Rosemary má dieťatko (100 %) Tlačiť E-mail
07.06.2009 05:25

Sú gravidné ženy paranoickejšie, ako negravidné? Od konca šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia to nie je až taká čudná otázka. Privítajte majstrovský horor prosím.

Mladučká Rosemary (poblednutá Mia Farrowová s kultovým účesom) sa s manželom, hercom Guyom Woodhauseom (John Cassavetes), sťahuje do luxusného manhattanského činžiaka. Prostredie je skvelé (len steny sú troška tenké), susedia starostliví a ochotní... až príliš. Mladá žena v novom prostredí otehotnie a stáva sa paranoickou... Alebo sú jej susedia naozaj satanisti a naozaj ju oplodnil samotný Satan a ona o deväť mesiacov naozaj na zemský povrch povije jeho syna?!

Satanské filmy sú samostatným hororovým pod-žánrom. Nečastým, ale existujúcim. Za jeho pilier je pokladaná táto trojica kinematografických antikristov: VYHÁŇAČ DIABLA režiséra Williama Friedkina (1973), PRICHÁDZA SATAN! (1976) od Richarda Donnera a nakoniec práve ROSEMARY MÁ DIEŤATKO. Posledne menovaná sa dá rokom premiéry (1968) pokladať za zakladateľa pod-žánru. Ich pramatku. „Štvrtým z troch (mušketierov)“ je VLÁDCA TEMNÔT (r. John Carpenter) z druhej polovice osemdesiatych rokov.

Rafinovane utkaný psychologický horor poľského režiséra Romana Polańského. Pôvodne sa malo jednať len o nenápadný americký debut tohto už v roku 1968 pomerne známeho európskeho režiséra, to by však nebol on, aby nestvoril zásadné dielo nielen satanských hororov, ale zároveň tzv. Nového Hollywoodu. Za scenárom stojí práve Polański, adaptujúc román spisovateľa Iru Levina. Snímka bola nominovaná na Oscara v kategóriách Najlepší ženský herecký výkon v podpornej úlohe (Ruth Gordonová) a Najlepší adaptovaný scenár (Polański) a môže sa právom vystatovať strhujúcim hereckým výkonom krehkej Farrowovej a dokonalou napínavou atmosférou (i vďaka kamere Williama Frakera a hudbe Christophera Komeda). No režisér v očiach niektorých divákov na konci predsa len v poslednej chvíli zakopne – prestáva voliť dvojznačné odpovede a dozvieme sa, ako to s okultnými satanistami v činžiaku naozaj je (alebo nie je). Avšak čo na tom, veď už úvodné titulky s ukolísavajúcim, len zdanlivo pokojným „la-la-la“ spevom, sú mrazivou záležitosťou, dostanúcou nás do správnej nálady už pred samotným dejom. Rosemary má dieťatko je strhujúci paranoický satanský horor a žánrová klasika, ktorej neubližujú ani klišé („Zajtra sa s tebou musím stretnúť a povedať ti niečo životne dôležité.“). Nesmrteľný film.

Režisér zažil na premiére nadšené ovácie a budúcnosť mal ružovú. 9. 8. 1969 však nastal šokujúci koniec - „Rodina“ v drogách nažívajúceho psychopata Charlesa Mansona brutálne zavraždila Romanovu tehotnú snúbenicu, americkú herečku Sharon Tateovú, a niekoľkých rodinných priateľov, toho večera sa účastniacich malého stretnutia. Polański, ktorý si myslel, že už v živote nezažije nič strašnejšie, ako bolo detstvo poznačené stratou rodiny v koncentračnom tábore, sa z toho de facto už nikdy nespamätal.

Polański, kvôli neskorším sexuálnym problémom s neplnoletým dievčaťom musiaci opustiť zasľúbenú Ameriku, v roku 2003 získal Oscara za PIANISTU a je zaujímavosťou, že na staré kolená sa k satanskému žánru vrátil už nie takou dobrou DEVIATOU BRÁNOU s Johnnym Deppom v titulnej úlohe. Ani Mia Farrowová neváhala a tiež sa k žánru symbolicky vrátila v roku 2006, keď John Moore u českých susedov nakrútil remake klasiky SATAN PRICHÁDZA!. Nuž a spisovateľ Ira Levin sa dočkal ešte niekoľkých filmových adaptácií svojich literárnych diel; spomeňme aspoň fádny erotický triler Niekto sa pozerá so Sharon Stoneovou.

P.S. V cameo roličke sa mihne filmový tvorca William Castle (zároveň producent Rosemary má dieťatko), na ktorého krvavo zvrhlú počesť koncom 20. storočia založili Robert Zemeckis a Joel Silver produkčnú firmu Dark Castle, na výrobu béčkarských hororov (napr. Loď duchov a Gothika).

- ROSEMARY´S BABY, USA 1968, cca 138 minút -

Réžia a scenár: Roman Polański (podľa knihy Ira Levina). Kamera: William A. Fraker. Hudba: Krzysztof Komeda. Strih: Bob Wyman, Sam O´Steen. Hrajú: Mia Farrowová, John Cassavetes, Ruth Gorodnová, Charles Gordon, Tony Curtis (len hlas), William Castle a ďalší

Prosím, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.