Hororové série V.
12.09.2014 03:00

Carrie, Niekedy sa vracajú, Mimic, Hannibal Lecter a Blade.

Taká Carrie určite nerátala s možnosťou, že by sa mohla niekedy v budúcnosti stať súčasťou celej série. To u Hannibala Lectera to, i vzhľadom na bohatosť literárnych predlôh, zasa až takým veľkým prekvapením nebolo.

............................................................................................................................

Carrie

Počet kusov: 4 (originál + sequel + pilot k seriálu (ktorý nikdy nevznikol) + remake (resp. nová adaptácia knihy)

Roky: 1976, 1999, 2002, 2013

Zlo: Teoreticky tínedžerka s telekynetickými schopnosťami (myšlienkami dokáže hýbať predmetmi a zabíjať nimi). Zo zatiaľ štyroch filmov to bola tri krát Carrie a raz jej nevlastná sestra Rachel. Ťažko ale tieto tínedžerky pokladať za zlo, pretože zakaždým sú ku krvavým činom vyprovokované bezcitnými spolužiakmi a šialenými rodinnými príslušníkmi.

Dvorný herec série: Žiadny, ale najbližšie k nemu mala Amy Irvingová, ktorá sa ako telocvikárka objavila v origináli a v sequele z roku 2002.

Duša série: Žiadna. Menili sa režiséri, scenáristi i herci. Dokonca ani autor literárnej predlohy Stephen King sa nikdy v živote nijako nepodieľal na žiadnom filme zo série.

O čo ide: Najskôr vznikla adaptácia knižky. Nasledovalo pokračovanie, v ktorom nebola Carrie, ale jej nevlastná sestra (ktorá však mala rovnaké schopnosti) a v deji figurovala opäť nebojácna telocvikárka Sue Snellová v podaní Amy Irvingovej. Potom prišiel film, o ktorom mnohí tvrdia, že je remake originálu resp. druhou adaptáciou knižky. V skutočnosti ale išlo o pilot k seriálu. Carrie pilot prežila, takže sa mohla v nasledujúcom seriáli „vrátiť“. Ale nevrátila sa, lebo našťastie nikdy nevznikol. Naopak, v roku 2013 vznikla ďalšia adaptácia knižky, ktorá sa dostala nanešťastie aj do našich kín.

Zaujímavosť: Pripadá snáď niekomu nápad urobiť z Carrie seriál absurdný? Spýtajte sa tvorcov seriálu Mŕtva zóna.

Výhľad do budúcnosti: Preboha, dúfajme, že žiadny! Dvojnásobne po umeleckom a finančnom fiasku z minulého roka. Bolo by ale samozrejme asi naivné naozaj od Hollywoodu čakať, že tento príbeh už navždy nechá ležať v mrazničke.

Niekedy sa vracajú (alias Raz sa vrátia)

Počet kusov: 3 (originál + sequel + sequel)

Roky: 1991, 1996, 1998

Zlo: Zabité a následne oživené osoby skoro výlučne mužského pohlavia (vojaci, študenti) s nulovým charakterom a so sklonmi k zločinom najťažšieho kalibru (vraždy, znásilnenia).

Dvorný herec série: Nikto. Každý diel mal úplne nové postavy (a teda aj herecké obsadenie).

Duša série: Žiadna, ale najbližšie k nej mal zrejme Adam Grossman – režíroval a napísal dvojku a napísal trojku.

O čo ide: Na začiatku bola poviedka Stephena Kinga a na konci nízkorozpočtová a béčkarská filmová trilógia. Ešte prvý diel sa dal s prižmúrenými očami vnímať ako adaptácia poviedky, ale dvojka a trojka už s literárnou predlohou nemali nič spoločné. Nechápem, prečo sa King nesúdil o odstránenie svojho mena z titulkov, pretože po dejovej stránke s ním dvojka s trojkou skutočne nemajú nič (trojka sa odohráva na polárnej stanici...).

Zaujímavosť: Prvý diel, určený rovno do televízie, produkoval Dino De Laurentiis, ktorý v minulosti kryl viacero kingoviek (a neskôr dole spomenutého filmového Hannibala Lectera). Hlavnú rolu si zahral Tim Matheson, ktorý si rok predtým zahral v trileri Franka Darabonta, ktorý sa následne Vykúpením z väznice Shawshank preslávil ako častý autor filmových kingoviek. Timova herecká partnerka Brooke Adamsová si pre zmenu kedysi zahrala v Mŕtvej zóne.

Výhľad do budúcnosti: Takisto úprimne dúfajme, že žiadny. Od trojky ubehlo 16 rokov a odvtedy je krásne ticho.

Mimic

Roky: 1997, 2001, 2003

Zlo: Vedeckými experimentmi zmutované chrobáky dorastajúce do veľkosti dospelého človeka, pre ktorého sú smrteľne nebezpečné. Ukrývajú sa v newyorských kanáloch, v prípade núdze sa dokážu rafinovane maskovať za ľudskú bytosť (odtiaľ názov: mimic > mimikry > ochranné zafarbenie niektorých zvierat prispôsobujúcich sa svojmu okoliu).

