Deti [2O %]
23.10.2012 04:00

Recenzia detského britského hororu DETI (2008).

Pôvodne som o tomto hlúpom britskom filme nechcel písať, ale keď som sa dozvedel, že bol v roku 2009 premietaný na filmovom festivale v Karlových Varoch, kde k nemu organizátori pristúpili ako k cenenému dielu svetovej kinematografie. Keď som sa následne dozvedel, že niektorých divákov takmer zdevastoval svojou údajnou kvalitou, povedal som si, že to tak nenechám a pozriem si ho.

Jednoduchý príbeh pojednáva o hŕstke dospelých, ktorí sa rozhodnú stráviť víkend v odľahlom zasneženom dome v lese, spolu so svojimi deťmi. Tie ale nakazí bližšie príliš nešpecifikovaný vírus... a pod jeho vplyvom začnú zabíjať dospelých.

Zápletka sa musí páčiť každému fanúšikovi krvákov, v ktorých deti/tínedžeri vraždia dospelých. Len narýchlo spomeniem napríklad sériu KUKURIČNÉ DETI, céčko TOXICKÉ DETI, Carpenterovo MESTO PREKLIATYCH alebo pomerne nedávne veci: francúzsko-rumunské nízkorozpočtové ILS, ich neoficiálny americký remake ONI s Liv Tylerovou, španielsku KRÁĽOVSKÚ HRU o napadnutí dvoch dospelých deťmi v lese alebo JAZERO SMRTI – podobne nepochopiteľne uznávaný film o zlých deťoch. Z ďalších detských hororov mi napadá ešte ONO ŽIJE (jeden z minima hororov, v ktorých vraždí bábätko), no existuje veľa ďalších snímok pojednávajúcich o čudne sa správajúcich deťoch (filmy s Robertom De Nirom INŠTITÚT GODSEND a HRA NA SKRÝVAČKU, SIROTA, „DOBRÝ“ SYNČEK s Macaulay Culkinom atď.).

Podotýkam, že ja osobne žiadnym veľkým fanúšikom detských hororov nie som. Pripadajú mi nezaujímavé. Z hore spomenutých titulov ma bavili snáď len prvé KUKURIČNÉ DETI a aj to len na slabších 60%. Prípadne ešte ILS (napriek dezolátnym logickým dieram).

Britské DETI sú spolu s bezprecedentne nelogickým JAZEROM SMRTI asi najhorším detským hororom, aký som kedy videl a to dokonca vrátane TOXICKÝCH DETÍ, ktoré pochádzajú z kultovo nevydarenej príšernej produkčnej dielne TROMA.

Zo začiatku (asi prvých desať minút) som si naivne myslel, že budem mať dočinenia s ďalšou britskou drsnou šupou typu PÁD DO TMY, MŔTVA HLIADKA alebo PUSTATINA. Na mladú ústrednú hrdinku sa dá pozerať a atmosféra odľahlého vianočného statku nie je najhoršia.

Ale veľmi rýchlo sa všetky akékoľvek plusy pokazia vinou podpriemerných hereckých výkonov (neviem, či sú horší a nesympatickejší dospelí alebo ich mdlé a až smiešne za každú cenu „diabolsky“ líčené deti), nevydareného scenára (v podstate v ňom nič nie je) a nezmyselných a zle nakrútených vraždiacich scén. Ak by deti zmutovali na trojnohé slizké obludy, bolo by to zrejme aspoň o čosi lepšie, než tento zúfalý pokus psychologicky nenáročných tvorcov o psychologicky náročný detský horor.

Film pritom, ak by ho zobral do rúk niekto s talentom, nedajbože s víziou, nemusel vôbec dopadnúť zle. Nedopovedané veci, prípadná incestná línia a predovšetkým zabíjanie deťmi sú veci, vďaka ktorým mohol vzniknúť dobrý a kontroverzný psychologický horor.

Na všetko z toho sa však režisér s úspechom vykašľal a už počas prvých tridsiatich minút ma nudil tak, až som rozmýšľal, že film vypnem. Nakoniec som tú hodinu a dvadsať minút zvládol, ale bolelo ma to a hovoril som si, že som si namiesto tohto strateného času mohol vyčistiť zuby, ísť do potravín kúpiť chlieb alebo sa škrabkať na hlave. Akákoľvek psychológia sa zasekla na bode nula, napätie je trápne budované ohlušujúcimi zvukovými efektmi (klasika: hrobové ticho a zrazu na najbližšiu kravu odzadu skočí jej pridrbaný manžel a začne sa rehotať, ako dobre ju nachytal) a film po vizuálnej stránke vyzerá lacno, fádne, až televízne.

Ak je toto vydávané za budúci kult, potom so svetom nie je niečo v poriadku. Film vôbec nie je hrôzostrašný, desivý, znepokojujúci ani nič iné pozitívne.

The Children, Veľká Británia, cca 84 minút

Réžia: Tom Shankland. Scenár: Tom Shankland, Paul Andrew Williams. Hudba: Stephen Hilton. Kamera: Nanu Segal. Hrajú: Eva Birthistleová, Stephen Campbell Moore, Hannah Tointonová a ďalší