Pekelný Crichton I. Tlačiť E-mail
Sci-fi
Napísal Ivan Kučera   
25.04.2014 03:00

Čo je pravdy na tom, že Crichton bol úspešný spisovateľ, ale vo filmovej branži bol zlo? Presvedčte sa sami. Vikingovia, Škandalózne odhalenie, Vychádzajúce slnko, Prúd času, V kóme, Prvá veľká vlaková lúpež, Sféra, Jurský park, Stratený svet: Jurský park, „Pohotovosť“.

Kým Američan Michael Crichton žil (zomrel v roku 2008 ako 66-ročný), patril medzi najúspešnejších spisovateľov sveta. Sústredil sa predovšetkým (ale nielen) na trilery z lekárskeho/vedeckého prostredia. Hrdinami jeho bestsellerov boli emócií zbavení doktori, vedci alebo aspoň policajti.

Nájsť si vzťah k románom tohto viac ako dvojmetrového chlapíka nebolo pre ich celkovú chladnosť a odťažitosť ľahké. Ale, súdiac z gigantického predaja aj jeho slabších knižiek, je jasné, že sa to nakoniec podarilo. Jeho príbehy totiž čitateľa zaviedli do exotického prostredia, aké bežný civil nemá šancu navštíviť. Crichton ako vyštudovaný lekár vyznával v písaní neosobný prístup, zato bohatý na fakty. Radil sa teda k spisovateľom á la John Grisham, Tom Clancy či Robin Cook. Keď došlo na informácie, ťažko sa im hľadala konkurencia. Ale ich knihy boli chladné a plné skôr robotov, než ľudí.

Jeho početná bibliografia sa dočkala množstva filmových/televíznych spracovaní. Niekedy sa dokonca podpísal pod vec, ktorá nebola adaptáciou jeho románu („Pohotovosť“). Séria týchto textov bude brať do úvahy aj tieto projekty.

Crichton bol ako spisovateľ jednoznačne úspešný. Bohužiaľ, rád sa vŕtal vo veciach, ktorým nerozumel. Vo filmoch. Neviem, možno bol len poriadne sebavedomý a nedokázal si priznať, že na to nemá. Možno mal pocit, že mu právo „starať sa“ dáva jeden z jeho prvých režijných filmov – PRVÁ VEĽKÁ VLAKOVÁ LÚPEŽ z roku 1978 so Seanom Connerym a Donaldom Sutherlandom. V rovnakom roku pridal podobne rešpektovanú KÓMU. Vydarené snímky mu pravdepodobne vnukli presvedčenie, že sa v kinematografii vyzná a z pozície producenta/šéfa výroby môže „radiť“ režisérom. Bohužiaľ, vždy, keď to začal robiť, začalo sa nakrúcanie meniť na peklo. Herci vystrašene utekali zamknúť sa do karavanov a režiséri dostávali niečo, čo malo blízko k infarktu.

Vraj bolo veľmi ťažké s ním vychádzať. Ostatne, bol 5x ženatý...

............................................................................................................................

1) Vikingovia (1999, r. John McTiernan) Jeden z najukážkovejších príkladov infernového nakrúcania. Mohlo by sa zdať, že je neférové tvrdiť, že práve kvôli Crichtonovi sa z dovtedy špičkového akčného remeselníka McTiernana (PREDÁTOR, SMRTONOSNÁ PASCA) stala nula. No faktom je, že po stretnutí s Crichtonom nás obdaril nepozerateľnými „veľdielami“ á la ZELENÉ PEKLO a nakoniec radšej skončil za mrežami. Je to škoda, lebo príbeh o civilizovanom Arabovi (Španiel Antonio Banderas...), ktorý sa musí pripojiť k dvanástim barbarským Vikingom, aby oslobodil horské kráľovstvo od desivého ľudožravého zla, sa mohol stať filmom, na ktorý budeme dlho spomínať. Produkcia, v čele s Crichtonom, zdanlivo nič nepodcenila. Atraktívne herecké obsadenie (ďalej napr. legendárny Omar Sharif), hudba Jerryho Goldsmitha, obrovský rozpočet (oficiálne 85 miliónov, ale často sa hovorí o podstate vyššej sume) a na napísanie scenára najatý William Wisher Jr. (T2). Nakrúcanie sa ale zmenilo na peklo, scenár nedáva skoro žiadny zmysel, je plný absurdností a absolútne nevysvetlených vecí (obrovský národ dovtedy tajne žil len pár kilometrov od dediny?!). Crichton vynervovanému McTiernanovi tak kecal do nakrúcania, až ten nakoniec z pľacu údajne odišiel a na jeho miesto prišiel samotný Crichton. Niektoré weby ho uvádzajú ako spolu-režiséra, iné hovoria len o McTiernanovi. Najlepšie by bolo vidieť dokument, ale ten pravdepodobne nikdy nevznikne. Určite i vinou bitky medzi režisérom a producentom sa z beztak deravého scenára vytratila posledná logika, kvôli čomu z deja záhadne miznú dôležité postavy alebo rovno celé dejové línie („sprisahanecká“ línia boja o trón). McTiernan bol údajne pred nakrúcaním varovaný, aby do projektu Michaela Crichtona nešiel, ale išiel a rýchlo to oľutoval. Dodnes sa o desivom nakrúcaní s novinármi odmieta baviť.

