Kliatba z temnôt [6O %]
16.04.2013 04:00

Recenzia vymetačského hororu z produkcie Sama Raimiho KLIATBA Z TEMNÔT (2012).

Clyde a Stephanie (Jeffrey Dean Morgan zo STRÁŽCOV a TEXASKÉHO KATA a Kyra Sedgwicková z FENOMÉNU s Johnom Travoltom) sa rozviedli, no vďaka dvom dospievajúcim dcéram spolu stále udržujú v rámci možností fajn vzťah. Muž sa naučil rešpektovať novú známosť svojej bývalej a tá sa pre zmenu naučila rešpektovať nedostatky svojho bývalého v čele s ustavičnou zaneprázdnenosťou. Keď si Clydeove dcéry idú prvý raz pozrieť otcov nový dom, cestou tam sa zastavia na neďalekom domovom výpredaji. Mladšia z nich si z neho odnesie zvláštnu drevenú truhličku. Ukáže sa však, že v nej bol zamknutý dybbuk...

(Dybbuk je v židovskej mytológii zlý duch/démon, ktorý „posadne“ človeka a núti ho robiť zlo. Bol aj v Goyerových nevydarených NENARODENÝCH.)

Nechcem príliš spoilerovať, myslím si ale, že treba na úvod jasne povedať, že cca 14-miliónová KLIATBA Z TEMNÔT je tzv. vymetačský horor. Teda horor, v ktorom démon/diabol posadne slabú obeť (prevažne dievča, prevažne dospievajúce dievča), ktoré sa následne začína správať veľmi čudne (chodiť po stene, levitovať, jesť surové mäso, komunikovať s okolím prostredníctvom zmeneného hlasu v dávno mŕtvom jazyku). Jej správanie je čoraz extrémnejšie a hoci ostatné postavy dlho neveria, nakoniec sa budú musieť preniesť nad skepsu a zmieriť sa s nadprirodzeným zásahom do ich životov a zavolať kňaza/rabína a podstúpiť fyzicky i psychicky náročné vymetanie/exorcizmus.

Tieto horory sa riadia vlastnými pravidlami, z ktorých sa časom stali tak trocha klišé. Ale zasa... pozerať vymetačský horor o posadnutosti napr. bez záverečného vymetania... to by bolo neospravedlniteľné!

V poslednej dobe sme videli viacero podobne zameraných filmov (napr. tento alebo tento). KLIATBA Z TEMNÔT sa snaží pôsobiť čo najserióznejšie a najstrašidelnejšie. Keď vezmeme do úvahy, že ju produkoval Sam Raimi (so svojou Ghost House), ktorého neschopnosť seriózne vystrašiť diváka svojimi horormi je takmer alarmujúca (väčšinou sa mu z toho chtiac nechtiac vylúpne sranda), zaslúžila by si KLIATBA Z TEMNÔT Oscara za film roka. Raimi do toho nepletie čierny humor a dokonca aj počítačové efekty a „prehnanú“ vizuálnu stránku obmedzuje na minimum. KLIATBA Z TEMNÔT má z „jeho“ filmov (ak berieme do úvahy aj tie, ktoré len produkoval) bližšie rozhodne skôr k remakeu NENÁVISTI, než k EVIL DEAD 2. To ja osobne oceňujem (nie, naozaj nie som divák, ktorý by Raimiho uznával ako hororovú veličinu).

KLIATBA Z TEMNÔT je skôr filmom režiséra Ole Bornedala, než Raimiho. Dán Bornedal v roku 1994 doma nakrútil hororový triler o strážcovi nočnej márnice, z čoho v roku 1997 urobil americký remake/svoj hollywoodsky debut. Stalo sa tak v produkcii bratov Weinsteinovcov. Zo spolupráce s nimi však nebol nadšený a tak sa sklamane vrátil do Európy (kde nakrútil napr. DINU s Gérardom Depardieuom a hlúpy pokus o sociálny hixploitation FRI OS FRA DET ONDE, ktorý sa k nám našťastie dodnes nedostal ani len na DVD).

Až v roku 2012 sa vrátil do Hollywoodu, aby v produkcii Sama Raimiho nakrútil KLIATBU Z TEMNÔT a to paradoxne napriek tomu, že Raimi je známy ako producent, ktorý takmer psychicky utýral Johna Woo v jeho americkom debute ŽIVÝ TERČ. KLIATBA Z TEMNÔT je Oleovým v poradí len druhým americkým filmom. Nie je lepší ani horší, ako STRÁŽCA MŔTVYCH s Ewanom McGregorom. Oba filmy majú podobné plusy (atmosféra, herci, scény) i mínusy (slabší scenár ku koncu rezignujúci na príbeh a uprednostňujúci akciu).

KLIATBA Z TEMNÔT má predovšetkým robustného Morgana... Hoci som si stále myslel, že je to Javier Bardem! Sedgwicková dostala o čosi sympatickejšiu rolu, než akú som pôvodne čakal – čoskoro pochopí, že sa s jej dcérou deje niečo šialené a s bývalým manželom, ktorý to už pochopil, sa rozhodne spolupracovať.

Snímke pomáha rozumná dĺžka (ani nie hodina a pol), niekoľko v dobrom nepríjemných scén (prsty v ústach, tvár na röntgene) a uchádzajúce herečky v úlohách dcér (čo nie je samozrejmé, viď. nesympatické deti zo SIROTY alebo z DETÍ).

Pravdaže, sú tu mnohé klišé. Hoci je na röntgene vidieť to, čo je na ňom vidieť, nikto z vedcov sa k tomu nevyjadrí ani jedným slovkom (dokonca ani nie je ukázané, ako sa v tej chvíli tvária). Zaujímavá je tiež extrémne vyľudnená nemocnica. Takú podozrivo prázdnu nemocnicu som naposledy videl v HALLOWEENE 2 z roku 1981. Toľko ziapania a nikde žiadny lekár ani ochranka... No nič.

Nechýba samozrejme ani vymetanie a „náboženská autorita“. Snímka sa našťastie nebojí jemne modernizovať klišé, takže oná autorita je v skutočnosti „cool moderný mladý Žid v botaskách“ (uňho som si pre zmenu zasa myslel, že je to Ryan Gosling...). Celé je to ale pre diváka ako som ja (=ktorý videl všetky klasické vymetačské horory a aj pár desiatok neklasických) snaživý priemer s hlúpymi poslednými sekundami. Myslím, že Raimi by s filmami mal skončiť skôr, než bude neskoro.

P.S. – Čo sa týka „nakrútené podľa skutočných udalostí“... zdá sa, že onedlho budú mať tento titulok už aj filmy ako GODZILLA.

The Possession, USA | Kanada, cca 92 minút

Réžia: Ole Bornedal. Scenár: Julier Snowdenová, Stiles White. Hudba: Anton Sanko. Kamera: Dan Laustsen. Hrajú: Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwicková, Grant Show a ďalší