Pod zemou [4O %] Tlačiť E-mail
05.08.2015 03:00

Recenzia found footage od tvorcov The Poughkeepsie Tapes.

Nemám rád filmy odohrávajúce sa pod zemou, či už v kanáloch, podzemnom metre alebo v jaskynnom komplexe. Občas z toho vyjde Pád do tmy, občas je to ľahký nadpriemer (Mimic), no väčšine filmárom sa nedarí z daných titulov dostať to, čo pred začatím nakrúcania zrejme predpokladali, že z nich dostanú (Pád do tmy 2, nehororové Sanctum z dielne Jamesa Camerona, čiastočne Hory majú oči 2).

Je to škoda, pretože v hlbokom podzemí sa s trochou snahy dá vytvoriť krásne hororová, ponurá, pochmúrna a desivá atmosféra. Boj o holý život v stiesnených podmienkach, extrémne vyhrotené situácie, takmer nulová šanca záchrany zhora, hysterická klaustrofóbia, neprehľadné bludisko chodieb a tunelov a nestabilné stropy, ktoré sa na vás môžu kedykoľvek zrútiť a zaživa vás pochovať pod tonami skál.

Na podzemných hororoch je dobré, že režiséri na ich zrealizovanie nepotrebujú stámiliónové rozpočty. Stačí 5 miliónov dolárov, v pohode aj menej. Akože keď si porovnáte podzemie z pekelného Pádu do tmy s podzemím z jeho béčkarského klonu s Coleom Hauserom Jaskyňa, rozdiel v kvalite výpravy JE poznať. V zásade ale ide o to isté: chodby, tunely, so štipkou finančnej rozšafnosti mútne podzemné jazierko.

Aby som sa vrátil k prvému odseku: nemám podzemné horory rád. Tie zlé. Tie dobré rád mám, je ich ale málo. Pod zemou nevyzeralo bohvieako lákavo už kvôli tvorcom. Bratia Dowdleovci majú ako režiséri resp. scenáristi resp. producenti na konte Poughkeepsie Tapes, Karanténu a výťahového výťahového démona. Žiadny z nich sa mi vyložene nepáčil. Takže keď oznámili, že chystajú podzemný horor, bol som opatrný. Urobil som dobre.

Pritom sa to nezačína úplne márne. Dôležité v hororoch sú sympatické postavy. Tu sympatické nie sú a kameraman je taký otravný, že ma totálne sral. No ústredná herečka so srandovným menom Perdita (Perdita!) je znesiteľná a dá sa jej veriť fanatizmus.

Fajn je i to, že Pod zemou sa odohráva v parížskych katakombách, o ktorých pojednávalo céčko Katakomby so Shannyn Sossamonovou. Kedysi dávno bolo v Paríži kvôli epidémii toľko mŕtvych, že ich nebolo kam pochovávať. A tak sa milióny tiel nahádzali do podzemia dlhého X kilometrov, čím sa vytvoril údajne najväčší masový hrob na planéte Zem. Už menej fajn je, že okolo tohto pozoruhodného miesta je omotaná podozrivá, čudácka a nehororová zápletka o hľadaní kameňa mudrcov. Keďže Brit Harry Potter do Francúzska zásadne necestuje, podzemné dobrodružstvo sa pravdaže okamžite komplikuje a na radu prichádzajú prvé zranenia, hádky, úmrtia a prízraky. Film je síce občas drsný (dievča ubité doslova na smrť), ale to nestačí.

Samotná atmosféra nie je zlá, avšak dosť jej podkopávajú nohy (s výnimkou hlavnej hrdinky) nesympatické postavy + čudný scenár. Je v ňom všetko, od duchov detí cez výčitky svedomia po šialencov, nestarnúce rytierske mŕtvoly, po horiace autá a zostupovanie čoraz hlbšie, až do pekla. A keď je v niečom všetko, to tiež nie je dobre.

As Abowe, So Below, USA 2014, cca 93 minút

Réžia: John Erick Dowdle. Hrajú: Perdita Weeksová a ďalší