Rosemary´s Baby [2O %] Tlačiť E-mail
03.06.2015 03:00

Recenzia nového spracovania novely Iru Levina, podľa ktorej kedysi nakrútil klasický horor Roman Polański.

Kto by zabudol na legendárny Polańského satanský zárez z roku 1968? Zlovestná atmosféra, čoraz beznádejnejšie sa okolo nôh mladej Rosemary omotávajúce laná zrady a zákernej manipulácie, ponuré správanie najbližších (manžel, gynekológovia) a samozrejme perfektná réžia a inteligentný výkon možno až príliš krehkej Mii Farrowovej, ktorá od začiatku proti takémuto nepriateľovi nemala šancu, len sme sa to báli priznať si. Plus skvelý hudobný ústredný motív. Mimochodom, i novela je super.

Mnohí to nevedia – ani ja som to dlho nevedel -, ale hoci to môže znieť absurdne a neuveriteľne, v roku 1976 prišlo televízne pokračovanie. Nevidel som ho, ale skoro nikto z „jednotky“ s ním nemal nič spoločné. Objavili sa síce staré známe postavy Woodhouseovcov a Casteveteovcov, ale boli pre-obsadené. S jedinou výnimkou: Ruth Gordonová sa vrátila do úlohy otravnej susedy (za prvé stvárnenie získala Oscara). Vraj tam hrá aj Stephen McHattie, ktorý ma pred pár mesiacmi bohovsky zaujal v Pontypoole.

V roku 2014 si klan Saldanovcov povedal, že by nebolo od veci, aby produkoval (spolu s Jamesom Wongom) remake, či skôr, to je asi presnejšie, novú adaptáciu novely.

„Aký klan?!“ spýtate sa možno. Nuž, klan Saldanovcov. Že ste o ňom jakživ nepočuli? Nuž... ani ja. Tvoria ho každopádne Cisely, Mariel a Zoe. Iba tú filmoví fanúšikovia dobre poznajú z najnovších Star Trekov, Avatara alebo naposledy zo Strážcov Galaxie. Vo všetkom, v čom som ju doteraz videl, podala slušné výkony, takže po dopozeraní daných filmov som si zapol internet, napísal „fake naked nude sex zoe saldana“ a klikol som na ENTER. Vďakabohu za jej prítomnosť v tomto nešťastnom trojhodinovom televíznom filme (mini-sérii?), lebo bez jej vcelku dôveryhodného výkonu by sa na to fakt nedalo pozerať... Na strane druhej, nebyť tejto rodiny, nová verzia by pravdepodobne nikdy nevznikla.

Všetci ostatní sú jedným slovom príšerní, s výnimkou drobných kladných roličiek „chápavého komisára“ a „najlepšej kamošky“. Inak je to zlo. Ťažko by ste našli horšieho Guya, ako je priehľadný Patrick J. Adams, ktorému prajem v kariére len to najhoršie, Francúzku Carole Bouquetovú by ste si vedeli predstaviť maximálne v trojminútovom MILF-porne a v Hollywoode existuje len málo nesympatickejších hercov, ako Jason Isaacs (posledný raz sa mi páčil v roku 1998 v Horizonte udalosti). „Vedel som, že ho nájdete,“ povie rafinovane na konci. No, nechať plačúce decko sedem metrov od matky, predelené pár stenami, to by som ho našiel aj ja, kofot.

Film sa snaží „prispôsobiť dobe“ a „páčiť sa mladému divákovi“, takže postavy mecenášov Casteveteovcov sú o 30 rokov mladšie a dôraz je kladený, mimochodom úplne nezmyselne, na krvavé vraždy. To sa k tomuto citlivému psychologickému teroru absolútne nehodí; detailné zábery na podrezané hrdlá, vytrhnuté srdcia a popáleniny tváre žeravým olejom pôsobia nemiestne (a to hovorí človek, ktorý dáva 80% Kanibalom). Tieto scény sa sem vôbec nehodia a pravdepodobne ich sem pretlačil Wong, ktorý sa preslávil ako jeden z duchovných otcov série Nezvratný osud. Škoda, že do Rosemary nezasiahla skôr tá časť jeho mysle, ktorá stojí za seriálom American Horror Story.

Smiešne je i poňatie Rosemarynho „sprznenia“, ktoré je nechtiac smiešne. Napriek tomu, že sa filmári snažia pôsobiť „strašne cool“, v skutočnosti sú zaseknutí v predchádzajúcich desaťročiach (Rosemary vyskočí z okna a zabije sa... ale zrazu čo to?! To sa jej len snívalo?!? Júj, ale som sa zľakol!). Ani s logikou sa filmári nekamarátia (mocný satanský klan si nedokáže kúpiť najmocnejšieho muža parížskej polície a tento „najvyšší muž polície“ samozrejme do akcie vyráža výlučne sám).

Takisto nič nevyplynulo z toho, že dej sa presunul z USA do Francúzka. Tvorcovia možno zamýšľali, aby bolo Rosemaryno odcudzenie ešte väčšie, keďže ako mladá Američanka „európskemu Parížu“ vôbec nerozumie. Ale nepodarilo sa. I v tomto ohľade priemerná Nenávisť so Sarah Michelle Gellarovou bola oproti Rosemary oscarová. Pravdaže, všetci Francúzi vedia po anglicky.

Značne obskúrne mi pripadalo, že snímka len horko-ťažko spĺňa charakter hororu. Už Polańského adaptácia nehýrila nadprirodzenými motívmi, napriek tomu sa nenašiel nikto, kto by o jej žánrovom zaradení pochyboval. Nová verzia je skôr dráma, ktorú ak bude pozerať niekto, kto nepozná film ani novelu, nebude poriadne vedieť, o aký žáner ide. Romantická melodráma? Občasné vsuvky so „satanskou sektou“ sú naozaj iba občasné a mnohí ani nepochopia, že išlo o satanskú sektu. Takže keď sa objaví nejaký krvavý detail alebo niekto začne hovoriť o satanistoch, je možné, že sa nájde zopár divákov, ktorí nebudú chápať, čo to robí v romantickej dráme. Som takmer presvedčený o tom, že sa nájdu diváci, ktorí vôbec nepochopia, že Rosemary nečaká Guyove, ale Satanove dieťa.

Naopak, kto má rád film/novelu, nebude preňho táto verzia predstavovať nič nové. Zmeny oproti originálu sú len symbolické, možno ich ani nepostrehnete (Guy nie je začínajúci herec, ale spisovateľ). Inak sa ale väčšinou len pretáča scéna po scéne, iba s inými hercami a inou atmosférou. Takže nebudete ochudobnení o strihanie vlasov, ani o pojedanie surového mäsa. Naopak, budete ochudobnení o skvelý hudobný motív. Keď už mali unudení filmári niečo skopírovať, tak ten.

Čo zostalo? Prirodzená a snažiaca sa (ale nič z toho) Zoe, nie úplne blbá réžia Agnieszky Hollandovej (Úplne zatmenie s DiCapriom, Jánošík – Pravdivá história) a fajn postava dobrého komisára. Inak bieda, nuda a bieda a nuda.

Rosemary´s Baby, USA | Francúzsko | Kanada 2014, cca 170 minút

Réžia: Agnieszka Hollandová. Scenár: Scott Abbott, James Wong (podľa novely Iru Levina resp. na motívy filmu Romana Polańského). Hudba: Antoni Lazarkiewicz. Kamera: Michel Amathieu. Hrajú: Zoe Saldanaová, Patrick J. Adams, Carole Bouquetová, Jason Isaacs a ďalší

............................................................................................................................