Dvorný herec série: Hoci jednotku prežilo viacej postáv, žiadna z nich sa neobjavila v dvojke a v trojke sa pre zmenu neobjavila žiadna z jednotky, ani dvojky.

Duša série: Žiadna a to dokonca ani Guillermo del Toro, ktorý sériu opustil už po prvej časti a nezostal jej verný ani ako producent. Zrejme kvôli negatívnym skúsenostiam s producentmi Weinsteinovcami, ktorí mu údajne výrazne zasahovali do nakrúcania jeho hollywoodskeho debutu.

O čo ide: Kto pozná záľubu del Tora v chrobákoch a podobnej „hávedi“, bude predpokladať, že sa nápad zrodil v jeho hlave. Faktom však je, že to celé vymyslel (v roku 1990 zosnulý) spisovateľ Donald A. Wollheim. Námet o kanalizačných obludách (nie C.H.U.D.!) sa následne dočkal hŕstky pokračovaní, pomerne nečakane však skončil už po troch dieloch.

Zaujímavosť: Jedným z producentov jednotky bol dánsky režisér Ole Bornedal, ktorý doma zaujal hororovým trilerom o strážcovi mŕtvych. V roku 1997 mu Weinsteinovci zaplatili hollywoodsky debut (remake vlastnej snímky!), nakrúcanie však prebiehalo podobne vysiľujúco, ako nakrúcanie Mimicu (sranda je, že tiež s Joshom Brolinom). Bornedal to následne radšej vzdal a až do roku 2012 sa vrátil znechutene domov. Del Torov hollywoodsky debut síce tiež vznikal ťažko, no hispánsky vizionár zostal USA verný (s občasnými hispánskymi prestávkami – Faunov labyrint, Sirotinec).

Výhľad do budúcnosti: V podstate žiadny a trúfam si dodať „prekvapivo“. Ono totiž žiadny diel trilógie nebol vyložene žumpou. Prvý dokonca môžeme pokladať za to lepšie, čo sa v žánri v 90-tych rokoch urodilo. Toto filmové univerzum sa v pohode mohlo stať početnejšou sériou.

Hannibal Lecter

Počet kusov: 6 (originál + sequel + sequel + remake + prequel + seriál)

Roky: 1986, 1991, 2001, 2002, 2007, 2013

Zlo: Bolo by zjednodušené tvrdiť, že bývalý renomovaný psychiater Lecter, neskôr známy pod za všetko hovoriacou prezývkou Hannibal Kanibal. V skutočnosti v sérii funguje princíp väčšieho a menšieho zla a paradoxne beštiálny (a beštiálne vzdelaný) Lecter patrí k tomu menšiemu (hnusí sa mu hrubosť a vulgárnosť, takých ľudí dokonca ani nemá chuť jesť). V podstate v každom príspevku do série sa vyskytoval ešte väčší psychopat, než on (napr. Jame Gumb, Mason Verger, Grutas).

Dvorný herec série: Do istej chvíle bez debaty Anthony Hopkins, ale od roku 2007, kedy mal premiéru prequel, v ktorom nemal ani cameo, sa to zmenilo. A po Mikkelsonovom očarujúcom seriálovom výkone si na Hopkinsa niektorí možno už ani nespomenú. Obskúrne je, že za ďalšieho dvorného herca v pohode môžeme vnímať Frankieho Faisona, ktorý sa ako dobrácky ošetrovateľ Barney objavil nie len v Mlčaní jahniat, Hannibalovi a Červenom drakovi, ale aj v Lovcovi ľudí (tam ale v inej postave). Anthony Heald ako šéf blázinca Chilton sa pre zmenu objavil v Jahňatách a Drakovi.

Duša série: Knižnej Thomas Harris, ale aktívne sa nepodieľal na žiadnej filmovej adaptácii. Čiže filmovej megalomanský producent Dino De Laurentiis, ktorý do série následne zatiahol aj manželku Marthu, ktorá ju producentsky kryla po jeho smrti (vrátane seriálu).

O čo ide: V Lovcovi ľudí išlo o epizódnu postavičku. V Jahňatách o čosi väčšiu, ale až v Hannibalovi séria začala byť o Lecterovi, čo potvrdil remake, prequel a seriál. V Jahňatách, Lovcovi ľudí a jeho remakeu bol za mrežami a navštevovali ho vyslanci FBI, aby s ním konzultovali prípady iných sériových vrahov, ktorí behali po slobode. V Hannibalovi sa dostal na slobodu, v prequele sme sledovali, prečo sa z neho vlastne stalo monštrum a takisto v seriáli sa neprevalilo, kto je.