............................................................................................................................

2) Prúd času (2003, r. Richard Donner) Keď už som zničil McTiernana, prečo by som nezničil aj režiséra SMRTONOSNÝCH ZBRANÍ, PRICHÁDZA SATAN a SUPERMANA? Toto si určite pomyslel Crichton, keď začala vznikať ambiciózna 80-miliónová adaptácia jeho dobrodružného sci-fi románu o vedcoch, dostanúcich sa do 14. storočia. Podobne, ako u VIKINGOV, ani tu spočiatku nič nenasvedčovalo fiasku. Naopak, všetko vyzeralo super. Obrovský rozpočet, renomovaný žánrový režisér, obstojné herecké obsadenie (Paul Walker, Billy Connolly, David Thewlis, Neal McDonough, Anna Frielová), atraktívna zápletka. Nakoniec z toho bolo peklo. Je pravda, že Donner (*1930) už pred stretnutím so spisovateľom nakrútil pár slabších titulov (SMRTONOSNÁ ZBRAŇ 4, SPRISAHANIE), ale po tejto hrôze ešte v roku 2006 symbolicky nakrútil buddy movie s Bruceom Willisom 16 BLOKOV a potom skončil. Paradoxne, Crichton sa na produkcii oficiálne nepodieľal. Naopak, snímku produkoval Donner so svojou manželkou. Napriek tomu je výsledok taký, aký je.

............................................................................................................................

3) Škandalózne odhalenie (1994, r. Barry Levinson) Strašná, strašná, strašná nuda. Crichton to nemyslel zle. Jeho román bol o sexuálnej šikane na pracovisku, ale prekvapivo sa obeťou stal muž. Aby to bolo ešte dokonalejšie, vo filmovom spracovaní ho stvárnil Michael Douglas, známy sexuálnou posadnutosťou. A ženou, ktorá ho terorizovala, sa stala vtedy populárna, dnes skrachovaná a vyhorená Demi Mooreová. Bohužiaľ, nakoniec z toho nič dokonalé nebolo. Pritom to ZASA na začiatku vyzeralo bombovo. Viac ako dvojhodinová snímka stála 30 miliónov, ponúkla atraktívny kasting (ďalej napr. Donald Sutherland, zrejme nostalgicky spomínajúci na PRVÚ VEĽKÚ VLAKOVÚ LÚPEŽ), hudbu Ennia Morriconea, na scenár bol najatý Paul Attanasio (neskôr nominovaný viackrát na Oscara) a réžiu dostal na starosti tvorca uznávaných peciek PRIRODZENÝ TALENT, MLADÝ SHERLOCK HOLMES, RAIN MAN a DOBRÉ RÁNO, VIETNAM. No to je asi tak všetko. Na produkcii sa síce podieľal režisér... ale aj Crichton. Je zvláštne, že Levinson sa z toho nepoučil a o štyri roky neskôr s Crichtonom spolupracoval na sci-fi horore SFÉRA. Kým prvé stretnutie akoby ho ešte nezničilo (v roku 1996 nakrútil možno jeden z najlepších filmov desaťročia, SPÁČOV), po druhom to s ním už bolo fakt zlé. Ale o tom inokedy.

............................................................................................................................

