The Last Exorcism [4O %] Tlačiť E-mail
22.12.2010 17:42

Recenzia na vymetačský horor z produkcie Eliho Rotha (HOSTEL) THE LOST EXORCISM.

Eli Roth je niektorými hororovými fanúšikmi uznávaný. Mnou nie. Jeho mnohými odborníkmi (Petrom Jacksonom napríklad) vychválený debut o SMRTONOSNOM VÝLETE sa mi v piatich scénach hnusil (čo neviem, či je plus), inak smrtonosná vulgárna afektovaná nuda. HOSTEL... no, komédia to bola dobrá, mal asi päť drsných scén, ale inak nič. Dvojku som nevidel, jeho „falošný“ trailer GRINDHOUSE: THANKSGIVING som nepochopil, následne sa objavil ako herec (aj keď to je asi silné slovo) v zopár svojráznych kúskoch (GRINDHOUSE: AUTO ZABIJAK, PIRAŇA 3D, NEHANEBNÍ BASTARDI) a v roku 2010 sa rozhodol produkovať prekvapivo seriózny (ak teda za taký nepokladáte aj HOSTEL...) THE LAST EXORCISM (preview).

Snímka je nakrútená „videokamerovým“ štýlom. Ten do módy uviedla po desaťročiach (od Deodatových KANIBALOV) letargie/prestávky v roku 1999 ZÁHADA BLAIR WITCH. V posledných rokoch je o tento štýl ohromný záujem a takto nakrútené snímky sa často akosi už z princípu stávajú hitmi. Niektoré si to zaslúžia ([REC] 1 – 2), iné menej (PARANORMAL ACTIVITY 1 – 2, KARANTÉNA, CLOVERFIELD). Niektoré sú blbosti (BEHIND THE MASK: THE RISE OF LESLIE VERNON). Daným snímkam to dodáva pocit autenticity, ozajstnosti, že je to naozaj. Ak sa taký film vydarí, môže byť mrazivý a až nepríjemne realistický (čo je u hororu plus).

THE LAST EXORCISM k navodeniu tohto pocitu používa dvojčlenný štáb (kameramana myslím nezahliadneme „priamo“ ani raz), ktorý ide nakrúcať kňaza počas vyháňania diabla. Kňaz je šoumen, behá po kostole a kričí „amen a aleluja!“, miestami si zo svojich ovečiek doslova robí srandu („recept“). Prosba o vymetanie ho dovedie do dusnej južanskej oblasti, kde na odľahlej farme žije muž so zlým synom a diablom posadnutou dcérou, ktorá po nociach zabíja dobytok a na druhý deň si to nepamätá.

Keďže kňaz je podvodník, neverí, že niečo ako „posadnutie diablom“ existuje mimo Hollywoodu (maximálne tak verí, že môžu existovať veľmi presvedčivé podvody ľudí, ktorí sú alebo duševne chorí alebo chudobní a takýmto spôsobom chcú na seba strhnúť pozornosť médií, ktoré im zaplatia). Rozhodne sa teda zahrať divadielko, aby dostal od zúfalého otca zaplatené a vypadol, kade ľahšie. Prostredníctvom šikovných fínt (dymiaci krucifix) zinscenuje divadlo, ktorému poverčivý „jednoduchý“ otec uverí, dostane zaplatené, „vymetené“ dievča odpočíva v posteli, všetci sú spokojní a štáb s kňazom odchádza z farmy ubytovať sa v moteli a ráno zmiznúť domov (síce nerozumiem, ako kňazovi môže pomôcť, ak sa priamo na kameru prezrádza, že je podvodník, ale logika doteraz nebola Eliho silnou stránkou). V noci sa v moteli však stane niečo, čo ho prinúti vrátiť sa na farmu. Je možné, že dievča je NAOZAJ posadnuté diablom?

Zdá sa, že túto otázku tvorcovia pokladali za pointu. U VYHÁŇAČA DIABLA (hoci sa určite nájdu čitatelia a diváci, ktorí nebudú súhlasiť, sám som k nim kedysi nemal ďaleko) bolo od začiatku jasné, že dievča posadol diabol. Tu sa s nami tvorcovia viackrát v priebehu deja hrajú. Je dievča posadnuté alebo si to vymyslelo kvôli určitej veci, ktorú hrdinom zatelefonuje lekár?

