Filmové firmy: Platinum Dunes Tlačiť E-mail
11.03.2010 07:29

Takmer sa zdá, že dnes už má vlastnú filmovú spoločnosť každý, od Stevena Spielberga po Silvera/Zemeckisa. Slávny americký akčný režisér Michael Bay tiež. Prekvapivo sa v nej špecializuje na horory čo najhororovejšie.

Na začiatku 21. milénia založil slávny americký videoklipový režisér Michael Bay (Bad Boys 1 – 2, Skala, Ostrov) filmovú spoločnosť Platinum Dunes, v ktorej začal – ako producent so známosťami na vysokých miestach, dlhoročnými skúsenosťami a jasnou víziou robiť filmy rýchlo, lacno a efektne – vyrábať nové verzie starších, klasických i menej klasických amerických krvákov.

Vízia je to skutočne jasná a praktická (horor nestojí veľa peňazí ale veľa ich dokáže zarobiť, lebo zaľúbení mladí radi chodia do kina na strašidelné filmy, oblizovať si rôzne časti tiel) a teda výnosná a v podstate odsúdená na úspech. To ostatne dokazuje aj vznik konkurenčnej spoločnosti Dark Castle Entertainment (13 duchov, Loď duchov), ktorú na výrobu lacných no „účinných“ krvákov založili Robert Zemeckis a Joel Silver.

Platinum Dunes debutovalo v roku 2003 Texaským masakrom motorovou pílou. Réžie sa chopil zručný klipár/reklamár Marcus Nispel, čo sa v nasledujúcich rokoch stalo pre Platinum typickým, až poznávacím znakom: Bay si do čela projektov ako producent vyberal technicky vycibrených tvorcov audiovizuálne (čo majú mladí vraj radi) reklám a videoklipov. Tobe Hooper sa pravdepodobne čudoval, aký vizuálne miestami až agresívny klip z jeho nízkorozpočtovej nočnej mory s pre mňa až odpudzujúcim lacným vzhľadom (á la Cravenove Hory majú oči) Nispel spravil. Remake sa v reklamnej kampani snažil (úspešne) klamať o tom, že vznikol podľa skutočných udalostí (áno, inšpiroval sa niekoľkými sériovými a masovými vrahmi, ale to je asi tak všetko) a u nás mu robila dokonca reklamu istá slávna firma, vyrábajúca okrem iného motorové píly. Bay už v debute firmy Platinum jasne naznačil cestu, akou sa jej produkcia bude uberať: rozpočet maximálne dvadsať miliónov dolárov, režisér a kameraman z videoklipov, scenár plný sexu a brutálnych vyvražďovačiek a mladučké herecké obsadenie (Jessica Bielová), šikovne premiešané starými a kultovými (ale finančne dostupnými) profesionálmi (R. Lee Ermey z Olovenej vesty).

O dva roky neskôr prichádza 3:15 zomrieš!, nakrútené na motívy známeho „ghost house“ hororu z roku 1979 Horor v Amityville. Aj tento film v reklame hlásal pravdu o „skutočných udalostiach“ a hoci sa svojho času naozaj hovorilo, že rodina Lutzových niekoľkodňové peklo strašenia v dome, v ktorom v minulosti naozaj došlo k strašnej masovej vražde, skutočne zažila na vlastnej koži, tiež sa špekulovalo o tom, či sú všetci psychicky narušení, alebo len geniálni obchodníci, ktorí vďaka novinám a knižkám a televízii na „svojej pravde“, ktorú riadne nahlas hlásali všade do sveta, prišli k pekným peniazom. Tak či tak snímka odsýpala a po technickej stránke sa jej nedá nič vytknúť. Hoci používa na strašenie diváka prízemné ľakačky, faktom je, že relatívne fungujú. Funguje dokonca i herecké obsadenie, zasa pozliepané z vychádzajúcich mladých hviezdičiek (Ryan Reynolds a Melissa Georgeová) a starých veteránov (Philip Baker Hall ako „vyháňač diabla“). Mínusom je určite tentokrát mimoriadne odfláknutý scenár a dokonca prekvapivo krátka minutáž.