4) Vychádzajúce slnko (1994, r. Philip Kaufman) So ŠKANDALÓZNYM ODHALENÍM ďalší preukrutne nudný triler podľa Crichtona z 90-tych rokov. Kým predtým si naňho vďaka PRVEJ VEĽKEJ VLAKOVEJ LÚPEŽI spomenul Sutherland, tu pre zmenu Connery. A to rovno aj ako producent. Čiže zúbožený režisér Kaufman, ktorý predtým nakrútil uznávané veci INVÁZIA ZLODEJOV TIEL a HENRY A JUNE a potom neuznávané KĽÚČ K VRAŽDE a neveľmi záživné HEMINGHAY A GELLHORNOVÁ, trpel rovno dva razy. Jednak tu bol tieň Crichtona (hoci oficiálne nemal funkciu) a jednak Conneryho. Bezdôvodne namyslený ex-agent 007 je totiž dnes vďaka historkám z nakrúcania nesympaticky známy ako človek, ktorý z pozície producenta „svojim“ režisérom neadekvátne zasahoval do nakrúcania (VRAŽEDNÉ ALIBI, LIGA VÝNIMOČNÝCH). Máte pravdu: niečo ako Crichton. Fakt mi je Kaufmana takmer až ľúto. Samotná zápletka neznie zle (dvaja americkí policajti vyšetrujú sexuálne zafarbenú vraždu v japonskom prostredí), ale ako dvojhodinový celok je to hrozne fádne, banálne a nezáživné. Nepomohol ani snaživý kasting (Wesley Snipes, Harvey Keitel, Cary-Hiroyuki Tagawa, Steve Buscemi, Daniel von Bargen, Mako).

............................................................................................................................

5) Sféra (1998, r. Barry Levinson) Na toto som sa svojho času ohromne tešil. Knižka sa mi páčila, herecké obsadenie sa mi páčilo (Dustin Hoffman, Samuel L. Jackson, Liev Schreiber, Peter Coyote, Sharon Stoneová), rozpočet sa mi páčil (75 miliónov), režisér sa mi páčil. Zápletka bola mojím splneným snom: americká armáda na dne mora objavila mimozemskú loď. Postavila v jej blízkosti špičkový podvodný komplex, kam prichádza skupinka ľudí, ktorí majú byť pri prvom kontakte s mimozemšťanmi. Prekvapivo skupinka nepozostáva z mariňákov, ale z expertov z rôznych odvetví. Je tu napríklad matematik, astronóm, psychiater a podobne. Zaujímavé a osviežujúce! Samozrejme, všetko sa zvrtne a stane sa z toho teror a horor... aby to na konci vyšumelo do čohosi čudného, asi filozofického, neviem. Už odhalenie identity vesmírneho telesa je zlé a záver so zabúdaním dvojnásobne. Napriek tomu snímka má určite veľa do seba, má kus temnej atmosféry, na mnohé scény sa nedá zabudnúť, herci sa snažia až sú z toho spotení a po vizuálnej stránke (výprava, kostýmy) sa jedná bez debaty o nadpriemer. Ja osobne by som tomuto filmu nemal problém dať s prižmúrenými očami 80%. Napriek tomu je faktom, že druhá polovička, hoci akčnejšia, je paradoxne nudnejšia a zmätenejšia, ako prvá, spoliehajúca sa na inteligentné dialógy a logicky konajúce vzdelané postavy. Film trvá takmer 140 minút a ku koncu napriek hororovejšiemu tónu stagnuje. Každopádne, ako „celok“ príliš nezaujal a po finančnej stránke sa rozhodne o žiadny zázrak nejednalo. Levinson bol skrátka nepoučiteľný. Vstúpil dvakrát do tej istej rieky. SFÉRU opäť produkoval spolu s Crichtonom. Najabsurdnejšie na tom celom je ale asi meno scenáristu. Paul Attanasio. ŠKANDALÓZNE ODHALENIE...

............................................................................................................................

6) Prvá veľká vlaková lúpež (1978, r. Michael Crichton) Crichton v skutočnosti režijne nedebutoval týmto filmom, ale už 5 rokov predtým a to konkrétne sci-fi snímkou WESTWORLD s robotom Yulom Brynnerom (SEDEM STATOČNÝCH). Tou skutočnou šupou ale bola až dobre hodnotená PRVÁ VEĽKÁ VLAKOVÁ LÚPEŽ, ktorú nakrútil vo Veľkej Británii, v čisto britskej produkcii a s už spomínaným duom Connery/Sutherland. Hravo nakrútená svieža retro atmosféra mu zrejme vnukla do hlavy presvedčenie, že je geniálny filmár a preto má morálne právo starať sa z pozície producenta do práce režisérom. Zaujímavé je, že k snímke, inšpirovanej skutočnými udalosťami, si napísal scenár. Podľa vlastnej knižky.