ZAČIATOK SPOILERU V určitej chvíli som si myslel, že sa ukáže, že dievča si to skutočne len vymyslelo (aby zakrylo hanbu z tehotenstva) a záverečné titulky, ale dej následne pomerne prekvapivo pokračuje a definitívne sa zvrháva na „klasický horor“. KONIEC SPOILERU

Bohužiaľ, aj keď je film príjemne krátky, aj tak nudí. Herci sú „len“ dobrí, výprava len uchádzajúca (pritom sa s takou výpravou dal ukázať podstatne lepší kus atmosféry, viď. podobne južanský KĽÚČ s Kate Hudsonovou).

Najväčšie problémy sú dva.

PRVÝ. Keďže príbeh je nakrúcaný „amatérskou kamerou“, často sa v ňom vyskytujú scény, v ktorých nie je nič vidieť, iba počujeme čudné zvuky (plač dieťaťa bol mrazivejší v ZÁHADE BLAIR WITCH) alebo vidíme šerú miestnosť, v ktorej rohu stojí akási postava, ale musíme vynaložiť poriadny kus fantázie, aby sme odhalili, KTORÁ. Tento zmätený štýl mne osobne dosť prekážal (pritom „temná postava v kúte domu“ na konci ZÁHADY BLAIR WITCH bola v dobrom desivá). Keď už pozerám film, chcem vidieť, kto je na scéne, čo robí a komu. Čo ale nemôžem, ak sa dej odohráva v tmavej miestnosti alebo kameraman pred niečím uteká a počujeme len jeho fučanie a vidíme roztrasené zábery na trávu. Asi mi už „dokumentárny“ štýl prestáva vyhovovať.

DRUHÝ. Hore spomenuté filmy mali oveľa strašidelnejšiu atmosféru a lepší príbeh. Tu som čakal, kedy to konečne začne byť „poriadny horor“. Zo začiatku sa zdalo, že všetko kráča v najlepších tradíciách satanských vymetačských hororov. Sú tu všetky ingrediencie, ktoré nemôžu chýbať, ako je pomenúvanie démona, ovládanie jazyka, ktorý obeť nemá odkiaľ poznať a veľká fyzická sila u „posadnutého“. Pokiaľ ste sa o vymetanie aspoň laicky niekedy zaujímali, budete občas uznanlivo prikyvovať, ako si to scenárista naštudoval. Posadnutými naozaj často bývajú dospievajúce dievčatá, posadnutý má neprirodzené pohyby... Ústredná herečka síce nesiaha na svoje kolegyne (Linda Blairová - VYHÁŇAČA DIABLA, Jennifer Carpenterová - V MOCI DIABLA, Sandra Hüllerová – nemecké REKVIEM), ale akonáhle predvedie „neprirodzené pohyby“, JE to aspoň trocha mrazivé. Rád by som povedal, že ostatní (otec, syn) sú lepší, ale povedal by som, že sú „adekvátni“. Asi najlepší, ale stále nezaujímavý, je kňaz, ktorý je evidentne hajzlik a miestami som sa na jeho namyslenom správaní v dobrom bavil (pýta sa nevzdelaného farmára, či ovláda taliančinu).

Keď som videl pred niekoľkými mesiacmi trailer, napísal som: „Na 70% sa z hororu The Last Exorcism stane klasické béčko, ktoré sa po sľubnom atmosférickom úvode zvrtne na vyvražďovanie v dome na samote pri lese.“ Bohužiaľ som sa mýlil. Pritom práve zatlačenie na hororovú pílu by film potreboval. THE LAST EXORCISM nie je poriadny horor, často pôsobí dojmom, že by možno aj chcel, ale potom akoby si Eli spomenul na zlé kritiky na HOSTEL 2 a zakázal režisérovi siahať po krvi a nakázal mu naopak sústrediť sa na postavy, atmosféru, príbeh.

The Last Exorcism, USA 2010, cca 87 minút

Réžia: Daniel Stamm. Scenár: Huck Botko, Andrew Gurland. Kamera: Zoltan Honti. Hudba: Nathan Barr. Strih: Shilpa Sahiová. Hrajú: Patrick Fabian, Ashley Bellová, Iris Bahrová, Louis Herthum a ďalší