[REC] verzus Karanténa [8O a 2O %] Tlačiť E-mail
12.01.2011 06:37

Dvoj-recenzia na dva filmy s identickým scenárom (len z inej krajiny), ktoré napriek tomu od seba delí priepasť nekvality.

Španielsko. Televízna reportérka (Manuela Velascoová) s kameramanom robí unudenú reportáž na požiarnickej stanici. Väčšinu noci sa nič nedeje, len špásovanie s bojovníkmi proti plameňu a prechádzanie sa ponurými chodbami. Keď zahučí siréna, reportérka, kameraman (so zapnutou kamerou) a dvaja požiarnici vyrážajú k inkriminovanému činžiaku. Tam ich obyvatelia (do desať kusov) a privolaní dvaja policajti informujú o tom, že jedna miestna pani sa pravdepodobne zbláznila, lebo neľudsky reve, tečú jej z úst spenené biele sliny a všetkých hryzie. Čoskoro dôjde k prvým veľmi vážnym zraneniam, následne padne zopár výstrelov, budova je obkľúčená policajtmi a vojakmi, vonku postávajú muži v bielych skafandroch a na strechách trpezlivo čakajú odstreľovači a nechcú nikoho z budovy pustiť von (ak sa o to pokúsi, zastrelia ho). Vnútri prestáva fungovať elektrika a nastáva boj o holý život...

USA. Televízna reportérka (Jennifer Carpenterová) s kameramanom robí unudenú reportáž na požiarnickej stanici. Väčšinu noci sa nič nedeje, len špásovanie s bojovníkmi proti plameňu a prechádzanie ponurými chodbami. Keď zahučí siréna, reportérka, kameraman (so zapnutou kamerou) a dvaja požiarnici vyrážajú k inkriminovanému činžiaku. Tam ich obyvatelia (do desať kusov) a privolaní dvaja policajti informujú o tom, že jedna miestna pani sa pravdepodobne zbláznila, lebo neľudsky reve, tečú jej z úst spenené biele sliny a všetkých chce hrýzť. Čoskoro dôjde k prvým veľmi vážnym zraneniam, následne padne zopár výstrelov, budova je obkľúčená policajtmi a vojakmi, vonku postávajú muži v bielych skafandroch a na strechách ležia odstreľovači a nechcú nikoho z budovy pustiť von (ak sa o to pokúsi, zastrelia ho). Vnútri medzitým prestáva fungovať elektrika a nastáva boj o holý život...

Nie, prvé dva odseky nie sú bohužiaľ moja chyba, len som chcel čo najjednoduchšie naznačiť, ako zúfalo sa na seba španielsky horor [REC] a americký horor KARANTÉNA podobajú. To bolo tak...

V r. 2007 nakrútili dvaja draví španielski režiséri (Jaume Balagueró, Paco Plaza) ďalší brutálne dobrý príspevok do „hispánskej vlny“ (napr. DEVIL Guillerma del Tora, TEMNOTA s Annou Paquinovou, krehké NEPREMOŽITEĽNÉ ZLO s Ally McBealovou).

Len o rok (!) neskôr zúfalí, peniazmi posadnutí a dobrými nápadmi nevybavení Američania, urobili remake.

Nejedná sa ale o klasický remake, ale o nepochopiteľne otrockú kópiu v duchu PSYCHA Gusa Van Santa, kde tiež boli zmeny minimálne a remake sa od originálu líšil len inými hercami a vľavo a nie vpravo postavenou kamerou.

Ak porovnáme [REC] s KARANTÉNOU, výsledok je šokujúci. Je to úplne to isté, len sa postavy inak volajú. Nielenže je dej úplne rovnaký (vrátane odporne dobre nakrúteného vyvrcholenia v podkroví, ktoré posúva dovtedy zombícky krvák do satanského): Američania zachádzajú tak ďaleko, že kým v origináli vystupoval obézny fúzatý šéf požiarnikov, v americkej kópii vystupuje obézny fúzatý šéf požiarnikov. Len nerozpráva po španielsky, ale po anglicky.

Po pozretí [REC] a pred pozretím KARANTÉNY som si naivne myslel, že budem oba filmy stavať po bok japonského RINGU verzus amerického KRUHU. Že je to to isté, ale nie úplne. Nanešťastie, ukázalo sa, že KRUH mal toľko „nových/svojich scén“ (kôň), že oproti KARANTÉNE mal právo byť nominovaný na Oscara za najlepší pôvodný scenár. KARANTÉNA je OTROCKÁ KÓPIA. Zachádza tak ďaleko, že ak v origináli bola scéna, kedy osoba A hovorila osobám B a C o tuneli pod budovou a hneď ju odzadu schmatol „zombík“ a zabil ju, v remake je ÚPLNE TO ISTÉ. Kebyže majú Američania aspoň odvahu spreneveriť sa originálu a výrazne do deja zapojiť toho fajn dalmatínca. Ale kdeže, Španieli ho predsa nemali.

Podobne, ako u PSYCHA (1998), i u KARANTÉNY som takmer až filozoficky rozmýšľal, že ak je originál vynikajúci, nabúchaný, strhujúco rýchlo sa valí dopredu, no proste že ak je originál dobrý film a remake je úplne to isté len s inými hercami, ako môže byť rozdiel medzi filmami taký obrovský? Prečo Hitchcockovo PSYCHO 100% a remake max. 40%? Prečo [REC] 80% a remake 20%? No PRÁVE PRETO – pre odporne otrocký prepis. V oboch filmoch boli rovnaké scény – TO je to. Kým v [REC] som bol úplne že wow, u KARANTÉNY som len nechápavo krútil hlavou od prvej scény, kedy reportérku neustále prerušovala napr. siréna alebo sa mýlila, čo bolo to isté, ako u Španielov, kedy reportérku tiež neustále prerušovala napr. siréna alebo sa mýlila. Po prvej polhodine som sa začal nie ani tak nudiť, ale až hnevať. Mal som pocit, že zo mňa niekto robí hlupáka a skutočne som netušil, kde zobral režisérov brat drzosť nazývať sa scenáristom, keď nepridal absolútne „nič svoje“, len „prepísal“ scénu za scénou z originálu.

P.S. Americkú kópiu produkoval producent originálu Julio Fernández.

P.S.2 Hovorí sa, že v španielskom origináli herci pri „páde policajta“ nevedeli, že niečo také má prísť a ich reakcie by mali byť autentické, keďže si zrejme mysleli, že sa stala strašná nehoda a zo schodiska spadol niektorý člen štábu. Pokiaľ je to takto, tvorcom sa takmer podarilo vyrovnať Ridleymu Scottovi a jeho podobnej, „tiež nič netušiacej“ scény „večere“ z VOTRELCA.

[REC], Španielsko 2007, cca 78 minút

Réžia: Jaume Balagueró, Paco Plaza. Scenár: Jaume Balagueró, Paco Plaza, Luis Berdejo. Kamera: Pablo Rosso. Strih: David Gallart. Hrajú: Manuela Velascoová, Javier Botet, Manuel Bronchud, Martha Carbonellová a ďalší

Quarantine, USA 2008, cca 89 minút

Réžia: John Erick Dowdle. Scenár: John Erick a Drew Dowdleovci. Kamera: Ken Seng. Strih: Elliot Greenberg. Hrajú: Jennifer Carpenterová, Steve Harris, Jay Hernandez, Rade Šerbedžija, Greg Germann a ďalší