Quarantine 2: Terminal [4O %] Tlačiť E-mail
18.12.2013 03:00

Recenzia satansko-zombies pokračovania hollywoodskeho remakeu [REC]-u.

Asi by bolo lepšie, ak by ste v čítaní tejto recenzie pokračovali iba ak ste videli [REC] 1 a 2 a KARANTÉNU.

QUARANTINE 2: TERMINAL (ďalej Q2TR) je pokračovaním amerického hororu KARANTÉNA z roku 2008, ktorý bol remakeom španielskeho hororu [REC] z roku 2007. Horor [REC] pojednával o novinárke a kameramanovi, ktorí robia dokument na nočnej požiarnickej stanici o „bežnom dni hasiča“. Celý deň sa nič nedeje, ale v noci požiarnikov zavolajú do činžiaka. Novinárka s kameramanom idú s nimi, pričom kameraman celé dianie v budove zachytáva na kameru. [REC] je klasický zástupca found footage (ZÁHADA BLAIR WITCH).

V činžiaku nastane peklo. Niektorí obyvatelia sa zbláznili. Kričia, naháňajú vás a ak vás dobehnú, pohryzú vás a následne zošaliete a začnete s vycerenými zubami naháňať „neinfikovaných“. Kým dnu novinárka a spol. bojujú o život, vonku budovu obkľúčila/izolovala armáda. Ak sa niekomu podarí z domu nejakým zázrakom vybehnúť von na ulicu, je zastrelený.

Hoci si mnohí dodnes myslia, že ide o zástupcu zombies hororov, finále s „nočným videním“ prezradilo, že šialenci v činžiaku boli v skutočnosti posadnutí diablom (!). Tak to bolo v prvom [REC] a tak to bolo v KARANTÉNE. Tá je mimochodom podobným prípadom remakeu, ako Van Santovo PSYCHO: takmer záber po zábere skopírovaný pôvodný film, len s inými hercami.

V roku 2009 Španieli nakrútili [REC] 2 a zasa to bola bomba. Dej nadväzoval na koniec prvého [REC]. V podstate sa odohrával zopár minút po ňom. Činžiak je stále v karanténe, vonku vládne ruch (polícia, armáda, lekári, novinári, okoloidúci). Dnu vchádza malé komando, niečo ako španielska jednotka S.W.A.T. Parta tvrdých a tomu odpovedajúco ozbrojených chlapov... ktorých vedie kňaz, ktorého musia na slovo počúvať.

Prvé dva [REC] nakrútili Jaume Balagueró a Paco Plaza. Po [REC] 2 sa však rozdelili. Plaza nakrútil trojku (čosi ako spin-off) a Balagueró práve dokončuje štvorku, ktorá má byť záverečným dielom.

Američania na to išli inak. Prekvapivo sa rozhodli, na rozdiel od minula, od slova do slova nekopírovať hispánsku dvojku. Ale, a teraz sa držte, napísali si vlastný, originálny scenár! Neuveriteľné. Nie je to síce žiadny zázrak. Minimálne by som sa chcel spýtať na pištoľ v lietadle. Ale po znechutení, ktoré vo mne vyvolala otrocká hollywoodska „jednotka“, je to predsa len posun k lepšiemu.

Dokonca film už nie je nakrútený „domácou“ kamerou, ale ako „normálny“ celovečerný hraný film, čo ma v tomto prípade potešilo, aj keď inak mám found footage rád.

Q2TR sa neodohráva v činžiaku. Je tu určité drobné pripomenutie, ale inak je dej umiestnený najskôr do lietadla a následne do vyľudneného, armádnou obkľúčeného letiska.

Na výprave je vidieť, že režisér (debutujúci bývalý scenárista John Pogue - mizerní ŠERIFOVIA, otrasný ROLLERBALL, priemerná LOĎ DUCHOV) mal k dispozícii smiešne peniaze. Film je preplnený neznámymi hercami a väčšina akčných scén sa odohráva potme. Napriek tomu som bol prekvapený, že to malo atmosféru. Čakal som céčko, preto som bol milo zaskočený, keď som dostal béčko. I tí neznámi herci sa ASPOŇ SNAŽILI niečo urobiť s ukážkovo nezaujímavo napísanými postavami „odvážna letuška“ či „zbabelý provokatér“.

Slabučký rozpočet (údajne ledva štyri milióny) je vidieť už na samotnom lietadle. Čakal som parádny Boeing 747. Dočkal som sa tesného „lietajúceho autobusu“ s pätnástimi cestujúcimi, dvoma letuškami a párom pilotov. Potom už len samé mačky a potkany.

No a to je všetko. Nie je to zázrak, ale prekvapilo ma, že som to nepokladal za stratu času, hoci som myslel, že budem. Ale nie, dá sa na to pozerať. Hoci je rozpočet (a scenár a herci) zúfalý, úplne márne to nie je. Snímku by som každopádne odporučil len tvrdým hororovým fanúšikom, ktorí už videli všetky existujúce horory a nemajú čo robiť.

Quarantine 2: Terminal, USA 2011, cca 86 minút

Réžia a scenár: John Pogue. Kamera: Matthew Irving. Hrajú: Mercedes Masöhnová, Josh Cooke, Noree Victoriaová a ďalší