The Signal [3O %]
08.12.2014 03:00

Recenzia sci-fi s Laurenceom Fishburneom (a nie, nejde o Matrix).

Obsahuje výrazné spoilery.

Traja chalani vezú dievča cez polovicu USA. Jeden s ňou chodí, ale možno v dohľadnej budúcnosti prestane, nakoľko je od pása dole ochrnutý a cíti, alebo si myslí, že tým frajerku sťahuje ku dnu. Ona si to nemyslí a chce s ním zostať naďalej. Tretím do partie je ich rovesník a zároveň najlepší kamarát oboch. Chalani sú hackeri (alebo také čosi) a keď sa na nich nakontaktuje záhadný Nomad, rozhodnú sa ho z recesie (alebo z čoho) vypátrať. V inkriminovanom dome, z ktorého Nomadov signál vychádza, sa ale „niečo“ stane. Po bližšie nešpecifikovanom čase sa jeden z kamarátov prebúdza v obrovských, pravdepodobne podzemných priestoroch plných vedcov v skafandroch vedených záhadným Damonom (Fishburne). Chlapec vôbec ničomu nerozumie a na nič si nespomína.

Samozrejme, nikto mu nechce nič prezradiť. Ani Nomad, ten sa ale tvári aspoň trocha prívetivo a ústretovo a zdá sa, že ho celá situácia mrzí a nerád chlapca vystavuje stresu. Okrem izby, v ktorej je zamknutý, totiž všetok svoj čas trávi vo vypočúvacej cele, kde sa z neho Nomad snaží dostať informácie, ktorými chlapec (zrejme) nedisponuje. Všetko dočasne vyvrcholí videom, ktoré si chalani nahrali v inkriminovanom opustenom dome. Ten v skutočnosti až taký opustený nebol, pretože v zlomovom okamihu Damon video zastaví a chlapec so šokom hľadí na nočný les za oknom... a medzi stromami uvidí postávať mimozemskú bytosť (vyzerá plus mínus ako mimozemšťania v Aktoch X).

Nasleduje viacero zvratov, z ktorých je najvýraznejší asi ten, keď chlapec spadne na zem a až vtedy si uvedomí, že si nohy necíti nie preto, že je ochrnutý, ale preto, že ich nemá. Namiesto nepoužiteľných dolných končatín mu pribudli robotické nohy, ktoré majú veľkú silu (stačí jemný kopanec a vyrazí dvere z pántov). Chlapcovi sa po čase podarí dostať sa z podzemia (aj s frajerkou, ktorá sa tu tiež nachádzala) napriek Damovnomu varovaniu, že ich „hore“ nič dobré nečaká.

Na úteku sa k nim za „istých“ okolností pripadá ich kamoš, ktorý prichádza s teóriou, že sa v skutočnosti nachádzajú v legendárnej, mimozemskými historkami opradenej Oblasti 51. V stopách sú im vojaci s Damonom, jeden z trojice zomiera a ten s robotickými nohami sa vzchopí k niečomu nevídanému: život si zachráni tak, že začne brutálne rýchlo bežať. Takto približne si predstavujem bežať Flasha. Beží tak rýchlo, že ho „nedobehne“ ani projektil, ktorý po ňom vypáli jeden z vojakov. Táto scéna vyzerá menej trápne, ako znie.

Mohlo by sa zdať, že chlapec Damonovi úspešne unikne. Zrazu sa ale čosi stane. Vlastným telom rozrazí „sklenenú“ stenu, ktorá bola hologramom okolitej scenérie. Následne sa ukáže, že všetko bolo klamstvo. Damon je primitívna prešmyčka Nomada. Nomad/Damon si dáva dole prilbu. Jeho hlava spredu vyzerá normálne, ale zozadu je robotická. Robotickí sú zrejme aj všetci ostatní vedci a vojaci, keďže majú tiež helmy. To Damon sem trojicu nalákal signálom, aby na nich robil pokusy (kamoš chlapca s nohami mal pre zmenu robotickú ruku, to som vám zabudol povedať).

To ale nie je všetko. Chlapec zisťuje, že celý čas sa nachádzal v gigantickej vesmírnej lodi, ktorá vyzerala ako podzemné laboratória a nad nimi americký vidiek.

Koniec.

Je pravdepodobné, že som niečo pochopil zle, ale dosť som nad tým premýšľal a vyšlo mi z toho toto. Bohužiaľ, film si také premýšľanie nezaslúžil, nakoľko nie je príliš kvalitný. Spočiatku si drží zaujímavú atmosféru, trojica hrdinov nie je zlá a Fishburnea mám rád. Navyše scenár jasne naznačuje, že nás čaká viacero nečakaných zvratov a tak sa tešíme na zásadné odhalenia. Keďže nás ale scenár až prehnane napína, prejavuje sa to na (ne)pochopiteľnosti filmu:

Čo mala znamenať scéna s kravou? Čo s ňou kto robil? Mimozemšťania ju testovali, alebo išlo o niečo úplne iné?

Naozaj sa chlapec s nohami cez ventiláciu bavil s kamošom? Až také „prepracované“ bezpečnostné opatrenia tam boli? Alebo len niekto predstieral, že je chlapcov kamoš? Ak áno, prečo?

Čo vlastne v scéne poplachu utieklo? Pôvodne som myslel, že mimozemšťan, ale keď som sa dozvedel záverečnú pointu, tak predpokladám, že skôr chlapec s rukou. Alebo išlo o niečo úplne iné?

Čo tam vlastne robili iní ľudia (kamionista, bláznivá žena v podaní Lin Shayeovej z Insidious)? Išlo o normálnych ľudí, ktorých mimozemšťania kedysi uniesli na gigantickú vesmírnu loď, no oni im utiekli a zbláznili sa? Alebo ich mimozemšťania schválne pustili „von“? Prečo ich potom našli, chytili a zabili?

Ide o sci-fi. Má to pár hororovejších okamihov a náznakov, ale naozaj nejde o horor. Trocha mi to pripomínalo film V bolestiach od režisérskeho dua Derek Lee/Clif Prowse, ktorý pojednával o dvoch priateľoch na ceste okolo sveta, pričom z jedného sa stane upírsky super-hrdina. Niečo ako found footage o zrode nového komiksového hrdinu, ale s temným nádychom. The Signal tento postup troška opakuje (vznikol o rok neskôr), ale bavil ma o čosi viac, hoci bol menej krvavý. Po vizuálnej stránke OK, vzhľadom na skromný rozpočet 4 milióny dolárov miestami dokonca veľmi dobré, ale povedal by som, že spomalených záberov bolo naozaj už troška „moc“.

P.S. - Prežiť výbuch granátu v tesnej blízkosti? No neviem.

The Signal, USA 2014, cca 97 minút

Réžia: William Eubank. Scenár: William a Carlyle Eubankovci, David Frigerio. Hudba: Nima Fakhrara. Kamera: David Lanzenberg. Hrajú: Laurence Fishburne, Brenton Thwaites, Lin Shayeová, Olivia Cookeová a ďalší

............................................................................................................................