V roku 2006 sa Bay rozhodne dojiť polomŕtvu kravu a prichádza Texaský masaker motorovou pílou: Počiatok. Jedná sa o prequel, v ktorom sledujeme, prečo vlastne „rodina“ začala konzumovať ľudí, prečo je „ich“ mestečko také mŕtve, kedy si Leatherface ušil svoju prvú masku (a kedy prvý raz nakopol motorovku) a ako sa z primitívneho farmára (znova R. Lee Ermey) stal šerif. Snímka sa, čo sa gore týka, odväzuje ešte viac, ako beztak nie veľmi krotký originál a znova ponúka záplavu do noci kvílivo bolesťou zavíjajúcich krásnych tínedžerov oboch pohlaví a nálož „fyzického humus“ (pílenia rôznych ľudských častí bez výraznejšieho uhnutia kamery).

2007. Prvý vyložený omyl, ktorý za omyl pokladajú aj Michaelovi fanúšikovia. Kým TCM alebo 3:15 teoreticky ako remake mali zmysel, čo zlé/zostarnuté bolo na pôvodnom Stopárovi, v ktorom exceloval Rutger Hauer ako tajomný, „z ničoho nič“ vraždiaci John Ryder? Kým existenciu nových TCM a 3:15 ospravedlňovali aspoň desaťročia, ktoré od vzniku originálov ubehli, originálny Stopár vznikol len v roku 1986 a za ten čas nemal šancu technicky zostarnúť. Bay sa síce snaží kumulovať do čo najmenšieho počtu minút čo najviac áut, rútiacich sa ľudoprázdnymi cestami v ústrety horizontu, kde krvavo zapadá Slnko, ale nestačí to. Zbytočnosťou sa javí byť tiež mierne prekopaný scenár. Napríklad tentokrát je hrdinkou skôr dievča, ako chlapec. Hauerovu (zdanlivo?) neotrasiteľnú pozíciu sa snaží vytriasť skúsený Boromir Sean Bean a práve on (plus démonický Neal McDonough ako jeho rovnocenný súper alias dobrácky poručík Esteridge) je asi hlavným dôvodom, prečo by sme mali novú verziu vziať na milosť. I keď je úplne zbytočná. Ale to de facto celá tvorba Platinum Dunes.

V roku 2009 si Bay zrejme prečítal zopár kritík na svoju produkčnú aktivitu a rozhodol sa tentoraz nekryť remake, ale „pôvodný nápad“. Vznikli nenápadní Jazdci Apokalypsy svojrázneho Jonasa Åkerlunda (Šňup s Mickeym Rourkeom) s Dennisom Quaidom a Ziyi Zhangovou, ale ani oni (a ani Nenarodení s Garym Oldmanom, snažiaci sa napodobňovať Vyháňača diabla) divákov nezaujal (Jazdci u nás išli rovno na DVD). Naplno sa Platinum vrátilo, až keď prestalo riskovať a hlúpo experimentovať a keďže práva na Halloween vlastnia bratia Weinsteinovci, vrhol sa Bay na remake slasher klasiky Piatok trinásteho (k Platinum sa znova vracia Marcus Nispel). Fanúšikom sa, samozrejme, výsledný produkt nepáčil (krotko povedané), ale potom ťažko povedať, od koho sa vzali také pekné tržby, že Bay okamžite ohlásil pokračovanie. Ani on však nemôže všetko, na čo si zmyslí. O remake klasiky Alfreda Hitchcocka Vtáci sa hovorí už pekných pár rokov a stále nič. Hoci sa zdalo, že remake vznikne hneď po Stopárovi (hlavnú rolu mal vtedy vraj dostať samotný George Clooney), nakoniec remake dodnes nevznikol. Ak ale Stopára pozeráte pozorne, v hotelovej izbe je čas, ktorý uplynie od istej dôležitej udalosti, rafinovane stopovaný tým, že prvý pohľad je na televízor, v ktorom práve začína táto čierno-biela hororová klasika a ďalší pohľad na finálny slávny záber na „pláž, posiatu miliardami vtákov“.

Niektorí ste možno trafili klinec po hlavičke. Kým práva na Halloween vlastní niekto iný a Piatok trinásteho už Bay urobil, je tu ešte jeden z troch najslávnejších filmových slasher-vrahov. Fred Krueger. A práve "novú“ Nočnú moru v Elm Street momentálne nakrúca Samuel Bayer. Je to podobne ako u Piatku trinásteho zbytočné, lebo oba tieto filmy dodnes nezostarli a i do dnešných dní oplývajú mimoriadne hrôzostrašnou atmosférou, špičkovými prepracovanými vraždami a výbornou audiovizuálnou podobou. Ale ako som už povedal. Celá Bayova Platinum Dunes je zbytočná. Úplne. No celkom fajn sa na ňu pozerá. Ak máte radi horory.