Zbav nás zlého [6O %]
06.07.2015 03:01

Recenzia hororu od režiséra Sinister a V moci diabla.

Kebyže mám robiť rebríček naj „mladých“ hororových režisérov, Scott Derrickson by sa doňho dostal napriek tomu, že si nemyslím, že raz spasí žáner a žiadne jeho filmy nie sú mojimi srdcovkami.

V moci diabla s Tomom Wilkinsonom by sa asi umiestnilo v TOP 20 satanských hororov, ale videl som aj lepšie, Hellraiser: Inferno bol asi jediný jeho horor, ktorý ma vyložene nadchol, potom ale prišiel nudný Deň, keď sa zastavila Zem a Derrickson pochopil, že hollywoodske vysokorozpočtové sci-fi nie sú tým pravým orechovým a pokorne sa vrátil k nízkorozpočtovým hororom. Sinister bol veľký hit, dvojku ale práve dokončuje Ciaran Foy (činžiakový horor Citadel).

Sám Derrickson „medzi tým“ stihol nakrútiť ďalší horor, ktorý bol fanúšikmi Sinistera očakávaný, nakoľko malo ísť o film inšpirovaný príbehom skutočného newyorského policajta (Eric Bana), ktorý sa dostal do konfliktu s nadprirodzenými mocnosťami. Kecy o skutočných udalostiach nebudem komentovať.

Na snímku dostal Scott väčší rozpočet (Sinister 3 milióny, Zlo 30), čo znamená, že sa zo Dňa nepoučil. Síce zostal verný hororu, ale myslel som si, že pochopil, že vyšší rozpočet je vec, ktorá mu zväzuje ruky. Quentin Tarantino začínal plus mínus nezávislými filmami a keď sa z neho neskôr stala hviezda dostávajúca na jeden film desiatky miliónov dolárov, skôr mu vyšší rozpočet pomohol, než že by ho zablokoval. Scott Derrickson bude pravdepodobne iný typ filmára, preto je škoda, že to sám ešte nepochopil a spojil sa s producentom Jerrym Bruckheimerom, čo naozaj nie je človek vyznačujúci sa striedmosťou a pokorou k peniazom.

Prvé reakcie na Zbav nás zlého neboli najpozitívnejšie, ale dobrou správou je, že pre mňa, teda človeka, ktorý má k tomuto režisérovi rezervovaný vzťah, ide o lepší film, než som čakal. Dvojhodinová stopáž prekvapivo nie je ubíjajúca a scenár, hoci má ďaleko k inteligencii, nie je vyložene blbý. Dokonca i vždy nesympatický Bana (Hulk, Mníchov, Na život a na smrť) titulnú rolu zvláda a nie je v nej protivný napriek tomu, že nehrá sympaťáka. Páčilo sa mi zdôrazňovanie, že policajt nie je osamelý vlk, ale člen spoločenstva, ktoré sa zaňho postaví a na ktoré sa môže spoľahnúť.

Viac ma každopádne zaujal Talian Joel McHale v úlohe parťáka. To tento týpek, a nie austrálsky suchar Bana, mal dostať hlavnú rolu! Bana mal, ak by mal režisér dobrý deň, dostať vedľajšiu rolu jeho kolegu. Spravodlivosť však pri delení úloh neexistovala a tak kvázi hviezdnejší Bana dostal rolu titulnú, hoci nepoznám nikoho, kto by povedal „jé, aha, film s Ericom Banom, na to idem“. Keď by namiesto neho na plagáte videli charizmatickejšieho McHalea, asi by sa nehrnuli do kín, ale to sa nehrnuli ani pri Banovi. A ktovie, McHaleov drsný ksicht by mohol zaujať, na posteroch by pôsobil výraznejšie, ako Bana pôsobiaci dojmom, že zaspal. Keby som bol producent, urobil by som remake Prepadnutia v Pacifiku a Seagalovu rolu obsadil McHaleom.

Keď už sme pri hercoch, treba spomenúť relatívne charizmatického Venezuelčana Édgara Ramíreza (Domino, Bournovo ultimátum, Hnev titanov) ako mladého kňaza, ktorý Banovi pomáha. O podobný prístup („trocha iný kňaz“) sa v roku 2012 pokúsil Jay Brazeau v Kliatbe z temnôt, ale Ramírez je zaujímavejší (a hriešnejší, čo ho poľudšťuje).