Zaujímavosť: V seriáli si Jacka Crawforda - po Dennisovi Farinovi, Scottovi Glennovi a Harveym Keitelovi - zahral Afroameričan Laurence Fishburne. V rovnakom roku si zahral šéfredaktora v Mužovi z ocele, ktorý bol tiež dovtedy notoricky známy výlučne ako beloch.

Výhľad do budúcnosti: Hoci sa zdalo, že nápad nakrútiť Hannibala ako seriál je blbosť, nakoniec sa z neho stal hit a tak budúci rok uvidíme tretiu sériu. Z toho dôvodu je Lecter vo filmoch dovtedy odpísaný, aspoň ja osobne si neviem predstaviť, že by naraz vyčíňal v seriáli i filme. Pokiaľ ho hrá Mikkelsen, seriál bohato stačí.

Blade

Počet kusov: 4 (originál + sequel + sequel + seriál)

Roky: 1998, 2002, 2004, 2006

Zlo: Vzhľadom na to, že hlavným hrdinom je napoly človek napoly upír, tak v podstate rovnakou mierou zlí upíri i zlí ľudia (alebo len „zaslepení“), ale tí predovšetkým až v trojke.

Dvorný herec série: Tu naozaj nie je nad čím váhať: jednoznačne Wesley Snipes, pre ktorého sa jednalo o zlomovú a zrejme životnú rolu. Kým dovtedy len nahrával na smeč Seanovi Connerymu (Vychádzajúce slnko) a Sylvestrovi Stalloneovi (Demolátor), vďaka Bladeovi sa stal hviezdou, ktorá ale nedokázala naplniť očakávania, postupne aj tak prešla do nenáročných akčných produkcií hraničiacich s béčkami a nakoniec skončila za daňové podvody v base. Menšou dušou série je Kris Kristofferson ako jeho mentor Whistler. Síce v jednotke zomrel, napriek tomu sa objavil aj v dvojke a mal menšiu rolu v úvode trojky.

Duša série: David S. Goyer – napísal všetky tri diely, druhý a tretí produkoval + tretí režíroval. Obecne je pokladaný za veľkého komiksového experta (podieľal sa napr. na Batmanovej trilógii Christophera Nolana), hoci jeho pisateľské a režisérske schopnosti nie sú vždy práve najoslňujúcejšie. Za duše série môžeme pokladať i Wesleyho Snipesa, ktorý jednak stvárnil hlavnú rolu a zároveň všetky tri filmy produkoval. A dušami série boli tiež Avi Arad, Peter Frankfurt, Lynn Harris a Stan Lee, ktorí produkovali všetky tri časti.

O čo ide: Jednotka Stephena Norringtona (ktorý po príšernej Lige výnimočných z roku 2003 skončil s réžiou) vyvolala divácky záujem o komiksové filmy a pred matrixovskými Wachowskými ponúkla dravý (pre)štylizovaný akčný dizajn. Dvojky sa chopil Guillermo del Toro a nakrúcal ju v Čechách, pričom dej sa tu zároveň odohráva (!). Trojku však režijne vzal do rúk scenárista predchádzajúcich dielov David S. Goyer a bola z toho miestami až akoby televízna nuda. Následne Snipes skončil v base, ale je možné, že ak by aj neskončil, štvrtej časti by sme sa v tej dobe - pre hroznú trojku – nedočkali. Dočkali sme sa aspoň seriálu, ten ale skončil po zúfalej prvej sérii. Hovorilo sa o spin-offe anti-upírskeho komanda z trojky (Jessica Bielová, Ryan Reynolds + pár ďalších), ale ani z toho nebolo, lebo všetci vieme, že Ryan Reynolds nosí smolu (viď. niekoľko storočí odkladaný „jeho“ Deadpool).

Zaujímavosť: Del Toro do podpornej úlohy upírskeho právnika obsadil Karla Rodena. Spoluprácu s ním si pochvaľoval natoľko, že keď sa neskôr vrhol na Hellboya, dal Rodenovi hlavnú zápornú rolu.

Výhľad do budúcnosti: Po tom, čo sa Snipes dostal z väzenia a prihlásil sa o slovo v Expendables 3 (a po tom, čo ochladlo sklamanie fanúšikov z trojky), sa údajne ľady mierne pohli a začalo sa šepkať o štvorke. Medzitým sa však autorské práva vrátili naspäť Marvelu a je teda otázne, čo ďalej. Ak by si ich Marvel nechal, zrejme by to znamenalo, že má s touto postavou vlastné plány a v podstate bez problémov by sa tým pádom mohla objaviť v jeho filmovom univerze (teda už bez Snipesa, som presvedčený o tom, že ak by si Marvel práva nechal a Bladea by znova oživil, tak s novým hercom). Otázkou je, či by nekompromisne krvavý Blade zapadol do sveta, v ktorom sa preháňa „neškodný“ Iron Man s Hulkom.

Prvý diel.

Druhý diel.

Tretí diel.