Maniak [7O %] Tlačiť E-mail
09.07.2014 03:00

Recenzia drasťárny, v ktorej Elijah Wood hrá krvilačného sériového vraha.

Vyrovnať sa s mega-slávou môže byť pre hollywoodskeho herca ťažká, nevďačná vec. Hoci by sa mohlo zdať, že práve po tom najviac túži (a teoreticky to tak naozaj je), obrovská sláva mu môže skôr ublížiť. Ak na ňu nezareaguje správne.

Stalo sa to napríklad Tobeymu Maguireovi. Pred Spider-Manmi nádejný dramatický herec, po prelomovej úlohe nesmelého Petra Parkera hviezda s miliónovými honorármi. Mohlo by sa zdať, že vám to rozrazí dokorán dvere k doživotnému úspechu, ale práveže sa môže stať presný opak. Očakávania, ktoré sú kladené na vašu osobu a osobnosť, sú až nerealisticky veľké. Zrazu od vás všetci chcú veľkolepé veci a boh vás chráň, ak im ich nedáte. Maguire sa z toho dostal tak, že hranie obmedzil na minimum. Ostatne, peňazí má dosť, slávu k životu pravdepodobne nepotrebuje až tak ako vzduch a zahrá si v niečom len nečasto, ale musí to byť niečo, čo ho zaujme. Zo sveta filmu sa teoreticky takmer úplne vytratil a podľa mňa urobil najrozumnejšiu vec, akú mohol.

Kým arogantným dojmom pôsobiaci Maguire je mi ale vcelku ukradnutý, Elijaha Wooda mám za Pána prsteňov rád. Urobil podobný krok, ako Maguire. Odkedy si v roku 2003 zahral v Návrate kráľa, zo sveta filmu sa výrazne vytratil. Čo-to daboval a v niečom si pravdaže predsa len nakoniec zahral, ale bolo toho málo (VEČNÝ SVIT NEPOŠKVRNENEJ MYSLE, VŠETKO JE OSVETLENÉ). V MANIAKOVI si zahral škandalóznu postavu šialeného sériového vraha, ktorý brutálne vraždí ženy a potom ich skalpuje. Je nečakané vidieť v takejto postave Froda a to napriek tomu, že to nie je prvý raz (SIN CITY – MESTO HRIECHU).

To, že v tomto filme môžete Wooda vidieť ale nie je tak úplne pravda. V skutočnosti čaro filmu stojí na tom, že ho vidieť nie je. Celý film totiž sledujeme z pohľadu vraha. Tak trocha ako keby sme dianie v PIATKU TRINÁSTOM pozorovali očami Pamely Voorheesovej. V MANIAKOVI síce zabijak občas vidieť je, ale je toho skutočne len minimum (prevažne keď vidí sám seba v zrkadle a podobne).

Tento šikovný nápad umožňuje kameramanovi poriadne sa zahrať a na niektoré jeho nápady je radosť pozerať sa.

Je trocha čudné a zvrátené, pozerať film, ktorého hlavnou postavou je niekto takýto. Nie je tu takmer nikto, o koho by sme sa mohli morálne oprieť. Snáď len jeho „najhlavnejšia“ obeť, ale to sa asi neráta. Žiadny policajt ani odvážny novinár. Proste nikto.

Ďalšou netradičnou vecou - okrem neobyčajnej kamery a sympaťáka Wooda v ťažko predstaviteľnej úlohe – je tvrdosť celého filmu. Kameraman sa nevyhýba nie ani tak občasným nahým alebo aspoň polonahým ženským telám, ale, to hlavne, násiliu. Z niektorých scén a záberov mi bolo dosť zle. Občas som radšej odvrátil od diania zrak. Keďže sú scény vraždenia snímané z pohľadu vraha, docielili tým tvorcovia dojem presvedčivosti a naliehavosti. Pripadalo mi to i na dnešnú dobu dosť krvavé, šokujúce a kontroverzné – niečo takéto sa ešte vidí v nezávislej žánrovej underground tvorbe, ale v kine nečasto (a kto bude mať dosť už po prvej vražde, nech si počká na finále v posteli).

Dosť tomu pomáha výber herečiek, ktoré pôsobia prirodzene a sympaticky, takže je odporné vidieť, ako to majú evidentne zrátané a je len otázka času, kedy budú drasticky zavraždené.

Atmosféra je temná a chladná, po humore nie je ani stopa a hudba mi pripomínala horory zo 70-tych rokov. Nočné veľkomesto vyzerá ako nebezpečný priestor, v ktorom vám nikto nepomôže.

V skutočnosti ide o remake snímky Williama Lustiga z roku 1980, ktorú som nevidel (len viem, že má pokračovanie z roku 1986). Neviem, či aj ona je snímaná z pohľadu vraha“.

Za touto americko-francúzskou úchyláčtinou za skromných 6 miliónov dolárov stojí podarený trojlístok Frank Khalfoun, Grégory Levasseur a Alexandre Aja. Khalfoun v roku 2007 nakrútil komorný horor P2, ktorý mu Aja a Levasseur produkovali a napísali, pričom Aja a Levasseur spolupracujú už od roku 1999, kedy mal premiéru Ajaov zabudnutý kúsok FURIA. Odvtedy spolu makali na NOCI S NABRÚSENOU BRITVOU, HORY MAJÚ OČI a na ZRKADLÁCH. Štvrtým mušketierom z troch je prekvapivo prekvapivo-ešte-nie-dôchodca Lustig, ktorý chalanom s chuťou pomohol s produkciou.

Maniac, USA | Francúzsko 2012, cca 89 minút

Réžia: Frank Khalfoun. Scenár: Alexandre Aja, Grégory Levasseur (podľa filmu maniak z roku 1980). Hudba: Robin Coudert. Kamera: Maxime Alexandre. Hrajú: Elijah Wood, Nora Arnezederová, Genevieve Alexandraová a ďalší