Oculus [5O %]
15.08.2014 03:00

Recenzia zrkadlového hororu, ktorý je rozprávaný v dvoch časových líniách.

Dosť nezaujímavé. Prekvapivo – keď vezmeme do úvahy, že v kinách si Oculus po komerčnej stránke viedlo celkom dobre (ale žiadny div, stálo len 5 miliónov) a niektorí o ňom dokonca hovorili ako o novej hororovej senzácii a budúcom kulte. No... hudba vypadnutá z 80-tych rokov (tipujem Oni žijú! od Johna Carpentera) bohužiaľ na nový kult nestačí.

Režisér Mike Flanagan v skutočnosti „len“ vzal svoj krátkometrážny počin (ktorý som nevidel) a nakrútil ho nanovo ako celovečerák. Je pravda, že niektoré scény sa snažia pôsobiť kultovo. Celkovo ale ide o reprízu/kópiu už veľa krát videného. Dosť zlé je tiež to, že ako herci, tak vizuál pôsobia ako z televíznej snímky. Momentálne sa hovorí, že Mike by mal nakrútiť adaptáciu románu Stephena Kinga Geraldova hra. Neviem, či sa mám tešiť alebo začať byť v rozpakoch, pretože stopy atmosféry v Oculus sú, ale ako celok ma to míňalo.

Asi som na nejaký kúsok pozabudol, ale zdá sa mi, že veľa hororov o zrkadlách neexistuje. Napadajú mi iba Zrkadlá + ázijský originál + sequel, Črepy v hlave s Lenou Headeyovou a práve dnešný Oculus. Zrkadlá i Oculus sú približne rovnako nudné záležitosti, i keď Oculusu dosť pomohla „gilotína“, flashbacky a pochopiteľne niektoré strašidelné/šokujúce scény (začínam mať traumu z filmových nechtov – viď. Texaský masaker motorovou pílou).

Zopár scén naozaj pripomína klasiky (Šiesty zmysel? Izba 1408? Tí druhí? Ázijské horory? Kruh? Osvietenie?), ale naozaj je ich máličko, to po prvé a po druhé: to, že skopírujem scény zo starých legendárnych hororov a dodám im troška novší háv ešte neznamená, že som ich vytvoril. Proste som ich len skopíroval.

Nesympatickí herci (mladí aj starí a ani ten pes nebol čo mohol byť) nanešťastie zvládajú len jednu – dve polohy a hoci scenár spočiatku pôsobí ako fantastická urban legend (prekliate zrkadlo s príbehom siahajúcim do hlbokej minulosti), postupne sa z neho stane nezrozumiteľný alebo „len“ (pod)priemerný blábol, v ktorom sa dosť nudne striedajú dve časové línie.

Škoda, že to nakoniec takto dopadlo. Veď univerzum zrkadla je relatívne famózne (a zrejme sa z neho stane nová hororová séria... ale možno aj nie, skutočne si netrúfam tipovať) a úvodné scény sú príjemne svieže. Keď hrdinka na kameru začne vysvetľovať pravidlá, nastaví si rôzne budíky atď., je to zaujímavé a divák sa teší, čo z toho bude. Keď jej brat rovnako pragmaticky začne oponovať (v miestnosti nedvihli teplotu duchovia, ale silné svetlá a plno zapnutej techniky), spokojne sa uškŕňate. No a potom to začne byť nuda.

Oculus, USA 2013, cca 104 minút

Réžia: Mike Flanagan. Scenár: Mike Flanagan, Jeff Howard. Hudba: The Newton Brothers. Kamera: Michael Fimognari. Hrajú: Karen Gillanová, Katee Sackhoffová, Miguel Sandoval a ďalší

............................................................................................................................