Satan prichádza [8O %] Tlačiť E-mail
12.06.2013 04:00

Recenzia remakeu slávneho hororu SATAN PRICHÁDZA (2006).

SATAN PRICHÁDZA je remake tejto satanskej klasiky Richarda Donnera z roku 1976. Film s Gregorym Peckom v hlavnej úlohe patrí medzi piliere satanských hororov (ďalej napr. ROSEMARY MÁ DIEŤATKO alebo VYHÁŇAČ DIABLA). Vzhľadom na úspech snímky (a to napriek bezvýchodiskovému depresívnemu koncu) v nasledujúcich rokoch vznikla dvojka (kde Satanov syn Damien študoval na vojenskej škole), trojka (už dospelého ho hral Sam Neill) a televízna štvorka resp. voľný remake (namiesto Satanovho syna sme tu mali jeho dcéru).

V roku 2006 niekto dostal nápad v Čechách nakrútiť (za pomerne skromných 25 miliónov dolárov) remake v réžii Íra Johna Moorea (ZA NEPRIATEĽSKOU LÍNIOU s Owenom Wilsonom... to pre zmenu vznikalo na Slovensku). V rámci možností tvorcovia dostali k dispozícii kvalitné herecké obsadenie a začalo sa nakrúcať. A hoci mnohí dodnes tvrdia, že je to zbytočný a zlý film, mne osobne vzhľadom na niektoré zmeny v scenári (oproti pôvodnému Donnerovmu) nepripadá remake úplne zbytočný a rozhodne mi nepripadá zlý. Už pred rokmi som mu dal 80% a dodnes si na nich trvám.

Na úvod mi dovoľte pristaviť sa pri veľmi rafinovaných názvoch jednotlivých dielov tejto série. Slováci a Česi totiž evidentne súťažia o to, kto z nich vymyslí debilnejší. Takže kým úplne prvý diel (v origináli „The Omen“) je známy ako PRICHÁDZA SATAN!, dvojka sa volá DAMIEN: OMEN 2, trojka POSLEDNÉ STRETNUTIE (v Čechách „Omen 3: Poslední střetnutí“), štvorka PRICHÁDZA SATAN – PRECITNUTIE alias OMEN IV: PRECITNUTIE a remake sa volá nie PRICHÁDZA SATAN! ale SATAN PRICHÁDZA (bez výkričníka!).

Toľko k chaosu, ktorý s chuťou vytvorili naši úžasní kino-distribútori a zamestnanci televízií.

Najdôležitejšia zmena v scenári sa týka ústredného sympatického hrdinu – diplomata Roberta Thorna v triezvom a fajn podaní Lieva Schreibera (Cotton Weary z VRESKOTOV, John Clark z clancyovky NAJHORŠIE OBAVY, vedec zo SFÉRY s Dustinom Hoffmanom, režisér VŠETKO JE OSVETLENÉ s Elijahom Woodom, inak ďalšom filme robenom v Českej republike). Kým u Donnera Thorn nevedel, že mu bolo satanistami podstrčené falošné dieťa, v remake to vie. Môže to vyzerať ako nepodstatný detail, Schreiber je ale dobrý herec a tak mu to umožňuje jeho rolu poňať predsa len o dosť inak, ako to pred desaťročiami urobil Peck (kuriózne je, že scenár napísal David Seltzer – teda človek, ktorý napísal už originál!).

Vôbec, kasting snímke výrazne pomáha. Moore síce buduje skvelú hororovú atmosféru a film má podobný drsný záver ako originál. Sú to ale zrejme práve herci, kto tomu vdýchol život. Okrem zaujímavého Schreibera (s ktorým som sa prekvapivo ani minútu nenudil a ktorý dokáže realisticky zahrať aj scénu, v ktorej mu šialený kňaz hovorí, že matkou jeho syna je v skutočnosti šakalia samica) snímke dominuje jeho filmová manželka v prekvapivom podaní Julii Stilesovej (bourneovská trilógia s Mattom Damonom). Hoci sa zdá, že sa k sebe už kvôli 14-ročmému vekovému rozdielu nehodia, opak je pravdou. Silný part dostal ryšavý David Thewlis (vlkolak z potteroviek) ako fotograf Jennings, ktorý hrdinovi pomáha v pátraní; spolu vytvorili príjemne zohraný pár mužov, ktorí sa navzájom rešpektujú, hoci vedia, že sa blížia temné časy.

Zvyšok kastingu sú roličky až cameá, no menšie roličky a cameá v podaní Petea Postlethwaitea, Michaela Gambona (ten sa s Thewlisom stretol už v potterovkách) a dokonca Mii Farrowoovej ako Damienovej opatrovateľky pani Baylockovej. ´Dokonca´ preto, že túto herečku hororovým fanúšikom rozhodne netreba predstavovať. Nie je to predsa nikto menší, ako Rosemary osobne! Tomu poviem inteligentný kastingový vtip. Seamus Davey-Fitzpatrick, predstaviteľ Damiena, je akceptovateľný a to asi stačí. SATAN PRICHÁDZA podľa mňa ani omylom nie je taký otrocký a zbytočný remake, ako bolo Van Santovho v tomto smere pravdepodobne neprekonateľné PSYCHO.

The Omen, USA, cca 110 minút

Réžia: John Moore. Scenár: David Seltzer. Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Jonathan Sela. Hrajú: Liev Schreiber, Julia Stilesová, Mia Farrowová, David Thewlis, Michael Gambon, Pete Postlethwaite a ďalší