Filmové firmy: Ghost House
14.04.2010 10:56

Sam Raimi je okrem režiséra tiež producent. Ale naozaj sa chcete baviť o tejto jeho temnej stránke? Čo o to, Nenávisť fajn. Ale čo urobíme s Xenou a Herculesom? Ghost House Entertainment by mohlo rozprávať.

Niekedy sa stáva, že umelci vlastnia filmové firmy. Chaplin a Cruise United Artists, Spielberg DreamWorks. Svojráznou odnožou je hŕstka hollywoodskych mocných, ktorá si založila menšie firmy pre radosť, v ktorých sa špecializujú na krváky. Po tom, čo sme si minule prezreli pod zahnisanou lupou Dark Castle Entertainment (Joel Silver a Robert Zemeckis) a Platinum Dunes (Michael Bay), prišiel rad na ďalší hororový tunel. Ghost House Sama Raimiho.

Raimi patrí k žánrovým klasikom napriek tomu, že od celovečerného debutu z roku 1981 nakrútil iba štyri horory: kulty Smrtiace zlo a Smrtiace zlo 2 s Bruceom Campbellom, veľmi solídnu ducharinu Takmer dokonalý zločin s Cate Blanchettovou a v roku 2009 sa vrátil „návratom k nízkorozpočtovým koreňom“ (Stiahni ma do pekla).

Iste, štyri kvalitné horory pripadajúce na jedného človeka... nie zlé (Armáda temnôt ani Darkman čistokrvnými horormi nie sú). A Sam nás akiste, ak predčasne neumrie, ešte nejakým tým výživným krvavým biftekom niekedy pohostí.

Lenže ak sa pozrieme na jeho filmografiu z výšky, uvidíme množstvo ďalších (nehororových) kusov, ktoré ho urážajú. Trilógia Spider-Man sa topí v gigantických počítačových efektov, čudácky western Rýchlejší ako smrť v poprsí Sharon Stoneovej, Hra snov je len „ďalšia športová dráma Kevina Costnera“. Zďaleka najvydarenejším Samovým nehororovým projektom je mrazivý triler Jednoduchý plán s Billom Paxtonom.

Sam filmy produkoval už dávno pred založením Ghost House. Už v roku 1978 nakrútil vo vlastnej produkcii horor Within the Woods, Ashovho krátkometrážneho predchodcu. Jeho producentská aktivita však už vtedy vystríhala - akonáhle produkoval iný film, než svoj, nedopadlo to dobre. Živý terč režíroval John Woo – doma v Ázii mega hviezda, v USA debutant, ktorého Sam od začiatku nakrúcania výrazne krotil, dával mu múdre rady o tom, ako to v Hollywoode chodí a koľko maximálne ľudí môže zabiť v jednej scéne. Snímka pôsobí strihovo chaoticky, zachraňuje ju len režisérov slávny vizuálny štýl, ktorý zostal Raimim ako jediná vec z celého filmu nezmasakrovaný (Van Damme v Samovej produkcii následne nakrútil ďalší film, sci-fi Timecop).

Samova práca ako producenta je plná rozpakov. Pamätám si, že som kedysi dávno pred nástupom internetu dlho dumal, či seriály „Herkules“ a „Xena“ produkuje TEN Raimi. Teraz to už viem. Produkuje. Či skôr produkoval, pretože mimoriadne hlúpe seriály, ktoré chceli iba pobaviť a nič viac, našťastie skončili. Ale držali sa dlho: Kevin Sorbo účinkoval v stovke častí (1995 – 1999), Lucy Lawlessová ako bojovná princezná dokonca išla takmer k číslu 140 (1995 – 2001). Nemám nič proti „len“ zábavným seriálom, ale tieto boli skutočne hlúpe už troška... príliš.

Chcem tým povedať, že Raimimu na výslednom dojme vôbec NEZÁLEŽÍ a slogan „Z produkcie režiséra Smrteľného zla“ mňa osobne skôr varuje.

