Je Zrodenie Planéty opíc prequel?
29.04.2014 03:00

Je to prequel, nie? No... až také isté to rozhodne nie je!

Tri roky po pozretí ZRODENIA PLANÉTY OPÍC som si ho v televízii zasa dal a opäť sa mi potvrdilo, že 80% by bolo asi predsa len troška „moc“, ale 60% zasa málo. Film má more klišé a zopár hluchých miest, obsahuje však tiež pasáže, ktoré sú striedavo dojemné, milé, pôvabné a strhujúce. O tom ale tento článok nebude.

Tento článok bude o tom, ako snímka Ruperta Wyatta (ne)nadväzuje na predchádzajúce diely (chronológia série).

V rokoch 1968 – 2001 vzniklo šesť plnohodnotných dielov (prvý, druhý, tretí, štvrtý, piaty a šiesty resp. reboot) + dva seriály, jeden animovaný, druhý hraný a následne zostrihaný do série televíznych snímok. Tie však skoro nikto, ani ja, nepokladá za súčasť série (minimálne preto, že miestami hrubo odporujú zásadným faktom z kino-filmov).

Dosť často sa stretávam s názorom, že ZRODENIE PLANÉTY OPÍC je prequel. Mnohí tvrdia, že je to predsa nad slnko jasnejšie, lebo vidíme, ako došlo k ovládnutiu Zeme opicami. Či skôr vidíme náznaky, pretože hoci je finále akčné, sledujeme len jeden (ale historicky prvý) konflikt opíc s ľuďmi. Most v San Franciscu, pri sekvojovom lese, sa stane svedkom v podstate iba menšej pouličnej bitky a k žiadnemu ovládnutiu Zeme rozhodne nedôjde.

Kto však film pozeral pozorne, vie, že liek, s ktorým Will experimentoval, opiciam a na Alzheimera chorým ľuďom vylepšil inteligenciu. Je to jasne ukázané nielen na opiciach, ktoré sú po požití lieku schopné vecí, akých žiadna normálna opica na svete schopná nie je, ale i na Willovom otcovi, ktorý vďaka lieku získa niekoľko rokov kvalitného života, počas ktorého sa mu vrátilo v podstate všetko duševné zdravie.

Rovnako jasne je ale ukázané, že na zdravých ľudí má liek smrteľný dopad. Je to vidieť na Willovom bradatom kolegovi, ktorý sa počas experimentu so zjazveným opičiakom nechtiac nakazí. Spočiatku sú príznaky „choroby“ neškodné, pripomínajú prechladnutie. Postupne ale naberajú na intenzite a predtým, ako umrie (nájde ho v jeho vlastnom byte susedka, spomínate?), kýchne na Willovho agresívneho suseda. Ten sa stáva ďalším infikovaným. V záverečných titulkoch sa nachádza bonusová scéna, v ktorej je to jasné na 100%: kvapká mu z nosa krv. Pracuje ako pilot a práve ide do roboty. Grafom je znázornené, že infekciu vinou cestujúcich z rôznych kútov sveta preniesol pravdepodobne na všetky kontinenty a ak aj nie na všetky, je len otázkou času, kedy ju na zvyšné prenesú cestujúcich kamaráti/rodinní príslušníci.

Dvojka ešte nemala premiéru, bude ju mať, aspoň to tak zatiaľ vyzerá, v polovici júla. Každopádne, niektorí diváci si mysleli, že opice v čele s Cézarom si Zem podmania hrubou silou. Určite by sa to dalo logicky vysvetliť (z prepadnutého vedeckého centra, v ktorom sa liek začal masovo vyrábať, ho Cézar vezme a infikuje ním opice v ostatných častiach sveta, znie to možno komicky, ale s trochou snahy by sa to dalo napísať logicky a pravdepodobne). Tým pádom by malo prekvapené ľudstvo čo robiť, aby to zvládlo. Nakoniec by to nezvládlo.

