁDZA/2006, NENARODENÍ/2009, POSLEDNÉ VYMETANIE DIABLA/2010). Najlepšie sa ale zrejme darilo snímke s Tomom Wilkinsonom v úlohe kňaza, ktorý privodí smrť dievčaťa. Film sa mierne inšpiroval skutočným prípadom z Nemecka zo 70-tych rokov 20. storočia (viď. REKVIEM/2006).

* Ils alias Nevinné beštie (2006) Tento francúzsko-rumunský nízkorozpočtový hororový triler nie je výborný (veľa problémov s logikou). Ale z vlny vyhrotených terorov, v ktorých dospelých terorizujú deti/tínedžeri, je asi najvydarenejší. Ďalej vznikol nepriznaný americký remake s Liv Tylerovou ONI (2008), lesná snajperská KRÁĽOVSKÁ HRA (2007), obludne nelogické JAZERO SMRTI (2008), SIROTA (2009) s Karlom Rodenom alebo DETI (2008).

* Lesy (2006) Celkom vydarený, veľmi jemne odľahčený, horor o dievčenskej škole v lesoch. Snímke dominuje (v podpornej úlohe hrdinkinho otca) žánrová legenda Bruce Campbell, ktorý sa v danom desaťročí celkom činil: v hre mal múmiový osobitý horor BUBBA HO-TEP (2002) alebo nešťastný režijný pokus VOLÁM SA BRUCE (2007).

* Zlovestné ticho (2007) Bábkarských hororov nikdy nie je dosť. Príbeh a kasting zaváňajú béčkom, ale atmosféra je miestami poriadne... zlovestná. Malajzijský režisér James Wan je solídny hororový talent (2000 nakrútil nízkorozpočtový hit SAW, 2010 nie úplne márne INSIDIOUS).

Hmla (2007) Filmy podľa Kinga na tom v tomto desaťročí neboli najlepšie (PAVUČINA SNOV/2003). Robili sa síce aj nie úplne zlé (JAZDA NA STRELE/2004) alebo dokonca jemne nadpriemerné (TAJOMNÉ OKNO/2004, mini-série DOM V RUŽIACH/2002 a PREKLIATIE SALEMU/2004). Ale ak by sme mali vybrať najreprezentatívnejší kúsok, bola by to asi práve HMLA. Réžie novely o supermarkete napadnutom obludami sa chopil Kingov priateľ Darabont (VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK/1994, ZELENÁ MÍĽA/1999). So strašením (a trápnymi digitálnymi príšerkami) to nakoniec až také horúce nie je. No príbeh (pýtajúci sa, či je horšie zlo v ľuďoch alebo v netvoroch) ponúkol viacero atmosférických scén (úvodná búrka), skúsenú réžiu a nezabudnuteľný záver.

* Ruiny (2008) Čo sa stane, ak skupinku turistov v džungli napadnú domorodci a úkryt nájdu v starobylej pyramíde... v ktorej sa ale ukrýva ešte horšie nebezpečenstvo? Zaujímavý horor s relatívne originálnym scenárom z produkcie Bena Stillera.

............................................................................................................................

Prvý diel.

Komentáre

Please login to post comments or replies.
Zdieľať
 



Anketa

V roku 2011 som skončil na čsfd...
 

Inzercia