Ruiny [7O %] Tlačiť E-mail
06.08.2014 03:00

Recenzia zaujímavého hororu z produkcie Bena Stillera.

V roku 2008 bol Stiller hviezda. Mal na konte rozpačité zárezy (Tú starú treba zabiť!, Závisť), ale úspešné tituly Zoolander, Tropická búrka, Madagascar alebo Starsky a Hutch z neho urobili jednu z najväčších komediálnych hviezd Hollywoodu. Prečo o tom hovorím v súvislosti s Ruinami? Z jednoduchého dôvodu: Ben ich produkoval. Je to prekvapivé, ale je to tak.

Ako predlohu si vybral knihu spisovateľa Scotta B. Smitha, ktorý v minulosti zaujal mrazivým trilerom Sama Raimiho Jednoduchý plán: oba filmy napísal podľa vlastných literárnych diel (a za Jednoduchý plán bol nominovaný na Oscara). Ťažko môžu byť dva príbehy odlišnejšie, ale začínam mať pocit, že by som si od tohto chlapíka mal niečo prečítať.

Dej Ruín je prekvapivý a neprekvapivý zároveň. Len čo si pomyslíte „ach, aké útrpné klišé“, zistíte, že všetko je inak. Napr. až podozrivo sympatický nemecký sprievodca sa do skupinky hrdinov votrie tak umelo, až som bol presvedčený o tom, že s nimi má nekalé úmysly odviezť ich hlboko do džungle a tam znásilniť, zabiť a zjesť. Ale nie, v skutočnosti mu o nič také nejde. Je to proste kamoš do nepohody, ktorému ide o sex. Podobných milých malých prekvapení je film plný (napr. spôsob, akým skupinka príde o mobil).

Originálny je aj nepriateľ a to už jeho počet. Akoby nestačili „tam vonku“ táboriaci zabijacki Indiáni, je tu ešte niečo oveľa desivejšie.

...Rastlina!

I keď to môže znieť smiešne, v skutočnosti je to dosť strašidelné. Hoci niekoľko scén (pohybujúce sa rastliny, vyzváňajúce rastliny) na papieri mohli vyzerať hrozne a ako producent by som sa pri jeho čítaní chytal za hlavu a nakoniec by som povedal, že do niečoho také peniaze nedám, v praxi je to nakrútené dobre, zaujímavo a dokonca pôsobivo.

Hoci spočiatku Ruiny vyzerajú ako nie krvavý, ale atmosférický horor, s pribúdajúcimi minútami sa ukazuje, že sú v skutočnosti kombináciou oboch hororových štýlov a násilia je nakoniec v skutočnosti dosť. Šípy, zastrelené deti, amputácie, zlomené chrbtice. Je to fakt drsné a odporné, ale desivo odporné, nie samoúčelné. Hrdinovia sú pomerne sympatickí, gore spracované na vysokej úrovni. O to nepríjemnejšie na mňa občasné jatky pôsobili. A keď už som si myslel, že na toto tvorcovia nemajú odvahu a drastickú scénu zbabelo ustrihnú v najnechutnejšom, nakoniec v nej natvrdo pokračovali do úplného vyčerpania.

Pravda, časom sa dostaví jemná stagnácia, ale tvorcovia nakoniec skôr alebo neskôr vždy vycúvajú zo slepej uličky a nepoužijú klišé, hoci chvíľku to k nemu smeruje (hrdinovia sa na začiatku začnú hádať o to, kto bude veliť, ale po pár logických vetách sa dohodnú a už to po zvyšok filmu neriešia). Postavy sa snažia jednať zmysluplne, prakticky a adekvátne absurdnej situácii. Vôbec neprekáža, že Stiller namiesto slávnych hercov, na ktorých by aj tak neboli peniaze, obsadil sympatické mladé tváre, ktoré v sebe ešte majú prirodzenosť: Jonathan Tucker (predtým okuliarnatý pošuk z remakeu Texaský masaker motorovou pílou a potom zamestnanec kliniky, v ktorej je držaný Will Graham v druhej sérii Hannibala), Jena Maloneová (neskôr Sucker Punch a Krvavá vojna: Hatfieldovci a McCoyovci), Shawn Ashmore z X-Menov a Joe Anderson (neskôr The Crazies a seriál Rieka).

Poteší tiež výprava. Napriek malému rozpočtu (skromnučkých 8 miliónikov) režisér dokázal s peniazmi šikovne čarovať a ponúkol množstvo pekných záberov. Samotná výprava polorozpadnutej pyramídy s príšerným podzemím uprostred džungle má niečo do seba. To ale máte tak, ak vám kameramana robí Darius Khondji (Sedem, Votrelec: Vzkriesenie, Pláž). Škoda, že režisér Smith odvtedy nič nenakrútil; rozhýbal sa až tento rok, ale Jamie Marks Is Dead s Liv Tylerovou zatiaľ nemal premiéru, takže ťažko povedať, čo z toho nakoniec vykĺzne.

P.S. – Na DVD môžete medzi bonusmi nájsť alternatívny záver. Je rovnaký, ako ten oficiálny, ibaže sa nakoniec ukáže, že preživšia hrdinka je tiež „infikovaná“.

The Ruins, USA | Nemecko | Austrália 2008, cca 90 minút

Réžia: Carter Smith. Scenár: Scott B. Smith (na motívy vlastného románu). Hudba: Graeme Revell. Kamera: Darius Khondji. Hrajú: Jonathan Tucker, Jena Maloneová, Laura Ramseyová, Shawn Ashmore, Joe Anderson a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.