[REC] 3 Génesis [6O %] Tlačiť E-mail
19.06.2013 04:00

Recenzia zombícko-satanského svadobného hororu [REC]3 GÉNESIS (2012).

Recenzia obsahuje spoilery.

Španielsko. Mladý párik Clara (okatá Leticia Doleraová) a Koldo (viac než len matný a ledva postačujúci Diego Martin) prichádza do honosného sídla na svoju veľkolepú svadbu. Je tu rušno. Všade sú desiatky hostí, blízkych i vzdialených rodinných príbuzných, priateľov, známych, kamarátov, kolegov z práce, personálu, kameramanov atď. Akonáhle ale na kraj padne noc, Koldov strýko, ktorého dnes v práci pohrýzol zdanlivo mŕtvy pes, zošalie...

[REC]3 GÉNESIS je pokračovaním tohto (2007) a tohto (2009). Oba diely vtedy nakrútil diabolský režisérsky tandem Paco Plaza (ktorý ale „osamote“ urobil neveľmi vydarené horory DRUHÉ MENO PATRÍ PREKLIATYM a HONBA NA VLKOLAKA) a Jaume Balagueró (pre mňa jeden z najlepších žijúcich žánrových režisérov – TEMNOTA s Annou Paquinovou, NEPREMOŽITEĽNÉ ZLO s Calistou Flockhartovou, najnovšie KÝM SPÍŠ). Jednalo sa o hardcore záležitosti, ktoré vsadili na čo najrýchlejší rýchlostný stupeň, no pritom nestratili istú dávku inteligencie. V roku 2008 vznikol nezmyselný americký remake (v skutočnosti skôr podobná „identická“ kópia, akou bolo kedysi Van Santovo nezmyselné PSYCHO), ku ktorému Američania v roku 2011 pridali letiskovú dvojku (ktorá u nás dodnes nebola uvedená ani len na DVD).

Ak necháme bokom americké zúfalosti, španielske prvé dve časti sú špička momentálneho hororu. Napr. odvážne a originálne skombinovali satanský horor so zombies filmami. Príšery, ktoré sme celý čas pokladali za tradičných živých mŕtvych, sa na konci ukázali byť ľudmi posadnutými diablom/démonom (pričom ak vás pohrýzli, automaticky vás tiež nakazili, ale nie zombies vírusom, ale diablom!). Dvojka zaujímavým spôsobom reštartovala „jednotku“ a zároveň sa pokúsila (pomerne vydarene) rozšíriť univerzum pre plánovanú trojku a štvorku.

Plaza a Balagueró sa však prekvapivo dohodli, že kým prvé dve časti nakrútili spolu, pre posledné dve sa rozdelia: Plaza vytvorí trojku a Balagueró sériu uzavrie štvorkou (ktorá by sa mala začať nakrúcať tento rok).

No... čo dodať. Plaza je naozaj horší režisér, ako Jaume. A nemyslím si, že je to dané tým, že dostal k dispozícii slabší scenár. Dokonca ani dištancovaním sa od fenoménu found footage. Prvých cca 20 minút sa jedná o tradičný kamerový horor, následne je ale „home kamera“ zábavne rozbitá (mimochodom, názov filmu sa objaví až v tejto chvíli, teda takmer po polhodine od začiatku!) a zvyšok snímky je „normálne“ nakrútený celovečerný film. Len občas sa na oživenie vyskytnú zábery z bezpečnostných kamier.

Mnohí tvrdia, že tento diel je ladený do komédie. Niektoré scénky sú skutočne odľahčené (najviac asi tá s motorovou pílou, prípadne ešte rytier so zbrojnošom), ale rozhodne sa nejedná o žiadnu „klasickú“ hororovú komédiu v štýle CHUCKYHO SEMENA.

Niekoľko bodov Paco získava za to, že jeho nezázračná snímka nemá ani hodinu a pol, takže odsýpa rýchlo a svižne. Postavy nie sú žiadny dar z nebies, ale ruku na srdce, to neboli ani do veľkej miery anonymné komandá záchranárov/policajtov z prvých dvoch dielov. Ďalšie pozitívne body sa sypú za angažovanie snaživej Katalánky Leticie Doleraovej (*1981) do titulnej úlohy a obstojné obsadenie podporných roličiek (agent cez autorské práva, špongia porušujúca autorské práva, kameraman, kňaz).

Ako fanúšik série som bol presvedčený o tom, že trojka v skutočnosti nebude trojka, ale prequel. Že nevesta bude v skutočnosti desivá posadnutá osoba ženského pohlavia z podkrovia z prvých dvoch častí. Aké bolo moje prekvapenie, keď som si zrekapituloval udalosti z trojky a zistil som, že sa v skutočnosti o žiadny prequel nejedná, ale je to plus mínus klasický sequel!? Vo filme dokonca je nenápadná scénka s televízorom, v ktorom práve bežia zábery z inkriminovaného činžiaka!! Takže nie, oficiálne naozaj o žiadny prequel nejde.

Plaza (Balagueró sa na trojke podieľal aspoň symbolicky, vraj ako „kreatívny konzultant“, čo zrejme ale v preklade znamená len toľko, že sa tri razy zastavil na nakrúcaní a uvaril Pacovi kávu) pokračuje v rozširovaní univerza, takže to, čo bolo minule naznačené, sa postupne spája ako puzzle do celistvej mozaiky. Je jasne ukázané, že „zombies“ sú naozaj v skutočnosti posadnutí diablom – boja sa svätenej vody, na pôdou kostola nevstúpia ani keby čo bolo a ak na vás zaútočia a vy začnete citovať Bibliu, skamenejú a začnú sa triasť ako počas záchvatu. V tej chvíli môžete okolo nich prechádzať a nič vám neurobia. K tomu dôjde napr. ku koncu filmu, hrdinke ale ani toto nepomôže a je to šikovne vysvetlené hluchým starým otcom (to bol fakt dobrý a nečakaný nápad). Vo filme je viacero záberov, v ktorých sa posadnutí odrážajú v zrkadlách a namiesto ich fyzických tiel vidíme „démonov“. Čo je podľa mňa o čosi zaujímavejšie, ako stotridsiata zombíčina v poradí.

Na strane druhej, občas je univerzum nepochopiteľné. Prečo niektorí infikovaní utekajú a iní sa pohybujú pomaly? Súvisí s tým doba kontaminácie? Krv infikovaných strieka všade naokolo, no keď zasiahne zdravého jedinca, nenakazí ho. Prečo? Hoci [REC]3 GÉNESIS nedosahuje úrovne prvých dvoch krvavých epizód, je dobre, že vznikol.

[REC]3 Génesis, Španielsko, cca 80 minút

Réžia: Paco Plaza. Scenár: Luiso Berdejo, David Gallart, Paco Ploaza. Hudba: Mikel Salas. Kamera: Pablo Rosso. Hrajú: Leticia Doleraová, Diego Martín, Javier Botet a ďalší