Katakomby [IO %]
29.06.2015 03:00

Recenzia hororu z parížskych katakomb s roličkou kedysi populárnej speváčky Pink.

Paríž je super miesto, ale keď v dávnej minulosti nebolo kam pochovávať, Parížania začali telá hádzať do podzemia. Skončili tam milióny mŕtvych, vinou čoho vznikol gigantický hrob. Katakomby, čítajúce X kilometrov, sú tam dodnes. V podstate len zopár metrov od najnavštevovanejších turistických atrakcií. Do hlavného mesta Francúzska prichádza mladá Američanka Victoria (Shannyn Sossamonová - Príbeh o rytierovi, 40 dní a 40 nocí, Pojedač hriechov, remake Zmeškaný hovor) za svojou sestrou (Pink!). Tá s ňou ihneď vyrazí do rušných ulíc. Skončia na nočnej diskotéke. V katakombách.

Katakomby sú z roku 2007 a ja som ich videl až koncom roka 2014. Takže ma nikto nemôže obviniť z toho, že by som sa im nevyhýbal. Vyhýbal a naozaj poctivo. Sami vidíte, že som robil veľa preto, aby som si ich nemusel nikdy pozrieť. Táto moja obdivuhodná snaha, ktorá by si jednoznačne zaslúžila verejné uznanie, trvala úctyhodných 7 rokov.

V tom, že robím dobre, ma uistili príšerné kritiky, potom som sa ale rozhodol skompletizovať si kanalizačné/podzemné horory a tak popri Metru, Mimicu, Polnočnom vlaku, CH.U.D., Aligátorovi a Urban Explorer prišla rada aj na hádajte čo. Azda nemusím dodávať, že to radšej malo ďalej zostať neskompletizované.

Mohlo by sa zdať, že minimálne po stránke výpravy a atmosféry sú Katakomby dobré. Ale nie sú. Film mal evidentne slabý rozpočet a je to na ňom (ne)vidieť. Katakomby nemajú žiadnu osobnosť, žiadny vizuálny štýl, je to skrátka len zopár škaredých chodieb, do ktorých filmári občas hodili tri spráchnivené drevá a štyroch potkanov.

Ten film je skutočne hrozný, príšerný a zlý. Ak vôbec mali scenár, tak maximálne 20-stranový. Spočiatku ešte ako-taká zápletka je. Labilná Američanka, ktorú by ste si radi predstavili v porne, sa potáca parížskymi uličkami so sestrou a jej partiou, potom sa potáca po diskotéke, vypočuje si kecy o príšere, na vlastnú päsť sa odchádza potácať späť na povrch, samozrejme sa ale stratí a je napadnutá humanoidným netvorom, ktorý ju začne prenasledovať. Hoci má pár slušných pokusov vyviaznuť zo šlamastiky (vpád polície), nevyužije ich.

Nielen kvôli tomu sú Katakomby hlúpe. Také sú i vinou absurdných blbostí typu „kŕmenie novorodenca mäsom“ (matka je okamžite po pôrode zavraždená). Zaujímavá je tiež tuposť tých zopár postáv, ktoré film má: chalanovi sa pod nohami prepadne drevená dlážka a spadne do asi dvojmetrovej jamy, čo je 200 cm, pričom on má približne 180 cm. Napriek tomu nie je schopný vyšplhať sa z tej preukrutnej priepasti a to ani s hrdinkinou pomocou. Radšej jej nesiahne na ruku, aby ho vytiahla, ale na prsia, kvôli čomu sa baba naserie a nechá ho tam umrieť (ale ľutuje to!).

Po polhodine scenár prestáva existovať a akákoľvek zápletka začne pozostávať len z toho, ako nesympatická krava hystericky kričí, ziape, reve a plače a popritom uteká temným, v lepšom prípade šerým labyrintom. Je škoda, že to dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože, hoci to môže znieť neuveriteľne, hore spomenuté veci o masovom hrobe v parížskych katakombách sú pravdivé. O to viac zamrzí, že okolo fascinujúceho prostredia neschopní filmári v čele s neúderným režisérskym/scenáristickým duom Coker/Elliott vystavali taký nudný hororový „príbeh“.

Catacombs, USA 2007, cca 92 minút

Réžia: Tomm Coker, David Elliott. Hrajú: Shannyn Sossamonová, Pink a ďalší

............................................................................................................................