The Last Exorcism Part II [4O %] Tlačiť E-mail
20.02.2014 03:00

Recenzia pokračovania vymetačského found footage z produkcie Eliho Rotha.

Mal som čo robiť, aby som si aspoň matne spomenul na prvý diel z roku 2010. Taký bol priemerný. Nie zlý. Priemerný. Síce som si spomenul na solídnu hororovú atmosféru a na niekoľko dosť nepríjemných scén, ale čo sa postáv a príbehu týkalo, boli spomienky hmlisté. Išlo o akéhosi šoumenského reverenda, ktorý so štábom prichádza na odľahlú farmu, kde údajne žije diablom posadnuté dievča. Nastáva boj o život a film končí tak, ako sa na found footage patrí: zúfalým krikom, pádom kamery na zem, neodpovedaním na najzákladnejšie otázky a záverečnými titulkami.

Jeden by povedal, že tu dobrá pôda pre dvojku rozhodne nie je. Ale hop, „jednotka“ sa stala solídnym hitom a tak producent Eli Roth (HOSTEL 1 – 2) dal príkaz vytvoriť sequel. Na režisérsku stoličku sa už nevrátil Nemec Daniel Stamm, ale zasadol na ňu Kanaďan Ed Gass-Donnelly. A žiadny zázrak z toho nakoniec nevyšiel.

Dvojka začína „nečakaným“ kuchynským objavením hlavnej (anti)hrdinky z prvej časti, ktorú zasa hrá Ashley Bellová. Kým minule mi neprekážala, tu mi pripadala veľmi nesympatická. To, že údajná tínedžerka vyzerá na štyridsať (herečka sa narodila v roku 1986), je ešte ten menší malér. Práve kvôli zlej herečke som mal chuť dať 20%, lebo ak by som si toto „peklo“ musel pozrieť ešte raz, asi by ma porazilo. Plus nezabúdajme ani na to, že kým minule sa ešte relatívne dala chápať ako nevinná obeť zlých mocností, v dvojke je už prakticky zosobnením zla, akurát o tom nevie (trpí stratou pamäte). Dvojka pritom paradoxne nemá žiadnu „dôležitú“ kladnú postavu (aj keď je otázkou, nakoľko ňou bol nesympatický reverend z „jednotky“...).

Pritom to nie je žiadna vyložená katastrofa. Po technickej stránke sa jedná o obstojnú záležitosť, herci sa nepozerajú do kamery, v záberoch nie je vidieť režisér, kameraman ani mikrofón a snímka ponúka dokonca niekoľko fajn scén (vrany, podrezanie sa, „cínový vojačik“, záverečná horiaca pasáž s požiarnickým autom – brutálny nápad!). V čom je teda problém?

V tom, že film ako celok vôbec nie je šokujúci ani atmosférický. Hlavná (anti)hrdinka je, ako som napísal, na ranu do hlavy. Ostatní sú len nezáživní štatisti (vrátane „snového“ otca). Najväčšie hviezdy sú Muse Watson (Rybár z VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO) a Spencer Treat Clark (chlapec z GLADIÁTORA). Toľko ku gigantickým hollywoodskym mega-hviezdam, ktoré v tejto pecke hrajú. Čo je ale najhoršie? Celé je to hrozná nuda! Film trvá len hodinu a pol, ale pôsobí ako trojhodinový.

Mnohým fanúšikom prvej časti (ak takí vôbec existujú) sa nebude páčiť ani výrazný odklon od prvej časti. Film nielenže nie je nakrútený formou found footage, ale navyše v ňom o samotné vymetanie ide až 15 minút pred koncom a ani potom sa o nič svetoborné nejedná. Pričom vrchol „čísla“ dokonca vôbec nevidíme!

(Paradoxne sa ale práve tento nápad javí byť pôsobivý, viď. okamih, v ktorom kamera opustí miestnosť a začne snímať dom z ulice... celkom pôsobivé.)

Smutné je, ako scenáristi vyriešili zamotanú situáciu z prvej časti. Normálnemu človeku napadne pýtať sa, ako vlastne dopadli hrdinovia „jednotky“, ako „presne“ prvý diel vlastne skončil, či polícia prípad vyšetrovala a ak áno, k akému záveru došla. Spôsob, akým to tvorcovia sequele vyriešili, je vskutku šalamúnsky. Proste sa k tomu nevyjadrujú. V úvode zaznie pár symbolických viet, ale nič som z nich nepochopil.

Po nich sa „hrdinka“ dostáva do atmosférického New Orleans (ktoré ale v tejto snímke príliš atmosférické nie je), kde je dom s problematickými dievčatami. Tu samozrejme nastáva nový horor. No... takýmto štýlom sa dá v podstate pokračovať do nekonečna a ešte ďalej. Ako u PARANORMAL ACTIVITY. Čo rok, to jeden (finančne aj inak) lacný diel, ktorý naťahuje čo sa dá a ak aj odpovie na staré otázky, ponúkne 10 nových, ešte zamotanejších.

Osobne si ale myslím, že tu nám žiadna nová hororová séria nerastie. Možno sa dočkáme ešte trojky, ale na štvorku by som to už skutočne nevidel. Ak príde, ospravedlním sa.

The Last Exorcism Part II, USA 2013, cca 88 minút

Réžia: Ed Gass-Donnelly. Scenár: Damien Chazelle, Ed Gass-Donnelly. Hudba: Michael Wandmacher. Kamera: Brendan Steacy. Hrajú: Ashley Bellová, Muse Watson, Spencer Treat Clark a ďalší