Scenár nie je príliš pochopiteľný. Máme tu hlavného hajzla v kapucni (Brit Sean Harris alias Fifield z Promethea), ktorý bol kedysi vojak, takže sa s policajtmi môže občas pobiť a nepôsobiť pri tom smiešne. Potom je tu jeho bývalý vojenský parťák, ktorý je zrejme tiež posadnutý démonom, ale nie až tak, ako hajzel v kapucni. Je tu i tretí parťák, ktorý je ale od začiatku (ak nerátame vojenský prológ) mŕtvy. Potom príde žena, ide s dieťaťom do ZOO, tam je chlap v kapucni, žena sa zblázni a dieťa hodí do výbehu levov. Nechýba zlý doberman a ku krížu namiesto Ježiša pribitá mačka. Plus v tom hrá zrejme dôležitú úlohu pesnička kapely Doors a hrdinovu dcéru v noci ohrozujú tajomné veci v jej izbe („hahahú“).

Pôvodne som si myslel, že to bude ako v Anjelovi smrti, kde démon posadne osobu A, osoba A urobí príšernosť, osoba A zomrie, démon preskočí na osobu B, osoba B urobí príšernosť a zomrie, démon preskočí na osobu C atď. Ale nie, v priebehu filmu sa vyskytuje viacero plnohodnotných posadnutí (kapuca-muž, žena zo ZOO...), čo len zvyšuje nezrozumiteľnosť, nakoľko teda tým pádom musí ísť o viacero démonov, nie? Odkedy môže jeden démon posadnúť tri osoby naraz? Celé to skrátka spolu bohvieako nedrží pokope a skôr sa to rozpadáva, než že by to tvorilo kompaktný, dobre premyslený celok. Zhruba v polke sa v tom väčšina z vás stratí a nebude rozumieť, o čo mocnostiam zla ide.

Hoci je Zbav nás zlého typ hororu, kde sa máte báť nie atmosféry, ale skôr toho, že v nečakanej chvíli zreve hudba, v jednotlivostiach to nie je zlé, miestami je to dokonca veľmi atmosférické: úvodné objavenie novorodenca, finálny exorcizmus alebo pekný moment, keď obaja parťáci kráčajú nočnou chodbou a hrá do toho Doors. Ale ako vravím, problém je v tom, že „toto všetko“ režisér nevedel kvalitne zlepiť do jednoliateho celku.

Rozhodne mu nepomohlo ani to, že výsledok pôsobí miestami zvláštne, možno prestrihane. Mám podozrenie, že pôvodne malo zmysel, že exorcizmus potajme sleduje afroamerický policajt, ale potom sa „oná“ scéna vystrihla a takto proste len Banov kolega vidí exorcizmus, povie si niečo ako „fúha, tak to je sila“ a ide domov.

Nerozumel som ani scéne, kedy dvaja policajti pozerali video zo ZOO, prvý videl sekundový záber znetvoreného muža, druhý nie, prvý sa druhého spýtal, či to nevidel, druhý povedal, že nie a namiesto toho, aby záznam pretočili, pozerali ďalej.

Podobných čudných momentov je tu veľa. Napr. hrdina hystericky manželke vymenuje najhoršie krvavé prípady, ktoré za posledné dni v práci videl a ona sa ho následne spýta: „Chceš sa o tom porozprávať?“. A čo robil dovtedy??

Aby som to uzavrel, nie je to zázrak a scenár nedostane Oscara, ale čakal som oveľa horší, nudnejší a béčkarskejší horor.

P.S. – A nerozumiem, prečo Američania v bytoch a domoch chodia v topánkach!

Deliver Us from Evil, USA 2014, cca 118 minút

Réžia: Scott Derrickson. Hrajú: Eric Bana, Édgar Ramírez, Olivia Munnová, Sean Harris, Joel McHale a ďalší

............................................................................................................................

Dôležitý oznam pre fanúšikov portálu Recenzie.org!

Ešte niekoľko týždňov, možno mesiacov a Recenzie.org skončia. Posledné články obsahujú túto informáciu. Ak sa i naďalej chcete stretávať s názormi Ivana Kučeru na svet filmu, ale i televízie a literatúry, kliknite na „páči sa mi“ na jeho spisovateľskom FB.