Prichádza Satan! [IOO %]
Napísal Ján Janočko
25.01.2013 04:00

Recenzia filmu, ktorý bol prekliaty – PRICHÁDZA SATAN! (1976).

666. Čísla, ktoré desia každého kresťana. Symbolizujú Satana a vlastne všetko zlo. Čo dokáže navodiť strach viac, než temné sily pekelné? A navyše ak sú ešte stelesnené? Niečo podobné si zrejme povedal Richard Donner a tak sa postaral o takmer hodinu a trištvrte trvajúcu dych berúcu snímku. Film PRICHÁDZA SATAN! ponúka pre súčasnú generáciu neobvyklý desivý zážitok, ktorý je tak odlišný od dnešných hororových projektov, až sa vám nebude chcieť veriť, že ho radíme do spoločnej kategórie napríklad s PARANORMAL ACTIVITY či [REC].

Americký diplomat Robert Thorn (Gregory Peck) je pri pôrode svojej manželky nútený spraviť osudné rozhodnutie - za chrbtom svojej ženy vymeniť mŕtve novorodeniatko za celkom iné, cudzie dieťa. Presne toto bude mať za následok absolútnu katastrofu. Rastúci Damien (Harvey Stephens) totiž nie je ani zďaleka neviniatko, ako jeho rovesníci. Thorn sa musí služobne presunúť do Londýna a berie so sebou aj ženu a dieťa. Čo myslíte, môže sa niečo v rodine úspešného politika vo veľkom sídle niečo pokaziť? Verte tomu alebo nie, satanské dieťa dokáže vaším životom zamávať. Už na začiatku filmu zaujme scéna, v ktorej sa obesí Damienova opatrovateľka. A toto hrozivé divadlo udá tón celému filmu. Aj keď je chlapček problémový, s novou opatrovateľkou si okamžite porozumie. Žeby ostrieľaná harcovníčka vedela, ako na malých faganov? To sotva. Táto pani má totiž postranné úmysly (nebojte sa, nejde o pedofíliu, len pracuje pre pána temnôt).

Po jej príchode do domu sa z Damiena stáva hnusná malá nezvládnuteľná potvora. Rodičia nedajú na radu opatrovateľky a aj tak sa rozhodnú ísť s chlapcom na nedeľnú omšu. No ale... ťahať malého pekelníka do kostola? Zvláštne, však? Nakoniec sa nedostanú ani z auta, lebo Damien si nedá povedať a pre istotu ešte uštedrí mame pár úderov a škrabancov...

Podozrenie, že niečo nie je v poriadku, začne padať práve po tomto incidente a vo vzduchu sú cítiť napätie, hrôza a tajomno. Čo robí v dome desivý pes a prečo opatrovateľka tak zubami-nechtami chráni svojho malého zverenca?

Kvôli nakrúcaniu snímky sa musel štáb presunúť do Veľkej Británie. A tu začína celý problém "prekliatia" filmu. Možno ste už počuli o tom, že pri nakrúcaní filmu X sa zrútila plošina Y a zranilo sa pri tom Z ľudí. Takéto veci sa zmestia maximálne na dve riadky v novinách, či na pätnásť sekúnd v správach. O tom, čo sa dialo v pozadí tohto filmu, by sa dal nakrútiť film ďalší - hororový. Ale pekne pomaly.

Scenárista a herec filmu cestovali do Veľkej Británie oddelene - lietadlami. Aká je šanca, že do oboch zasiahne blesk? Nulová? Hm... stalo sa... Nikomu našťastie nebolo ublížené na zdraví. Takisto ako ani pri autonehode štábu, či pri incidente v Taliansku, kde producenta takmer zasiahol blesk. Smolu mal však napríklad cvičiteľ s dlhoročnými skúsenosťami v safari parku. Deň po nakrúcaní ho roztrhal lev.

Zraneniam sa nevyhli desiatky členov štábu, či už z rôznych "technických príčin" alebo kvôli "akčným" zvieratám. To najotrasnejšie sa však stalo pilotovi lietadla, ktorý nakrúcal scény pre film - zrazil sa s kŕdľom husí a spadol na frekventovanú cestu, rovno na auto, v ktorom sedeli jeho žena a dve dcéry! Čudujete sa po tomto, že sa producent filmu neodvážil prísť na pľac bez krížika na krku?

Na druhej strane... celkom solídna reklama, nemyslíte?

O globálnom úspechu ani netreba hovoriť. O filme snáď už počul každý. Gregory Peck dostal za rolu "úbohý" štvrť milión amerických dolárov. Ó, áno, ešte desatinu z príjmov filmu. Film len v USA zarobil v kinách cez 60 miliónov! PRICHÁDZA SATAN! sa o dva roky dočkal pokračovania s Williamom Holdenom a následne bola séria dorazená do škaredého konca trojkou (kde už dospelého Damiena hral Sam Neill, neskôr známy z JURSKÉHO PARKU) a štvorkou, ktorá bola určená rovno do televízie a ktorá sa zaobišla bez Damiena. A aby toho nebolo málo, presne tridsať rokov po prvom filme sme mohli vidieť remake. Premiéra originálu sa konala 6. 6. 1976. Remake odštartoval svoju púť kinosálami 6. 6. 2006.

Koniec filmu mal dve alternatívy. V prvej mal chlapec zomrieť. Film mal skončiť spoločným pohrebom celej rodiny. Zamietnuté! Chlapec prežil a tak sa mohlo v sérii pokračovať (a to je škoda, jednotkou to podľa mňa malo skončiť a hotovo).

Keď už sa bavíme o kvalite snímky, nesmieme zabudnúť na hudbu. Tú zložil Jerry Goldsmith a dostal za ňu Oscara. Oprávnene? Myslím, že áno. Len sa započúvajte do chorálov spievaných v latinčine. Prebehne vám mráz po chrbte!

PRICHÁDZA SATAN! je hororová klasika. Zaujme aj dnes, v dobe klaustrofobických hororov, ktoré sú písané na jedno kopyto, zachytávané sú zväčša amatérskou kamerou a dej je neoriginálny a tragický (prepáčte, ak som urazil fanúšikov found footage filmov, ale určite nie som jediný, kto už má takýchto projektov po krk). Vyčarovať atmosféru strachu typickými "ľakačkami" vie v dnešnej dobe kadekto. Desiť ľudí dych berúcou atmosférou - to je umenie! Na to, v akej dobe bol film nakrútený, je kvalitný a prekonáva očakávania. Skoro nemám čo vytknúť. A preto takto neskoro v noci, keď sa bojím sám dobehnúť aj na záchod, dávam plné hodnotenie!

The Omen, USA | Veľká Británia, cca 111 minút

Réžia: Richard Donner. Scenár: David Seltzer. Hudba: Jerry Goldsmith. Kamera: Gilbert Taylor. Hrajú: Gregory Peck, Lee Remicková, David Warner, Billie Whitelawová, Harvey Stephens a ďalší