O tom, aký pohotový obchodník je, vypovedá už tento fakt: pôvodne vznikal len „Herkules“. V pár dieloch sa objavila akási Xena. Diváci ručali nadšením. Vraj. Raimi jej ešte ten rok ušil na telo vlastný seriál a do výraznej hosťujúcej roličky obsadil svojho brata Teda.

Nečudo, že ho tento jeho talent robiť rýchlo, lacno a nenáročne, priviedol k založeniu firmy s atmosférickým názvom Ghost House. Jej prvým dieťaťom bol dôstojný remake „japan shocku“ Nenávisť (2004). V mrazivom horore sa Američanka Sarah Michelle Gellarová ocitla v prekliatom tokijskom domčeku. Nervy trhajúce scény (síce skopírované z ázijského originálu... ale mohlo to dopadnúť aj ako americký Kruh 2... spomínate? Alebo radšej nie?) sa podarili. Raimi potvrdil povesť schopného, zručného a inteligentného profesionála (už tým, že látku zveril do japonských rúk Takašiho Šimizua, ktorý režíroval originál!). Bol to hit.

Bohužiaľ, kým prvá americká Nenávisť je fajn, o dvojke (Smrtiaca nenávisť 2 alias Smrtiaca nenávi2ť/2006) sa to už povedať nedá (hoci znova režíroval Šimizu). Smrtiaca nenávisť 3 (2009) už išla rovno na video. Raimi potvrdil, že je skúsený obchodník – kuť železo, kým je horúce. Chýba mu ale jedna dôležitá vlastnosť, ktorú by dobrý podnikateľ mal mať. Nezáleží totiž len na rýchlom zarobení peňazí, ale aj na spôsobe. Viete. Aby som ich zarobil na filmoch, ktoré nie sú hlúpe, o ničom a zbytočné. Práve kvôli tomu je Raimiho Ghost House najmizernejšou firmou spomedzi tria Ghost House, Dark Castle a Platinum. Veď kým u konkurentov je badať aspoň základná snaha robiť filmy s chuťou a talentom a nenakrúcať Texaský masaker motorovou pílou 48, Raimi ak nájde látku, ktorá diváka zaujme, až nechutne ju v čo najkratšom čase rozdrobí ako starý chleba na slabé voľné pokračovania, ktoré produkuje až akosi... „z princípu“.

Všetky tri firmy však majú spoločnú jednu vec. Robia filmy za malý peniaz. Takže ak sa aj nestanú priamo kasovými trhákmi, stále zarobia (či už v kinách, alebo aspoň na DVD) dosť na to, aby sa dalo hovoriť o komerčnom úspechu a aby malo zmysel pokračovať v podobnom duchu ďalej (Nenávisť nestála ani jedenásť miliónov USD).

K Smrtiacej nenávisti 3 sme sa už vyjadrili, ale ak nie ste vo videopožičovni zatvorení často, možno vám, našťastie, uniklo, že Raimi bleskovo strieskal aj vyložene zbytočné pokračovania beztak takých nenápaditých originálov, ako sú Boogeyman z roku 2005 (v rokoch 2007 a 2009 vznikli, výlučne pre video, Boogeyman 2 a Boogeyman 3, bez komentára) či nijako geniálna Kliatba domu slnečníc z r. 2007 bratov Pangovcov s Kristen Stewartovou (o dva roky prišiel video-prequel Messengers 2: The Scarecrown). Vďakabohu niekedy je film taký zlý (Obeť: Lovec krvi s Lucy Liuovou/2007), že sa dvojky nedočká už ani on. Ale nezakríknime to, lebo Sam je typ, ktorého vyhodíte dverami a vráti sa oknom.

O čo príjemnejšie je v kine pozerať horor z Ghost House, ktorý je fajn! Aký je kontrast vidieť vedľa Boogeymana trojky upírsky horor Noc dlhá 30 dní, ktorý oproti Smrtiacej nenávisti 3 vyzerá ako oscarový klenot! Detto Stiahni ma do pekla, Raimiho relatívne veľký návrat k „žánru, ktorý ho urobil“, mňa síce nebavil, ale oproti „Xene“... Najnovšie má Sam v hre údajne poriadne krvavý a erotický seriál „Spartacus: Blood and Sand“.