Horizont udalosti [8O %]
10.07.2012 04:00

Recenzia hardcore satanského sci-fi hororu Paula W.S. Andersona HORIZONT UDALOSTI (1997).

2015: na Mesiaci bola postavená prvá kolónia. 2032: prvé doly na Marse. 2040: vesmírna loď Horizont udalosti sa vydala k hraniciam slnečnej sústavy. Bez stopy zmizla za planétou Neptún. Išlo o najväčšiu vesmírnu katastrofu v histórii. 2047: Horizont udalosti sa objavil rovnako neočakávane a záhadne, ako pred siedmymi rokmi zmizol.

Vynoril sa z hlbín pri Neptúne, no nie je s ním možné nadviazať kontakt a tak k nemu vyráža prieskumno-záchranná kozmická loď Lewis & Clark s drsným kapitánom (Laurence Fishburne z APOKALYPSY a NOČNEJ MORY V ELM STREET 3: BOJOVNÍKOCH ZO SNA) a jeho ľuďmi (Kathleen Quinlanová, Joely Richardsonová, Richard T. Jones, Jason Isaacs alebo Sean Pertwee). V poslednej chvíli sa k nim pridáva čudácky vdovec a zároveň staviteľ Horizontu (Sam Neill z ÚPLNEHO BEZVETRIA, PIANA a JURSKÉHO PARKU).

Objavia loď so žiadnymi živými, zato s množstvom znetvorených mŕtvol. No skenery ukazujú, že na lodi stále je niečo živé... alebo vari pri návšteve samotného pekla ožila samotná loď? Počas prieskumu dochádza k nehode a záchranári budú sami potrebovať záchranu... kto im ale pomôže na mieste, na ktorom je každému ich krik ukradnutý?

HORIZONT UDALOSTI je drsný satanský sci-fi horor, ktorý keď bol uvádzaný svojho času do kín, vyvolával mohutné spomienky na Scottovho kultového VOTRELCA. Treba uznať, že mladý režisér Paul Anderson (ktorý mal v tom čase za sebou adaptáciu počítačovej série MORTAL KOMBAT s Christopherom Lambertom a až o čosi neskôr sa stal Paulom W.S. Andersonom) sa ním evidentne inšpiroval: malá skupina realisticky pôsobiacich astronautov (podráždený kolektív, ktorý sa pozná už dlhé roky a je zo seba unavený) sa v hlbokom vesmíre namočí do príšerného maléru a je po jednom brutálne vyvražďovaná. To najlepšie z VOTRELCA pripomína aj vzhľad kostýmov či obrovské interiéry (fenomenálne „jadro“) a dych vyrážajúce exteriéry vesmírnych lodí. Nechýbajú ani mnohé ďalšie votrelecké ingrediencie (komory na umelý spánok, stiesnené ventilačné tunely, v ktorých niečo striehne). Votrelecký imidž umocňuje prítomnosť kostyméra Johna Molloa a kameramana Adriena Biddleho – prvý robil kostýmy pre prvého VOTRELCA, druhý mal na starosti kameru vo VOTRELCOCH.

Atmosféra je luxusná, temná a nepríjemná, čomu pomáhajú aj herci. Nikto z nich nie je na Zlatý glóbus, ale svoje si odohrali a i klišé postavy (drzý Afroameričan s podrezaným jazykom a dvojznačnými sexuálnymi poznámkami) sú zvládnuté dobre.

Hoci je film pravdepodobne po stránke techniky, fyziky atď. jedna veľká hlúposť, je nakrútený tak dobre, že som nemal problém uveriť, že je možné, aby človek bez skafandra vyletel z vesmírnej lode do voľného/otvoreného vesmíru a prežil. Neviem, som laik a možno niečo také za určitých extrémnych okolností naozaj možné je...

Bohužiaľ, film je okrem votreleckej povesti a silnej atmosféry známy aj zákulisnými problémami. Dnes už nikto nevie, čo presne sa stalo (ani v čase premiéry sa o tom príliš nerozprávalo). Hovorí sa, že štúdio nebolo spokojné s výsledkom, ktorý im režisér odovzdal a začalo strihať. Vraj za to mohol samotný režisér, ktorý údajne nedokázal dodržať počet dní nakrúcania a tak sa ku koncu musel ponáhľať a výsledok podľa toho vyzerá. Jeden zdroj tvrdí, že sa vystrihli neakčné a nehororové scény (teda dialógové a vzťahové), čím film (predovšetkým ku koncu, dovtedy pôsobí pomerne inteligentne) zhlúpol a stratil zmysel (nahrávku nedokázali rozlúštiť najväčší experti v NASA, no priemerný kozmonaut to zvláda na počkanie). Ďalší zdroj naopak tvrdí, že sa vystrihli krvavé scény. Informácie o tom, koľko film v strižni stratil, sa rozchádzajú; možno desať minút, možno 30.

Anderson už roky sľubuje, že raz uvidíme jeho necenzurovanú verziu, pretože film od premiéry u fanúšikov sci-fi/hororu čiastočne skultovnel, hoci zďaleka neponúka takú prepracovanú, zaujímavú a provokatívnu víziu, akú v roku 1979 ponúkol svojim divákom Ridley Scott. Režisérsku verziu sme každopádne dodnes nevedeli a fanúšikovia sú voči tomu čoraz skeptickejší. Dvojnásobne po tom, čo videli „nabúchanú“ Andersonovu režisérsku verziu VOTRELCA VS. PREDÁTORA (2004), do ktorej bola dodatočne v strižni zaradená „až“ jedna nedôležitá úvodná scénka. Najnovšia teória ale znie, že režisérsky zostrih nikdy nebude a to z toho dôvodu, lebo vystrihnuté scény sa tajomne stratili.

Film i kvôli čudne postrihanému deju pôsobí v druhej polovici zmätene. Postavy prestávajú komunikovať, majú chaotické nočné mory, hystericky behajú stmavnutými gigantickými priestormi Satanom posadnutej (!) vesmírnej lode, kričia a nechutne umierajú (nepreháňam, mnohé scény sú poriadne nechutné aj pre ostrieľaných hororových fanúšikov, väčšinou pripomínajú to najtvrdšie z HELLRAISEROV, čo je neuveriteľné, pretože sa plus mínus jedná o „áčkarskú“ produkciu od známych tvorcov so známymi hercami a s rozpočtom 50 miliónov dolárov). Motivácia postáv je čoraz zvláštnejšia a vzťahy sa menia až príliš rýchlo.

Kvôli scenáru a predsa len slabším hereckým výkonom (Fishburne, Neill a spol. sa snažia, ale s takým pokazeným scenárom nemajú veľkú šancu podať zázračný výkon) by som teoreticky mal chuť dať radšej len 60%. No vizuálna stránka a atmosféra sú super.

Event Horizon, USA | Veľká Británia, cca 96 minút

Réžia: Paul W.S. Anderson (alias Paul Anderson). Scenár: Philip Eisner. Hudba: Michael Kamen. Kamera: Adrian Biddle. Hrajú: Laurence Fishburne, Sam Neill, Kathleen Quinlanová, Joely Richardsonová, Richard T. Jones, Jack Noseworthy, Jason Isaacs, Sean Pertwee, Emily Boothová a ďalší