Annabelle [6O %] Tlačiť E-mail
24.06.2015 03:00

Recenzia spin-offu strašidelnej bábiky z hororu V zajatí démonov.

Keď sa v prológu V zajatí démonov od Jamesa Wana objavila prekliata bábika Annabelle, niektorých divákov zdanlivo neškodná potvorka zaujala viac, ako zvyšok filmu. Mňa tiež, napriek tomu som bol prekvapený, keď sa štúdio rozhodlo nenakrútiť V zajatí démonov 2, ale radšej to risklo s Annabelliním spin-offom (a zároveň prequelom V zajatí démonov, ale to je jedno, nakoľko Warrenovci sú iba okrajovo spomenutí).

V zajatí démonov 2 nakoniec bude a hoci Wan tvrdil, že horory už nechce robiť, rozhodnutie prehodnotil a k srdcovému žánru sa vráti a to práve titulom V zajatí démonov 2, kde budú manželia v podaní Very Farmigovej a Patricka Wilsona riešiť nový prípad. Wan zrejme na nakrúcaní siedmeho Rýchlo a zbesilo pochopil, že i nehoror sa môže zmeniť na horor (Paul Walker).

James Annabelle aspoň produkoval a hoci pochybujem, že kvôli mimoriadne náročnej post-produkcii Rýchlo a zbesilo 7 mal čas venovať sa jej extra detailne, výsledok prekvapivo vyzerá tak, ako keby mal. Annabelle totiž prekvapivo nie je až také nemožné a neschopné béčko, ako som čakal (a mám podozrenie, že som nebol sám).

Dvojnásobne, keď som sa dozvedel meno režiséra. John R. Leonetti je predovšetkým kameraman, ktorý v roku 1997 režijne debutoval obzvlášť príšernou dvojkou Mortal Kombatu (v jednotke robil kameramana). Bola taká zlá, že mu odvtedy nikto žiadny film nedovolil režírovať (s výnimkou so za všetko hovoriaceho Osudového dotyku 2). Preto som bol v podstate až šokovaný, keď som sa dozvedel, že Annabelle nakrúti práve on. Myslel som si, že je dávno mŕtvy, ale potom som zistil, že nielenže žije, ale že nemá ani 60 rokov a že dokonca aktívne kameruje filmy Jamesa Wana (s výnimkou Rýchlo a zbesilo 7, na čo by zrejme nestačil). To bol asi hlavný dôvod, prečo Wan „odklepol“ ako režiséra Annabelle práve jeho (a v roku 1991 robil kameramana v Detskej hre 3!). Bude extra bizarné sledovať, čo nakrúti najbližšie, nakoľko z Annabelle sa vďaka maličkému rozpočtu (ani nie 7 miliónov) stal veľký komerčný hit. Osobne by som si chcel Johna predstaviť, ako režíruje 200-miliónový reboot Múmie. Už pre tú srandu.

Ale ako vravím, je to zrejme prekvapivé, ale na tento film sa skutočne dá v pohode pozerať. Nie je vyložene blbý a hoci k strašeniu a znervózňovaniu diváka a postáv používa mierne povedané zastarané metódy, nečakane fungujú. Neviem, možno som len proste mal chuť na staromódny horor á la deväťdesiate roky. Je to fajn, atmosféra temná, krv tu takmer vôbec nie je (rozhodne nejde o vyvražďovačku na spôsob šiesteho Chuckyho, ale o komorný horor), kladné postavy sú vcelku sympatické a záporné tu nie sú.

Ak pravdaže nerátame Annabelle. Skutočne existovala resp. dodnes existuje! Vyzerá absolútne inak (trápne) a je pod zámkou, hoci sa, pochopiteľne, nikdy nedokázalo, že je posadnutá démonmi. Vedel som, že nemám čakať Detskú hru, i tak ma ale zaskočilo, že Annabelle je v podstate len rekvizitou. Doslova. A vlastne sa nevolá Annabelle. Annabelle sa volala šialená žena, ktorá do nej tesne pred smrťou prevtelila svoju dušu (povedal niekto Charles Lee Ray?). Alebo bábika slúži skôr ako interdimenziálny otvor medzi naším svetom a svetom démonov, slúžiacich samotnému Satanovi? No, ťažko povedať a ani sa mi nad tým nechce premýšľať. Je to skrátka mišung: chvíľku sa v prítomnosti Annabelle pohybuje duch ženy, následne dokonca duch ženy keď bola ešte dieťa, potom je tu „červený démon“ loziaci po stropoch a nakoniec sa jemne začne hýbať i samotná Annabelle. Ozaj však nečakajte ďalšieho Chuckyho. Film je plný nehybných momentov, kedy kamera bez hnutia pozoruje Annabelle. Napnuto som čakal, kedy sa pohne oko, kedy žmurkne alebo sa jej nepatrne, o pár milimetrov pohne ruka.

Napínavejšie bolo snáď už len premýšľanie nad tým, prečo o sebe Afroameričanka hovorí ako o starej, keď vyzerá na 43.

Bude dvojka? No, v podstate by sa z toho v pohode mohla stať séria, veď kým Annabelle definitívne (?) polapili Warrenovci, je možné, že na svojej púti svetom zažila množstvo podobných „dobrodružstiev“. Podobne, ako samotní Warrenovci (ktorí sa mimochodom pokúsili vyriešiť aj prípad v Amityville). Takže čoho sa dočkáme? Annabelle 8 a V zajatí démonov 12?

Annabelle, USA 2014, cca 99 minút

Réžia: John R. Leonetti. Hrajú: Annabelle Wallisová, Ward Horton, Alfre Woodardová a ďalší

............................................................................................................................