Tvorcovia dvojky to však vysvetlia jednoduchšie a menej smiešne. Najšpinavšiu robotu urobí za opice liek/vírus. Ľudstvo proste vymrie, aspoň väčšina. Opice nebudú musieť nič robiť; bude im stačiť počkať zopár týždňov a svet ľudí padne bez ich zásahu.

Nič také v starých dieloch nebolo! Vysvetlenie toho, prečo opice ovládli Modrú planétu, padlo až v trojke a znelo takto: objavil sa záhadný vírus, vykántril domáce zvieratá a ľudia si „vycvičili“ opice. Z domácich maznáčikov (no jasné, gorila ako domáci maznáčik) sa ale časom stali skôr sluhovia a otroci. Postupne získavali inteligenciu, začali sa tajne organizovať a následne došlo k vzbure, ktorá vyvrcholila do celosvetového ovládnutia planéty. Dnes naivné a úsmevné, ale v tej dobe to stačilo. Nech už si o tom dnes myslíme čokoľvek, proste sú to fakty, ktoré v sérii odzneli, takže ich treba rešpektovať.

Vtip je v tom (a to už sa dostávame k jadru veci), že Zrodenie nemôže byť prequel (iba ak „alternatívny“), pretože vznik Planéty opíc vysvetľuje úplne inak. Žiadne vykántrenie domácich zvierat, ale práve Willov „liek“. Po jeho podaní sa opiciam prudko zvýši inteligencia, v podstate okamžite sa vzbúria a namiesto toho, aby ľudstvo voči nim adekvátne rázne zakročilo, začne bleskovo vymierať.

Čo sa rozprávania opíc týka, v Zrodení rozpráva iba Cézar a aj to len minimálne (niekoľkokrát „nie!“ a na konci „Cézar je tu doma.“, takže naozaj žiadne náročné slohové útvary). Ostatné opice rozprávať nevedia (ak nerátame posunkovú reč orangutana). Ťažko povedať, či v dvojke budú vedieť. Ale ak by som mal použiť nejakú vlastnú teóriu, povedal by som, že Cézar vie ako jediný rozprávať vďaka tomu, že liek Will najskôr použil na jeho matku a z nej geneticky prešiel naňho, takže mal kedy kvalitne zmutovať a prísť s takýmito „rozšírenými“ špeciálnymi vlastnosťami. Ostatné opice rozprávať nevedia proste preto, lebo liek bol prvý raz použitý až na nich, nie na ich rodičoch. Tým pádom by ale bolo logické, ak by ich potomkovia rozprávať vedeli. Dvojka sa odohráva niekoľko rokov po jednotke, takže na párenie čas určite bol.

Ako sami vidíte, Zrodenie je o niečom úplne inom a preto nemôže byť chápané ako dôveryhodný prequel, skôr naozaj čosi ako reštart/reboot. A nič na tom nemení ani fakt, že tvorcovia to celé zbytočne komplikujú chaotickými narážkami na minulé diely (mená jednotlivých opíc alebo v priebehu filmu ledabolo spomenutá vesmírna misia – zrejme ide o Taylora, hrdinu úplne prvej časti).

P.S. – Ešte šialenejšie situáciu mieša Burtonova verzia. Burton síce vždy tvrdil, že jeho film nie je remake, ale skôr „iné“ spracovanie, ale to nič nemení na tom, že v jeho snímke dôjde k vzniku Planéty opíc úplne inak. Hrdinom je astronaut z vedeckej vesmírnej stanice, kde sa robia pokusy na opiciach. Astronaut sa v malom korábe dostane do elektromagnetickej búrky, vinou ktorej v sekunde prekoná ohromnú časovú „vzdialenosť“ a stroskotá na planéte ovládanej hovoriacimi opicami, kým ľudia nevedia rozprávať a žijú v džungli ako zvery. Astronaut následne nájde v púšti pozostatky vesmírnej stanice, ktorá ho išla hľadať a sama stroskotala. Opice, ktoré na nej boli, postupne nad vedcami získali nadvládu, potomkovia ľudí skočili ako primitívne bytosti v džungli a potomkovia opíc sa vyvinuli do inteligentných hovoriacich pánov planéty.