............................................................................................................................

7) Kóma alias V kóme (1978, r. Michael Crichton) Po WESTWORLDE a PRVEJ VEĽKEJ VLAKOVEJ LÚPEŽI tretí Crichtonov režijný počin. Absurdné je, že sa jednalo o adaptáciu autora nemocničných trilerov Robina Cooka. Navyše ju previedol do scenára Crichton osobne. V americkej snímke si zahral Michael Douglas. Crichton to ako režisér prekvapivo fakt zvládal a teda je zvláštne, že s režírovaním postupne prestal a začal sa odsúvať do pozície producenta, škodiaceho režisérom.

............................................................................................................................

8) Jurský park (1993, r. Steven Spielberg) Spielberg bol jeden z minima obyvateľov Hollywoodu, ktorí dokázali Crichtona na pľace ignorovať a svojím spôsobom dostať z hry. Je pravda, že Crichton sa na trikovo revolučnom (a pritom „len“ 63 miliónovom) dobrodružstve oficiálne nepodieľal. Na pľaci ale bol, no režisér INDIANA JONESA ho jednoducho nebral do úvahy a neakceptoval jeho návrhy, ani pripomienky. Crichton by sa na to akiste urazil, ale z JURSKÉHO PARKU sa stal trhák desaťročia a okrem záujmu divákov o dinosaurov stúpol záujem aj o jeho - beztak výborne predávaný - román. Nakoniec musel napísať ešte pokračovanie. Scenár Davida Koeppa sa knižnej predlohy drží minimálne, zostali len dinosaury, postavy a tropický ostrov bičovaný búrkou, počas ktorej prestane fungovať elektrika. Čo je pre „ZOO“, kde dinosaurov od návštevníkov držia iba elektrické ploty, troška problém. Výborný kasting (Sam Neill, Jeff Goldblum, Laura Dernová, Wayne Knight, Richard Attenborough, Samuel L. Jackson), revolučné triky, prekrásna výprava, celý zástup kultových scén a neviem, čo všetko ešte. Spielberg a Crichton neskôr ešte spolupracovali na TWISTERI či „Pohotovosti“.

............................................................................................................................

9) Stratený svet: Jurský park (1997, r. Steven Spielberg) Na 73-miliónové pokračovanie sa nechal zlomiť režisér jednotky a to napriek tomu, že sa mu doňho príliš nechcelo – viď. celková odťažitosť a chladnosť (napr. minimálne použitý legendárny hlavný ústredný motív Johna Williamsa). Kamsi sa vytratila radosť a nadšenie, z počítačových efektov v roku 1997 už nikto nebol paf a nepomohol ani miestami až hlúpy scenár. Ten je ale stále o pár pazúrov lepší, ako Crichtonova otrasná, útla knižka. Podobne, ako prvý raz, aj druhý sa ňou scenár len mierne inšpiroval. Pojednáva o dvoch znepriatelených skupinách na ostrove dinosaurov. Prví ich chcú skúmať, druhí previesť do veľkomesta a zarábať na tom. Niečo sa však tradične pokazí a nastáva vyvražďovačka. Hoci sú mŕtvych desiatky a T-Rex a velociraptory dostávajú ešte väčší priestor, ako minule, dostavila sa nuda. K tomu si treba prirátať mdlé postavy (vrátane Jeffa Goldbluma), priemernú výpravu a nudné finále v nočnom San Diegu, ktoré zrejme malo byť veľkolepé. Crichton sa na snímke nijako nepodieľal, ak samozrejme nerátame autora literárnej predlohy.

............................................................................................................................

10) „Pohotovosť“ (1994 – 2009, rôzni režiséri) V 90-tych rokoch sme sa delili na fanúšikov „Pohotovosti“ a fanúšikov „Nemocnice Chicago Hope“ (štartovali v rovnaký rok). Ja som patril k prvým. Rozhodne sa mi viac pozdával dynamický, svižný a strhujúci (už tá zvučka!) príbeh, v ktorom začínal George Clooney. Jeden z najslávnejších, najúspešnejších a najoceňovanejších seriálov desaťročia Crichton produkoval spolu so Spielbergom a to tak úspešne, že akčná šou o bielych plášťoch (aj keď väčšinou skôr zakrvavených, než bielych) skončila až po 15. rokoch (!) a dočkala sa viac ako 250 dielov.

Komentáre

Please login to post comments or replies.
Zdieľať
 



Anketa

V roku 2011 som skončil na čsfd...
 

Inzercia